De lidstaten van de Europese Unie hebben vandaag een lijst gepubliceerd van 14 zogeheten ‘veilige landen’,waarvan de inwoners vanaf 1 juli het Schengengebied weer in mogen reizen. Op deze lijst staat ook Thailand. Dat betekent dat Thai binnenkort weer naar Belgie of Nederland mogen reizen.

Veilige landen zijn landen waar het aantal nieuwe coronabesmettingen per honderd inwoners dichtbij of onder het EU-gemiddeld liggen. Ook moet dit aantal stabiel of aan het afnemen zijn. Daarnaast wordt ook ook gekeken naar het test- en traceerbeleid van een land. Bovendien weegt men af of deze informatie en andere beschikbare coronadata betrouwbaar is.

De zogenoemde veilige landen zijn: Algerije, Australië, Canada, Georgië, Japan, Montenegro, Marokko, Nieuw-Zeeland, Rwanda, Servië, Zuid-Korea, Thailand, Tunesië en Uruguay.

China zal aan de lijst worden toegevoegd als het land besluit de grenzen weer te openen voor EU-burgers. De lijst zal elke twee weken worden worden uitgebreid.

De VS en Turkije staan niet op de lijst vanwege het relatief hoge aantal coronabesmettingen.

De lidstaten van de EU moeten de aanbevelingen nog opnemen in de nationale wetgeving verankeren, waardoor de streefdatum van 1 juli mogelijk niet gehaald wordt.

Bron: NU.nl


» Laat een reactie achter


50 reacties op “Thai mogen vanaf 1 juli naar Belgie, Nederland of andere Europese landen reizen”

  1. Diego zegt op

    Mijn vriendin woont in bangkok maar is laotiaans en heeft ook een laotiaans paspoort, kan ze nu ook naar nederland komen?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  2. Mart zegt op

    Europese unie kan reizen toestaan naar thailand,..maar wanneer komt thaise regering met verklaring dat we ook welkom zijn..?
    Voordat ik boek wil ik eerst ook een akkoord zien van de thai,anders sturen ze me terug na aankomst.
    Is er al iets bekend qua reactie van thai immigratie..??

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +9 (obv 9 stemmen)
    • Rob Tha Mai zegt op

      Thailand heeft vastgesteld, wie er mogen komen. Dat is niet het Pleps, alleen zakenlui en rijke Farangs

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
  3. Mike zegt op

    Fijn dat de schengen landen zich openen voor Thailand, helaas is het andersom nog niet het geval. Eerst was het plan om alleen te openen voor landen waar het andersom ook mogelijk was.

    Zoals gebruikelijk toont europa weer eens geen ruggengraat en komt niet voor zijn bugers op. Thai alleen erin als wij ook in thailand mogen komen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +7 (obv 7 stemmen)
    • Franc zegt op

      Helemaal gelijk Mike , ze willen de “ besmetters vieze falang “ niet toelaten . Wij er niet in , hun er ook niet in maar fijn EU Brussel beslist en wij volgen maar weer

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
    • Cornelis zegt op

      Een inreisverbod behoort niet tot de bevoegdheden van de EU. Het is en blijft in beginsel een beslissing van de individuele lidstaten. Maar omdat onderlinge verschillen zouden leiden tot controles aan de binnengrenzen – en daar zit niemand op te wachten – wordt er in EU-verband gecoördineerd.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
      • Rob V. zegt op

        Inderdaad Cornelis, Brussel heeft veel minder te zeggen dan sommige denken. Nederland, het kabinet, heeft dit besloten in overleg met de ander EU landen. Een eenduidige lijn, al is zo’n compromis soms moeizaam te sluiten wegens diverse en verschillende belangen van de EU landen. Thailand is veilig dus reizigers van daar toelaten lijkt mij een prima plan. Is gewoon rationeel. Dan zal het diplomatiek ook wat makkelijker zijn om de Thaise grenzen voor Europeanen op te krijgen. Als we gaan wachten tot beide partijen tegelijk een stapje naar elkaar doen zouden we denk ik alleen maar langer moeten wachten. Soms is het helemaal niet erg de eerste stap te doen. Mocht de Thaise overheid de Europeaan om irrationele redenen nog lang blijven weigeren dan kunnen de lidstaten altijd nog bedenken hoe daar op in te spelen. Maar hier snappen de regeringsleiders ook wel dat zolang er hier of daar brandhaarden zijn men Thailand niet in zal komen. Dat over en weer komt goed en daar hebben Gates en Soros niks mee te maken. 5555

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
    • Ben Janssens zegt op

      Ik zie het positiever. Als de EU, dus ook Nederland, Thai verwelkomen, dan heb je veel eerder kans dat de Thaise overheid ook de grenzen voor ons openstellen om als toerist naar Thailand te gaan zonder te gekke voorwaarde.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +13 (obv 13 stemmen)
      • luc zegt op

        Om de 2 weken is er een evaluatie. Probleem is dat ge dan een vriendin uitnodigt voor 3 maanden maar dat zij dan toch niet mag reizen naar de Eu of vertrekken naar Thailand vanuit de Eu. Dit is niet werkbaar!

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +1 (obv 1 stem)
        • Wim zegt op

          Een Thai mag wel terug naar Thailand dus zij mag nu wel vliegen

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
          • Cornelis zegt op

            Ja, maar ook alleen met een procedure via de Ambassade in NL of BE, en met verplichte quarantaine bij aankomst.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  4. Henk zegt op

    Heel verwarrend allemaal…. op https://www.netherlandsandyou.nl/latest-news/news/2020/06/09/covid-19-crisis-and-travel-to-the-netherlands-faqs staat:

    The Dutch government has adopted the decision of the EU to tighten the entry conditions of persons wishing to travel to the Netherlands from third countries, until 15 July 2020.

    Publicatiedatum van 30-6

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • willem zegt op

      Daarmee is het niet geupdate met de laatste informatie mbt bovenstaand onderwerp.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
  5. Ferdinand zegt op

    De EU bekijkt de lijst van veilige landen om de twee weken, zou dat betekenen dat daarom de term Until 15 july 2020 is opgenomen ? Omdat het daarna weer kan wijzigen.
    Ik wil z.s.m. een vlucht boeken voor mijn vriendin van BKK naar AMS .. ze is er klaar voor…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • luc zegt op

      Om de 2 weken is er een evaluatie. Probleem is dat ge dan een vriendin uitnodigt voor 3 maanden maar dat zij na die 2 weekelijkse evaluatie dan toch niet mag reizen naar de Eu of vertrekken naar Thailand vanuit de Eu. Dit is niet werkbaar!
      Vraag mij af of de verplichte reis-ziekte-ongevallenverzekering exuberant gaat stijgen.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • Rob V. zegt op

      Inderdaad, eindelijk een formeel bericht van de overheid. Even het belangrijkste citeren:

      —-
      Nederland heeft per 1 juli 2020 het inreisverbod opgeheven voor reizigers die bestendig verblijf hebben in de volgende landen: Algerije, Australië, Canada, Georgië, Japan, Montenegro, Marokko, Nieuw-Zeeland, Rwanda, Servië, Zuid-Korea, Thailand, Tunesië, Uruguay. Voor reizigers afkomstig uit China geldt dat het inreisverbod zal worden opgeheven zodra land ook EU-burgers toelaat.
      ——

      Is vraag 2 echter hoe men ‘bestendig verblijf’ gaat toetsen. Het is te hopen dat daar letterlijk vandaag of morgen een antwoord op te vinden is op de primaire informatie sites NederlandEnU.nl & NetherlandsAndYou.nl (een minuut geleden nog niets te zien op die twee sites).

      Ik blijf bij mijn eerdere vermoede dat bestendig verblijf zal moeten blijken uit paspoort inhoud (reisstempels) en uiteraard dat het vliegtuig uit een van de toegestane landen komt. Een vliegtuig uit Thailand met daarin een Thai en een Chinees die beiden duidelijk al weken, maanden in Thailand verblijven: toelaten. Een Thai of een Chinees die pas sinds een paar dagen in Thailand waren: niet toelaten. Een Thai die probeert binnen te komen vanuit China: niet toelaten (als er al een vlucht zou gaan). Aan de grens wil men in het paspoort kijken om te zien of je langere tijd in dat veilige, goedgekeurde hebt verbleven. Ja? Dan kom je binnen. Nee? Dan kom je er niet in. Maar dat is puur wat ik vermoed, afwachten op officiële instructies met details.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
      • Een bestendig verblijf is het land waar de vreemdeling langer dan drie maanden mag verblijven op grond van een verblijfstitel, zoals een verblijfsvergunning. Dat zl dus voor iemand uit Laos lastig worden, denk ik.

        VN:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
        • Laksi zegt op

          Nee hoor Peter,

          Mensen uit Myanmar, Lagos en Cambodia kunnen een “rosé” (Thai’s) ID hebben, een zgn work primit, dit is voor het leven. Buitenlanders met een geel boekje kunnen nu ook z’n rosé (Thai’s) ID halen bij het gemeente huis, (ik heb er ook een met foto en al.) Alleen staat alles er alleen in het Thai’s op, dat is jammer.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: +1 (obv 1 stem)
  6. Founding Father zegt op

    Vanochtend contact gehad met de Thaise ambassade in Den Haag.

    Het antwoord was vrij helder: Wanneer je getrouwd bent volgens de wet, mag je naar Thailand reizen, mits je partner officieel ook in Thailand woonachtig is.

    Nederlanders getrouwd met een Thaise vrouw en woonachtig buiten Thailand, zijn nog niet welkom.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
  7. Jos Rieken zegt op

    China zal aan de lijst worden toegevoegd als het land besluit de grenzen weer te openen voor EU-burgers. De lijst zal elke twee weken worden worden uitgebreid.
    Waarom geldt voor Thailand deze eis niet????

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • Laksi zegt op

      ik begrijp je niet Jos,

      Thailand staat toch op de lijst van 14 landen die toegang krijgen tot de EU en China (nog) niet.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
  8. jean pierre zegt op

    Ieder land beslist nog zelf wie er welkom is. De inwoners van deze 14 veilige landen mogen toegelaten worden maar het is niet verplicht.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • Rob V. zegt op

      Formeel gaat elke land daar zelf over, maar als bijvoorbeeld Duitsland zou beslissen plots geen Thai meer toe te laten dan zou men de binnengrens van Duitsland ook moeten sluiten zodat er geen Thaise burgers via Nederland, Polen enzo de grens over komen. De lidstaten hebben niet voor de lol saampljes plus de EU Commissie overleg gehad voor welke landen de grenzen op zouden gaan. Zo’n overleg gaat moeizaam, elk land heeft zijn eigen belangen maar een compromis is noodzakelijk om alles werkbaar te houden voor de lidstaten en de burgers.

      Eenmaal de handen op elkaar zal men het woord niet snel breken. dan raken de andere leden het vertrouwen in je kwijt. Afspraak is afspraak. Daarom zien we op internationaal niveaus allerlei (waterige?) compromissen waar geen land super blijf mee is maar ook geen land gewoon niet akkoord mee kan gaan.

      De NOS heeft wat achtergrond info over die lange vergaderingen en waar men onderling discussie over had:
      https://nos.nl/artikel/2339052-europese-unie-publiceert-lijst-met-veilige-landen-marokko-wel-turkije-niet.html

      Zomaar een citaat daaruit: “Verder leidden enkele specifieke wensen van landen tot vertraging. Frankrijk wilde soepele regels voor een aantal Franssprekende landen. Hongarije hield een warm pleidooi voor Servië en de andere Balkanlanden, waarbij Servië en Montenegro het wel hebben gered, maar de rest niet.”

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
  9. Kemosabe zegt op

    Gelukkig heeft mij vriendin vorig jaar oktober een Schengen-jaarvisum gekregen. Dus dat zou nog geldig moeten zijn.
    Alleen nog een kwestie van verzekering voor haar afsluiten en dan gaan, of zie ik iets over het hoofd?
    Terug zal ze dan in oktober voorlopig alleen moeten gaan vrees ik, kwestie van afwachten dus wat dat betreft.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  10. Hanshu zegt op

    Moderator: Wij plaatsen jouw reactie niet omdat de informatie die je geeft niet klopt.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  11. Geert zegt op

    Vanaf 8 juli zijn Thai weer welkom in België.

    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/07/01/belgie-houdt-grenzen-tot-en-met-7-juli-gesloten-voor-toeristen-u/

    Gegroet,

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  12. Peter de Jong zegt op

    veel verwarring.
    stel, ik ben een Thai en woon in NYC. kan ik dan WEL naar de EU reizen, vanwege mijn thaise paspoort, of juist NIET, omdat ik uit een besmet gebied kom ?
    stel, ik ben een Nederlander die legaal (retirement visa) woonachtig is in Thailand: val ik dan onder de ‘Thailand’ regelingen, of onder de ‘Nederland’ regelingen ?
    en stel, ik wil per se naar land X, waar ik vanwege mijn NL of mijn TH paspoort officieel nog niet welkom ben,
    en ik vlieg van BKK bijvoorbeeld eerst naar hong kong, KL of singapore op een separaat ticket, en koop dan daar een ticket naar land X ? wie houdt mij tegen ? wie controleert mij (geen paspoort stempel, geen doorgecheckte baggage, geen ticket met vermelding BKK)?
    kortom, ik snap het nog niet allemaal.
    in ieder geval wacht ik met reizen vanaf BKK totdat ik weet dat ik terug kan komen zonder quarantaine verplichtingen.
    dit zijn natuurlijk allemaal ‘luxe problemen’, want Thailand heeft covid-19 uitstekend bestreden en daarvoor ben ik dankbaar : afwachten, dus.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  13. Walter zegt op

    In navolging van de Europese aanbeveling breidt België wel al meteen de lijst van toegestane essentiële reizen uit tot vier categorieën: zeelieden, personen die vergaderingen van internationale organisaties bijwonen, studenten en hooggekwalificeerd personeel waarvan het werk niet op afstand kan worden uitgevoerd. Ook kunnen onderdanen van derde landen die wettelijk in de EU verblijven opnieuw vrij rondreizen in de hele EU en dus ook in België. Vanaf 7 juli.
    Dus Thaise toeristen totaal niet.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  14. Sampermans zegt op

    Goedemorgen

    Kan een Thai met een geldig toeristen visum nu Nederland al invliegen ?

    Of is het wachten op een of andere wetswijziging waardoor er wat vertraging is ?

    Alvast bedankt voor uw wijsheid.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website