Volgens Bangkok Post zoeft over 4 jaar de eerste hogesnelheidstrein met 250 km per uur van Bangkok naar Nong Khai, in het uiterste Noord-oosten van Thailand. Via de nieuwe Thai – Lao vriendschapsbrug zal de HSL aansluiten op de HSL in Laos naar Vientiane.
Gisteren werd het kabinet bijgepraat over de vorderingen van het 608 km lange treinproject dat wanneer de HSL een feit is werk biedt aan negenhonderd personen. China, de financier van het project, gaat het Thaise personeel trainen.
Thailand investeert in het civiele werken China installeert het operationeel systeem. De aanleg is verdeeld in twee fases: de eerste een tracé van 253 km tussen Bangkok en Nakhon Ratchasima en de tweede van 355 km tussen Nakhon Ratchasima en Nong Khai.
Sinds december 2017 wordt gewerkt aan een tracé tussen Klang Dong en Pang Asok in Nakhon Ratchasima. Het werk is voor 45 procent gereed.
Wanneer de lijn is voltooid, kan je in 3 uur van Bangkok naar Nong Khai reizen, dat duurt nu nog 11 uur.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond30 november 2024Hervormingen van Thaise vastgoedwetten: redding of verkoop van het land?
- Agenda30 november 2024Agenda: December festivals en evenementen in Thailand
- Nieuws uit Thailand30 november 2024Zuid-Thailand getroffen door zware overstromingen
- Achtergrond30 november 2024Rijst kan zwart, bruin, bruinpaars, rozerood, goudgeel, groen en zelfs blauw zijn
Het eerste trace van 253 km tussen Bangkok en Nakon ratchasima wordt aan 22 onderaannemers uitbesteed.
Wat de uiteindelijke treinreis voor de reiziger zal gaan kosten, is nog niet bekend gemaakt.
Of dit concurerend zal zijn t.o.v. het vliegtuig? Een interessante ontwikkeling!
Het is al eerder bekend gemaakt wat het gaat kosten nl. 500 baht voor een reis Bangkok – Nakhon Ratchasima. De huidige bussen op dit traject kosten ongeveer 200 baht.
Al zal het concurrerend zijn tegen over de bus, dan zou het al een grote vooruitgang zijn. Natuurlijk zal dat ook met de prijs moeten zijn. Nu zit men 11 uur in de trein of in de bus.
Het vliegtuig is voor menig Thai nog steeds te duur. Verder zal het voor Nong Khai een makkelijke verbinding worden voor toeristen zeker ook voor de Chinese met de trein.
Ja wie zit erin de bus ? Dat zijn degene met weinig geld. Nu is het al zo dat je ongeveer 1 1/2 uur onderweg bent met het vliegtuig vanaf Udon , 700 baht, of in 1 uur vanaf Khon Kaen voor 700 baht. Dus waarom de trein nemen in plaats van het vliegtuig want de trein wordt duurder is en is ook nog 2 x zolang onderweg. Een ticket voor 250 km met de HSL kost straks 500 baht, dan kun je verwachten dat Khon Kaen 900 baht gaat kosten en Udon 1100 baht, schat ik zo in. Enige stad welke wat reistijd erop vooruit gaat is Nakhon Ratchasima, maar ja daar ook weer de prijs van 500 baht straks voor de HSL tegenover de VIP bussen voor 200 baht. Voor iemand met weinig geld te duur en degene met geld hebben een auto dus die zal je niet in de trein aantreffen. De auto heeft nog eens het voordeel dat je overal vandaan kunt vertrekken en bij aankomst geen ander vervoer nodig hebt. Op dit moment wordt er volop gebouwd aan de motorway Nakhon Ratchadima naar Saraburi; straks kan men nog sneller met de auto heen en weer.
De prijzen voor het vliegtuig die je noemt zijn aanbiedingen. Deze moet je ruim voor vertrek boeken, zeg 2 tot 3 maanden voor je reis. Vandaag een ticket Udon- Bangkok geboekt vertrek 18 maart (met bagage 20 kg) voor bijna 1.500 baht bij de goedkoopste aanbieder, Nok Air. Thai Airways had een paar dagen een aanbieding 850 baht tot en met dinsdag met vertrek alleen heel vroeg in de morgen.
Toen ik gisteren rond 16.00 Thai wilde boeken was de aanbieding uitverkocht en kostte dezelfde reis nu 2.300 baht.
Een treinreis BangKok-UdonThani voor 1.100 Baht is mijn inziens dan ook een goede prijs.
De vliegprijzen die ik noem zijn reguliere prijzen. Net nog even gechecked: Udon Thani naar Bangkok voor 732 vertrek 14 maart, 21 maart voor 632 baht, met Air Asia. De lage prijzen zijn normaal, alleen de laatste 10 dagen voor vertrek kun je hogere prijzen verwachten want dan heeft men al veel verkocht. En de enigen welke inchecken met koffers voor het bagageruim zijn toeristen, en niet de gewone reizigers. Zelf neem ik een kleine koffer mee als handbagage indien ik reis en hoef daardoor geen 700 baht extra te betalen. Idem de Thai reizen met kleine koffers als handbagage. En wie boekt er Thai op een binnenlandse vlucht als er ook een goedkopere Air Asia is: zijn meestal zakenreizigers of ambtenaren welke hun duurdere ticket niet zelf hoeven te betalen.
Dus de redenatie dat 1100 baht een goede prijs is klopt niet.
Ter info Nok Air is niet de goedkoopste. Om naar jouw boeking van 1500 bij Nok Air te kijken ( nu nagekeken): Air Asia van Udon naar Bangkok vertrek diverse tijdstippen op 18 maart incl. 20 kg bagage kost 1263 baht. Misschien de volgende keer eerst bij Air Asia kijken dan bespaar je geld.
De prijs is bij mijn weten al bekend en komt aardig in de buurt van een vliegticket. Vliegreis is ca 1 uur. Dus ga maar na.
Gisteren las ik op dit blog trouwens nog, dat de onderhandelingen met Chinezen over (financiering van) aanleg zijn gestaakt/gestopt. Bovendien is het nog voor de start van het project al fors in kosten gestegen.
Het wordt niks. Read my lips!
Dat zijn dus van die spookprojecten die wel van invloed zijn op de koers van de Bath..
Ik herinner me de betonnen constructie’s die te zien waren op het traject richting Don Muang, dat was ook eens een te hoog gegrepen project. Problemen met treinen en vliegtuigen zijn dat je naar het vertrekpunt moet en bij aankomst ook naar je bestemming. Voor de 1 is het vlakbij, voor de ander ook een lange weg te gaan. Dus je hebt extra reistijd en kosten aan 2 kanten. Een bus kan enkele vertrekpunten aan doen, vooral de VAN kan men tot bij je huis laten komen en voor je huis laten afzetten terwijl het goedkoper is. Als je met de wagen naar een vertrekpunt moet, is het parkeren een probleem, is het wel mogelijk, dan is het duur. Als je alleen reist dan is het reizen met de wagen in verhouding te duur, naar gelang er meer personen mee gaan in de wagen wordt het goedkoper en aantrekkelijker.
Als ik vanuit Ban Phe(Rayong) naar de Ambassade in Bangkok moet omdat de lokale SSO’s geen levensbewijs afgeven zoals wel wordt vermeld, dan neem ik de VAN voor 200 Baht naar Ekamai in Bangkok en ga achter op een Motorsai Taxi die me al slalommend naar Soi Tomson brengt en er ’n half uurtje blijft wachten en dan via dezelfde weg terug en ben ik om 14.00 weer thuis. Wie kan mij een beter alternatief adviseren? Beter, bedoel ik comfortabeler, goedkoper en sneller? Met vliegtuigen en treinen heb je incheck procedures, vaak geen goede aansluiting op ander transport zodat je wacht tijden hebt. Het zal hoofdzakelijk ideaal zijn voor de rijkere met limousine en prive-chauffeurs en die alles door secretarissen laten regelen.
Mijn mening is dat je niet alleen naar de kosten moet kijken maar ook naar de beleving van de reis zelf. Het lijkt mij super gaaf om met een snelheid van 250 kilometer per uur door Thailand te rasen. De reis opzich is belangrijker dan het doel heb ik wel eens gehoord.
De laatste keer dat ik gevlogen heb met Thai Smile zat ik volledig klem in mijn stoel.
Als ik kan kiezen tussen een treinreis van 2-3 uur in een luxe trein, en een luchtreis van Thai Smile, kies ik toch beslist voor die trein.
Dit afhankelijk natuurlijk van vertrek en aankomsttijden.
Als die trein maar een maal per dag op de verkeerde tijd rijdt, zal het toch het vliegtuig moeten worden.