Het hing al een tijdje in de lucht maar Thomas Cook, de oudste reisorganisatie ter wereld, is omgevallen. Het Engelse reisbedrijf kampte met een schuldenlast van 2 miljard euro. Thomas Cook Group Plc. heeft 21.000 medewerkers en verzorgde jaarlijks de vakantie van 22 miljoen klanten.

De in 1808 geboren timmerman Thomas Cook uit Derbyshire (Midden Engeland), zal in zijn stoutste dromen nooit gedacht hebben dat er sinds 1845 onder zijn naam, een gigantisch reisbedrijf met touroperators, reisbureaus, hotels en vliegtuigen, in de reisbranche actief is geweest. Thomas Cook had in Europa een omzet van zo’n tien miljard euro. Het bedrijf had een eigen vloot van 117 vliegtuigen.

In Nederland werken 200 mensen bij Thomas Cook en gaan jaarlijks circa 400.000 klanten met Thomas Cook/Neckermann Reizen op vakantie. In België is de groep actief als touroperator onder de namen Thomas Cook, Neckermann en Pegase. Het bedrijf beschikt er ook over een eigen reisbureauketen (Thomas Cook Travel Shop) en had tot 2017 een luchtvaartmaatschappij (Thomas Cook Airlines Belgium).

Sinds de fusie van Thomas Cook met het slecht draaiende Mytravel in 2007, ging het stapje bij beetje slechter met het bedrijf. De hevige prijsconcurrentie op internet maakte het ook niet gemakkelijker. Door de hoge schulden was er geen geld meer om te investeren.

Een recent reddingsplan haalde het niet omdat de Britse regering geen geld wilde steken in het noodlijdende bedrijf.

Deskundigen verwachten een domino-effect en dat er nog meer reisbedrijven failliet zullen gaan. In Duitsland zetten media hun vraagtekens bij de overlevingskansen van Condor. De Duitse vakantievlieger maakt deel uit van de Thomas Cook Group.

Bronnen: Diverse media

10 reacties op “Reisorganisatie Thomas Cook failliet”

  1. janbeute zegt op

    En zo maakt het digitale op internet alles te kunnen boeken en kopen vele bedrijven om zeep waar duizenden mensen werken.
    Kijk alleen maar als voorbeeld in de USA waar vele grote shoppingmalls hun deuren moesten sluiten omdat we zo nodig bij ALI en Amazon ed meestal in China geproduceerde produkten moeten kopen.
    Wat is er mis met een bezoek aan een reisbureau waar je deskundig advies kunt krijgen zoals we vroeger deden . Of gewoon kopen bij een winkel of zaak waarbij veelal de zaak ook nog repareren kan wat er is aangekocht.
    Misschien ben ik nog een beetje oudewets.
    Is online dan wel het Walhalla.
    Oh ja er zullen wel weer reakties komen er komen ook weer vele banen terug , maar wat voor banen.
    Lees regelmatig hoe het toegaat met het personeelsbeleid bij Amazon en ALI.

    Jan Beute.

    • chris zegt op

      beste Jan,
      Je moet de banen die verloren gaan ook niet allemaal romantiseren…………..lange werkdagen, laag salaris, werken op provisie, lastige klanten…….
      De piloten van Thomas Cook vinden vast wel ander werk.

      • luc zegt op

        In België vervoert Brussels Airlines jaarlijks bijna 1.000.000 klanten van Thomas Cook. Dat verlies brengt zelfs het voortbestaan van de luchthaven Brussels Airport in gevaar. Een luchthaven zonder eigen vloot of met een vloot maar met veel te weinig reizigers is niet levensvatbaar. Er komen nu reeds massa-ontslagen door dit faillissement nl 600 bij de reisbureau’s en enkele honderden op de luchthaven!

  2. Christiaan zegt op

    Onbegrijpelijk dat het management van Thomas Cook het zo ver heeft laten komen. Al jaren was bekend, dat de zaken slechter gingen.

    • luc zegt op

      Mijn eerste reis naar Thailand was een korte strandvakantie in Cha am, geboekt bij een reisbureau. Afgehaald door een chauffeur met gids en 8 dagen later terug gebracht naar Suvarnabhumi. Toen ik terug thuis was had ik niets te vertellen : alleen het strand en 1 uitstapje naar Hua Hin. Mijn tweede reis naar Thailand heb ik thuis geboekt via internet. De vlucht naar Bangkok en mijn vlucht via Air Asia evenals mijn hotel in Krabi voor 2 dagen. Ter plaatse heb ik mij een scooter 150 cc gehuurd en ben alles gaan bekijken wat ik vooraf op internet had gevonden (reisverhalen, …). Ik heb 2 boottochten gemaakt, gesnorkeld, een mangrovewoud bezocht, een jungletocht gemaakt, tempels en Boeddha’s bezocht… en om de 2-3 dagen van locatie en hotel veranderd. Die hotels boekte ik op een pc van het hotel waar ik verbleef!. Ik spreek van bijna 15 jaar geleden. Vandaag stelt iedereen jonger dan 45 jaar zijn reis zo samen. Je hebt geen reisbureau meer nodig. Thomas Cook is specialist in massatoerisme met vooral strandvakanties van max 2 weken. Dit publiek bestaat bijna niet meer. Thomas Cook heeft die nieuwe ontwikkelingen gemist en dat werd haar ondergang. Ze dachten dat een formule die 140 jaar gewerkt had tot in de eeuwigheid zou blijven werken.

      • Erwin zegt op

        Beste Luc je schrijft dat publiek bestaat bijna niet meer. Tegenwoordig is het eigenlijk nog afgestompte geworden, met ze 10.000en naar zo all-in reizen naar zo “kamp” in Turkije denk dat daar toch veel van dat publiek tussen zit. Grt Erwin

        • luc zegt op

          Ik zeg niet dat het publiek niet meer bestaat maar dat deze generatie aan het uitsterven is. Gevolg : dit model is niet profitable!

      • RonnyLatYa zegt op

        Het is ook maar wat je boekt als je naar een reisbureau gaat.
        Als je een strandvakantie met een uitstap naar Hua Hin boekt, moet je ook niet verwachten dat je ze ganse week op uitstap nemen door gans Thailand.

        • luc zegt op

          Ik werkte in die tijd gemiddeld 90u/week en had behoefte aan rust. Het werd dus een korte exotische strandvakantie in Thailand. Maar om eerlijk te zijn : zo’n prachtig land heeft veel meer te bieden en dat onderga ik nog elke keer!

  3. brabantman zegt op

    Kun je dus op wachten als de grote baas 30 miljoen ontvangt als het bedrijf failliet gaat……
    Over zakkenvullers gesproken!
    https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/thomas-cook-bosses-who-received-20148924


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website