Pech gisteren voor de ruim 200 passagiers die een gratis overtocht van de nieuwe veerdienst Pattaya – Hua Hin wilden meemaken. De snelle catamaran voer niet uit en bleef aan de kade in Pattaya vanwege te hoge golven op zee.

Veel van de passagiers waren al uren van tevoren gekomen om zo zeker te zijn van een gratis ticket. Volgens de reder wordt de tocht uitgesteld tot donderdag. In de tussentijd kan je met de ferry gratis vaartochtjes maken vanaf Laem Bali naar het eiland Koh Larn.

De catamaran, de Royal 1, kan golven tot twee meter aan. Zondag was er sprake van golven tot vier meter en daarom was de overtocht te gevaarlijk, zo laat directeur Preecha van Royal Passenger Liner weten. De waarschuwing voor een onstuimige zee met hoge golven geldt tot woensdag.

Tot 15 januari hoeven passagiers niet te betalen voor de overtocht, een nieuwjaarsgeschenk van de Thaise overheid. Daarna gaat een enkele reis 1.250 baht kosten. Het belangrijkste voordeel van de overtocht per ferry is de tijdswinst van ongeveer twee uur.

Bron: Bangkok Post


» Laat een reactie achter


8 reacties op “Veerboot Pattaya – Hua Hin blijft aan de kade door hoge golven”

  1. jhvd zegt op

    Buiten de tocht die niet al te goedkoop is wil ik graag het volgende opmerken.

    Golven tot 2 meter hoogte, dat is geen probleem voor dit vaartuig, maar wat gebeurt er als de golven hoger worden halverwege de overtocht.

    Let wel, dit is geen rivier die je oversteekt je begeeft je namelijk op zee met al zijn grilligheden.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • Rob E zegt op

      Het weer op zee is tegenwoordig vrij goed te voorspellen. Dus als er weer met golven van meer dan twee meter voorspeld worden zal de tocht niet doorgaan.

      Mocht het ondanks dat voorkomen dat de golven meer dan twee meter zijn dan zal de snelheid teruggenomen worden en zal het onplezierige rocky overtocht worden voor de meeste passagiers of zal de veerdienst uitwijken naar de dichtsbijzijnde haven.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
      • Jasper van Der Burgh zegt op

        De dichtstbijzijnde haven is of Hua Hin, of Pattaya. Schiet niet erg op, dus. Feit is dat deze catamaran gewoon ongeschikt is voor dit soort open zee overtochten als hij bij windkracht 6 al moet afhaken: het weer op zee is nooit met zekerheid te voorspellen, zelfs niet in Nederland.
        Ik verwacht dan ook dat deze boot al snel weer uit de vaart wordt genomen.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
      • Rudolf zegt op

        Echter volgens sailflow.com golfhoogte 1 meter , aflandige wind en windkracht 5 (25 knoop)

        Valt ook nog wel mee

        http://www.sailflow.com/map#20.98,88.999,4,1,151406,2

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  2. bob zegt op

    heeft iemand de af en aan vaart tijden?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  3. ruud zegt op

    De tocht is misschien sneller, dan met eigen vervoer.
    Aan de andere kant, zit je wel vast aan de vertrektijden.
    En je moet bijtijds aanwezig zijn, om te voorkomen dat je de boot mist als de taxi in het verkeer vastzit.
    En wat moet je, als het weer omslaat en de boot niet terug vaart?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  4. Sonny zegt op

    Gisteren met eenzelfde boot de overtocht van Surat Thani gemaakt naar Koh Phangan, welke wel doorging. Nu ben ikzelf wel wat gewend en weet ook niet hoe hard de wind was en hoe hoog de golven waren, maar dat de boot aardige klappen maakte kan ik moeilijk ontkennen. De kotszakjes waren dan ook niet aan te slepen

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  5. Ger zegt op

    Even mijn analyse : capaciteit 339 betalende passagiers: eerste gratis vaart zou populair moeten zijn want het is de 1e keer en gratis en toch maar 200 personen belangstelling.
    Daarnaast heeft een thai die 1250 baht per persoon te besteden heeft toch wel de beschikking over een eigen auto en kan voor zo’n 800 baht aan brandstofkosten ook aan de andere kant van de zee komen en heeft dan de beschikking over zijn auto. En een thai reist meestal niet alleen dus kan een behoorlijke bezuiniging realiseren door zelf te gaan en de tijdswinst is in Thailand geen issue wat meetelt.
    Blijft over dat het een attractie wordt voor toeristen . Zou er een onderbouwde financiele exploittie na o.a. marktonderzoek zijn ? Indien ja dan waarschijnlijk vanuit een immer positieve Thaise presentatie van getallen en passagiers, niet onderbouwd door de werkelijkheid.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website