Na de zoveelste vertraging kunnen volgende maand de eerste 100 nieuwe bussen in Bangkok de weg op. De importeur heeft de importheffing van 40 procent, voor de 292 bussen betaald.

Op de eerste 100 bussen was beslag gelegd door de douane wegens ontduiking van de importheffing er volgt nog een levering van 98 bussen. Het zwaar verouderde wagenpark van de BMTA wordt vervangen door 498 hypermoderne stadsbussen, met o.a. camerabeveiliging en WiFi.

De bussen hadden op 29 december geleverd moeten zijn. De vertraging kost de importeur een boete van 108 miljoen baht. Bovendien moet hij de douane de ontdoken importheffing plus boete betalen.

Bron: Bangkok Post

3 reacties op “Nieuwe bussen op aardgas nu eindelijk de weg op”

  1. Gerrit zegt op

    Tja,

    Ik ben toch wel heel benieuwd wie die importeur is?

    40% van de aankoopprijs van 292 bussen, zal toch wel een vermogen moeten zijn + 108 miljoen boete??

    Zulke orders worden meestal rechtstreeks door de vervoerder bij de fabrikant besteld, zonder tussenkomst van personen of bedrijven.

    Dus zal dat BMTA moeten zijn, een 100% staatsbedrijf, dat de 40% importbelasting en de boete van 108 miljoen Bhat dus uit de schatkist betaald, om het vervolgens door de belastingdienst er weer in te stoppen.

    Zo, gezichtsverlies is voorkomen, O zo belangrijk in Thailand.

    Groetjes

    • Ger zegt op

      Bestlin is het bedrijf welke levert aan de BMTA. En Bestlin heeft het bedrijf Super Zara ingeschakeld om de import te verzorgen.
      En waarom dan niet rechtstreeks ingekocht door BMTA weet ik niet, maar wat extra lagen in het inkoopproces maken het wel duurder dunkt me.

      • Cornelis zegt op

        Inderdaad, BMTA heeft de bussen besteld bij de Bestlin Group, die geregistreerd staat als ‘bus manufacturer and seller’. De overeengekomen prijs zal de aflevering in Thailand gedekt hebben, dus incl. alle kosten. ‘Super Zara is een zgn. Customs Agent, een bedrijf dat namens een importeur de invoeraangiften verzorgt op basis van de door die importeur – de Bestlin Group – verstrekte informatie en documentatie. Op die basis is als land van oorsprong van de bussen Maleisië aangegeven, terwijl al snel bleek dat de bussen in China waren gefabriceerd. De Bestlin Group moet geweten hebben dat de bussen niet in Maleisië waren gefabriceerd: ze werden vanuit China verscheept. Er is dus sprake van een valse aangifte waardoor naast de verschuldigde invoerrechten (40% van de invoerwaarde) ook nog een forse boete betaald moest worden aan de douane. Een tweede boete die dreigde was er een die in het contract met BMTA was vastgelegd voor een te late levering, maar die lijkt niet te zijn opgelegd, uiteindelijk.
        De invoerrechten en de douane-boete komen dus voor rekening van die Bestlin Group, en niet van de Bangkok Mass Transit Authority.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website