Pech voor het ministerie van Volksgezondheid, maar op 2 oktober hoeven de sigarettenpakjes nog niet een grotere waarschuwing voor de gevaren van roken te bevatten. De Central Administrative Court heeft vrijdag in een zaak, aangespannen door Philip Morris, het ministerie bevolen de inwerkingtreding van de eis van het ministerie uit te stellen.

De bestuursrechter was van mening dat de rechtsgeldigheid van de regeling problematisch is en dat die een extreme last voor de klagende partij vormt. Het ministerie dient de redenen voor de vergroting beter te motiveren; aan te geven of de regeling een last vormt; uit te leggen wat de voordelen voor de volksgezondheid zijn in verhouding tot de schade die de klagende partij lijdt en het ministerie dient duidelijk te maken of overleg is gevoerd met de betrokken bedrijven.

‘Het feit dat het ministerie uitstel van 180 dagen heeft verleend voor het aanpassen van de verpakkkingsmachines duidt er al op dat de regeling onpraktisch is’, aldus de rechter.

Philip Morris juichte de beslissing van de rechter toe. ‘Het besluit baant voor ons de weg om aan te tonen dat de maatregel niet alleen onwettig is, maar ook niet nodig omdat de risico’s van roken algemeen bekend zijn in Thailand’, zegt Onanong Pratakphiriya, hoofd van Philip Morris’ afdeling communicatie en externe zaken.

De regeling van het ministerie verplicht de tabaksproducenten de waarschuwing op de pakjes te vergroten van de huidige 55 naar 85 procent. De verpakking van een slof sigaretten dient tien verschillende plaatjes te bevatten.

Philip Morris in haar verweer betoogt dat het ministerie heeft nagelaten overleg te voeren met de fabrikanten en de detailhandel. De vergroting levert problemen op omdat er niet voldoende ruimte overblijft voor de merknaam, waardoor merken niet meer duidelijk van elkaar verschillen.

Het ministerie betoogt dat de regeling conform de Framework Convention on Tobacco Control van wereldgezondheidsorganisatie WHO is. Die steunt het gebruik van waarschuwingen om te voorkomen dat jongeren en niet-rokers gaan roken. De National Tobacco Control Board vindt dat de waarschuwingen de meest effectieve manier zijn om consumenten te attenderen op het gevaar van roken.

– Wanneer de roodhemden zich distantiëren van oud-premier Thaksin en de monarchie niet beledigen, is Sondhi Limthongkul, sinds vrijdag geelhemdleider af, bereid met hen samen te werken want ‘we vechten voor hetzelfde doel’. Dat doel is het verkleinen van de ongelijkheid en hulp bieden aan mensen om hun levensstandaard te verbeteren.

Sondhi zei dit vrijdag nadat hij en zeven andere leiders van de People’s Alliance for Democracy (PAD) bekend hadden gemaakt hun leiderschap op te geven. Volgens Sondhi hebben ze daarvoor geen geld van Thaksin gekregen. De leiders zijn gestopt om de PAD-supporters in staat te stellen zelf een besluit te nemen of ze willen stoppen of dat ze zich bij andere protestgroepen willen aansluiten. Het verzoeningsforum van Yingluck noemde hij een ‘farce’.

Tida Tawornseth, voorzitter van het United Front for Democracy against Dictatorship (UDD, roodhemden) zegt bereid te zijn gesprekken te voeren met Sondhi wanneer zijn ideeën over democratie en hervorming duidelijk worden. ‘Als hij nog gelooft in militaire interventie, zijn gesprekken onwaarschijnlijk, want dan bewandelen we verschillende paden. Maar dat betekent niet dat de deur dicht is. Sondhi moet zijn standpunt herzien en zijn ideeën toelichten.’

– De garantieprijs voor paddy (ongepelde rijst) blijft tijdens de komende hoofdoogst 15.000 baht per ton, maar gaat bij de tweede oogst omlaag naar 13.000 baht. Dit voorstel van rijstboeren is overgenomen door het National Rice Policy Committeee. Het wordt vandaag voorgelegd aan het kabinet.

De nieuwe prijzen beperken het verlies voor de regering tot 80 à 100 miljard baht. Ze zijn gebaseerd op een gemiddelde wereldhandelsprijs van 11.000 baht per ton. Naar verwachting koopt de regering in het seizoen 2013-2014 18 miljoen ton paddy.

De Thai Farmers Association zegt dat de boeren niet gelukkig zijn met de limiet van 300.000 baht per huishouden; ze willen dat de oude limiet van 500.000 baht wordt gehandhaafd. Het verweer van de regering dat ze onvoldoende financiële middelen heeft, noemt president Wichian Phuanglamchiak zwak. ‘We bespreken de zaak met onze leden in dertig provincies. Tot nu toe zijn ze niet gelukkig.’

– Tien anti-Thaksin groepen willen met de Democratische partij een gezamenlijk front vormen, zegt parlementslid Nipit Intarasombat (Democraten). De partij is ook in gesprek met andere groepen die zich mogelijk willen aansluiten bij de anti-regeringscampagne. Voor het eind van de maand steken alle betrokkenen de koppen bij elkaar om hun strategie te bepalen.

– De demonstrerende rubberboeren in Nakhon Si Thammarat dreigen hun acties te verscherpen nu onderhandelingen met de regering gisteren zijn mislukt.

Aanvankelijk leek het erop dat overeenstemming was bereikt tijdens overleg in Chulabhorn. Suporn Atthawong, adjunct-directeur-generaal van het kantoor van premier Yingluck, zou een toelichting geven op een persconferentie. Maar hij werd abrupt door bewakers het gebouw uitgeleid, omdat een groep rubberboeren het gebouw, waar het overleg had plaatsgevonden, wilden omsingelen. Die keerden daarna onverrichterzake terug naar snelweg 41 die al dagen wordt geblokkeerd.

In de provincie Chumphon leidde parlementslid Chumpol Julsai (Democraten) een vergadering van plaatselijke leiders. Ze besloten op 2 september een rally voor het gemeentehuis te houden. Zo’n 5.000 boeren worden er verwacht. De volgende dag sluiten ze zich aan bij demonstranten in Surat Thani. Maandag kwamen ook boeren in Chanthaburi in het Oosten bijeen. Zij sluiten zich op 3 september aan bij het geplande protest voor het Government House.

Minister Kittiratt Na-Ranong (Financiën) zegt dat de regering drie opties heeft om de boeren te helpen de gevolgen van de ingezakte rubberprijs te verzachten. Die maatregelen kosten 25 miljard baht. Het kabinet neemt daarover later een beslissing.

– Negen personen zijn om het leven gekomen en zeven gewond geraakt toen in Bang Nam Prieo (Chachoengsao) een minibusje tegen de achterkant van een geparkeerd staand vrachtwagen botste (foto homepagina). Het busje was om 4 uur ’s nachts met 16 passagiers vertrokken uit Prachin Buri en op weg naar Victory Monument in Bangkok. Vijftig minuten later vond het fatale ongeluk plaats. De chauffeur van de vrachtwagen, waarvan de lichten niet aan waren, is gearresteerd. De chauffeur van het busje, die gewond raakte, wordt later door de politie gehoord.

Minister Chadchart Suttipunt (Transport) heeft het Land Transport Department een maand de tijd gegeven om een eind te maken aan illegale busdiensten, die worden gerund door ‘influential figures’. Een overlevende van de botsing, die regelmatig tussen Bangkok en Prachin Buri reist, zegt tijdens de ritten vaak te bidden omdat de meeste chauffeurs als gekken rijden. De vrouw zat op de achterbank en werd het busje uit geslingerd.

Volgens Sawanee Chumchalieo van de Foundation for Consumers was het busje een zogeheten ‘ghost bus’, een busje dat niet geregistreerd staat op basis van de Land Transport Act van 1979 , maar wel een concessie heeft van de autoriteiten. Geregistreerde busjes hebben een gele vergunningplaat, de andere een zwarte of blauwe. Een busje met een zwarte of blauwe plaat mag zeven passagiers vervoeren, een busje met een gele plaat twaalf tot vijftien. Een ‘gele’ chauffeur mag maximaal 300 km rijden; busjes op langere routes dienen twe chauffeurs te hebben.

Minibusjes zijn gehouden aan een maximumsnelheid van 60 kilometer binnen de bebouwde kom en 80 km erbuiten. Tussen 2011 en medio 2013 waren bij 44 van de 83 bij de stichting bekende ongelukken illegale busjes betrokken.

– De hoofdverdachte van de moord op een burgemeester in Songkhla vorig jaar november, is zondag voor zijn woning in Ranot (Songkhla) doodgeschoten. De man, een voormalig dorpshoofman, was een van de tien verdachten, betrokken bij de moord op de burgemeester. Hij was vrij op borgtocht. Volgens de politie kan de moordaanslag verband houden met een andere zaak: de moord op een voormalige kamnan (dorpshoofd) vier jaar geleden. Daarvan werd hij vrijgesproken. De man zou ook verantwoordelijk zijn voor verschillende andere moorden in Ranot en bewoners regelmatig bedreigen. Hij werd niet verdacht van de moord op een kamnan en diens assistent, afgelopen vrijdag in Sathing Phra (Songkhla).

– De vredesgesprekken met verzetsgroep BRN worden pas hervat, nadat de BRN een nadere toelichting heeft gegeven op de vijf eisen die ze in april in een videoboodschap bekend maakte als voorwaarde voor voortzetting van de gesprekken. Dit zegt de Thaise delegatieleider Paradorn Pattanatabut, secretaris-generaal van de National Security Council.

Er doemt nog een ander probleem op. Uit een tekst die op de weg was gekalkt en zondag in Sungai Kolok (Narathiwat) werd gevonden, trekt Paradorn de conclusie dat facties binnen BRN zich tegen voortzetting van de gesprekken verzetten. Het lijkt er tevens op dat opstandelingen naar de regio terugkeren. In dat geval loopt de veiligheid van onderwijzers in de provincie gevaar.

De regering wil nog steeds dat de gesprekken met BRN doorgaan in de hoop dat de BRN kleinere groepen overhaalt het vredesproces te steunen en te stoppen met geweld.

Premier Yingluck ontving gisteren in het Government House een delegatie moslim en lokale leiders uit Yala. Nadere details ontbreken in het bericht.

– De Royal Thai Navy heeft gisteren het patrouilleschip HTMS Krabi ceremonieel in gebruik genomen. Het schip is gebouwd op advies van de koning. Er is op de marinescheepswerf in Sattahip vier jaar aan gewerkt. De eerste missie gaat naar Australië, waar nieuwe kadetten in Sydney getraind gaan worden.

– Het was te verwachten. Voor de vijfde keer hebben openbare aanklagers hun beslissing uitgesteld of ze Red Bull erfgenaam Vorayuth Yoovidhya gaan vervolgen in de hit-and-run zaak. Ze verschuilen zich achter de politie die nog bezig is zes getuigen te horen.

Twee van hen weten hoe hard Vorayuth reed toen hij in september met zijn Ferrari een motoragent schepte en die 200 meter meesleepte. De advocaat van Vorayuth had ook om uitstel gevraagd omdat zijn cliënt ziek is. De tenlastelegging staat nu gepland voor 2 september.

De politie wil Vorayuth laten vervolgen voor roekeloos rijden met een dode als gevolg en voor het feit dat hij niet stopte om het slachtoffer hulp te verlenen. De openbare aanklagers willen hem ook vervolgen voor het overschrijden van de maximumsnelheid. Uit camerabeelden valt op te maken dat hij 170 km per uur moet hebben gereden.

– Oppositiepartij Bhumjaithai loopt het risico ontbonden te worden omdat ze de campagneuitgaven voor de verkiezingen in 2011 onjuist aan de Kiesraad heeft gemeld. Een subcommissie van de Kiesraad heeft al met vier tegen één stemmen voor ontbinding gestemd. Nu nog de Kiesraad zelf.

– Jet-set ex-monnik Wirapol Sukphol is van Laos naar een Myanmar vertrokken, naar een grensgebied tegenover Mae Sot (Tak). Dit zegt zijn voormalige advocaat.

– Ruim tweehonderd taxichauffeurs parkeerden hun wagen gisteren op de Royal Plaza uit protest tegen de geplande prijsverhoging van LPG. Ze vragen zich af of ze ook in aanmerking komen voor het subsidiesysteem dat de regering voor straatverkopers en lage inkomens in het leven heeft geroepen.

De prijs van LPG gaat vanaf zondag stapsgewijs omhoog van 18,13 baht per kilo voor huishoudens en 21,38 baht voor de transportsector naar 24,82 baht per kilo. De taxichauffeurs beëindigden hun actie nadat de adjunct-secretaris-generaal van de premier een brief in ontvangst had genomen. Donderdag vindt overleg plaats tussen de autoriteiten en vertegenwoordigers van de taxichauffeurs.

Commentaar

– Eindelijk het geheim onthuld waarom een man zijn hoofd in de openstaande bek van een krokodil kan steken zonder dat de bek dichtklapt. Dat dacht ik gisteren toen ik het openingsverhaal van de bijlage Life van Bangkok Post zag: een interview met twee trainers die in de Samphran Elephant Ground & Zoo werken. Terzijde: het ongelukje met de bek die wel dichtklapte, vond plaats in de Samut Prakarn Crocodile Farm & Zoo.

Wat had ik willen lezen? Waarom kan het dier zijn bek niet sluiten nadat de trainer enkele malen met een stokje over de bovenkant van zijn bek heeft gestreken? Is daar een fysieke verklaring voor? Maar helaas, op die cruciale vraag geeft het artikel geen antwoord. En om beide trainers nu te citeren hoe moeilijk hun vak is, lijkt me overbodig. Dat kan ik achter mijn bureau ook wel bedenken. Dus laat ik het maar bij de fraaie foto. Dat weer wel.

Economisch nieuws

– Meer dan 30 procent van de rijsthandelaren, de verbindingsschakel tussen molenaars en exporteurs, hebben hun bedrijf beëindigd. Ze zijn het slachtoffer van het hypotheeksysteem voor rijst waarbij de overheid de rijst van boeren opkoopt tegen prijzen die zo’n 40 procent boven de marktprijzen liggen. Dit zegt Supoj Vongjirattikarn, president van de Thai Rice Association. Voorheen waren tachtig handelaren geregistreerd bij de vereniging, voornamelijk in Greater Bangkok.

Rijst brokers zijn al meer dan veertig jaar actief als tussenpersoon. Wanneer een exporteur rijst nodig heeft, neemt hij contact op met een handelaar die vervolgens de rijst van molenaars koopt. Hij krijgt een commissie van 75 satang tot 1 baht voor elke 100 baht aan transacties. Transacties van meer dan 3.000 ton zijn goed voor 50 satang. De brokers controleren ook of de rijst voldoet aan de specificaties van de exporteur en hij taxeert rijst voor kopers en molenaars.

Voordat het hypotheeksysteem in werking trad (van stal gehaald door de regering Yingluck), verhandelden de brokers 700.000 tot 800.000 zakken met 100 kilo rijst per dag. Dat aantal is teruggelopen naar 20.000 tot 30.000, omdat exporteurs moeite hebben de rijst te verkopen die duurder is dan rijst uit Vietnam of India. Wanneer het hypotheeksysteem wordt gecontinueerd, zullen nog meer brokers het loodje leggen, verwacht Supoj.

– De rubberprijzen trekken over twee maanden vermoedelijk aan omdat de vooruitzichten voor de export verbeteren en het binnenlands aanbod afneemt. Secretaris-generaal Apichart Jongsakul van het Office of Agricultural Economics denkt dat de prijs van unsmoked rubber sheets in oktober van 70 naar 80 baht stijgt. In het recordjaar 2011 deden de vellen 132,43 baht waarna de prijs geleidelijk zakte naar 73,79 op vrijdag.

In oktober vorig jaar besloten de drie rubber producerende landen de export te beperken, als gevolg waarvan Vietnam Maleisië als derde grootste exporteur inhaalde. Na het droge seizoen in het Zuiden begonnen de prijzen zich in april te herstellen. De meeste rubber komt uit het Zuiden van Thailand en daar werd het aanbod aanzienlijk teruggebracht.

De ingezakte prijs in de eerste helft van dit jaar was voornamelijk het gevolg van een toename van de productie in andere landen, terwijl de vraag op de wereldmarkt zich nog niet had hersteld. De afgelopen vijf jaar heeft China zijn productie opgeschroefd om te voldoen aan de stijgende binnenlandse vraag en de import te verminderen. Ook in Vietnam, Laos, Cambodja en Myanmar is sprake van een stijgende productie.

– De Belastingdienst heeft er een hard hoofd in of de begrote belastinginkomsten van 1,77 biljoen baht dit begrotingsjaar worden gehaald, want de BTW-inkomsten op geïmporterde goederen nemen af. De fiscus verwacht aan BTW 7,03 miljard baht binnen te halen, minder dan de begrote 7,1 miljard baht. De BTW is de belangrijkste inkomstenbron van de Belastingdienst; 60 procent komt uit de import, de rest uit de binnenlandse bestedingen.

In een poging om toch de inkomstendoelstelling te halen heeft de directeur-generaal zijn dienst geïnstrueerd strenger toe te zien op de belastingaangiftes van bedrijven; vooral ook omdat de bedrijfsbelasting dit jaar is verlaagd van 25 naar 20 procent. [Een van de douceurtje van de Pheu Thai regering.]

www.dickvanderlugt.nl –Bron: Bangkok Post


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website