Lezersvraag: Opgelicht door een reisbureau in Bangkok

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: ,
5 februari 2015

Beste mensen,

Op 24 januari j.l. heb ik bij ’n reisbureautje in Bangkok (Panya Tour and Travel, 100 Praarthit Road Chanasongkram) een vliegticket geboekt voor 18 februari naar Bali. Ik heb cash betaald (17.500 baht) en 1 A4-tje gekregen met referentienummer en confirmed er op.

Aangezien ik wilde weten of het ticket een dag verschoven kon worden belde ik gisteren het bureautje op. Na 20 x geen gehoor, Thai Airways gebeld die mij meldde dat het ticket gecanceled was op 29 januari. Niet door mij in ieder geval.

Het is dom van mij dat ik met dat ene A4-tje het pand verliet. Misschien dat zij dachten: vrouw alleen, vraagt niet door over haar E-ticket. Dat is cashen.

Mijn vraag (na dit lange verhaal) is of er mensen zijn die iets soortgelijks meegemaakt hebben? Ik kom al jaren in de winter in Thailand en ik ben nog nooit zo opgelicht.

Hoop iets te horen.

Hartelijke groet,

Marguerite

14 reacties op “Lezersvraag: Opgelicht door een reisbureau in Bangkok”

  1. Cornelis zegt op

    Wat een rotstreek! Hoe kun je in een land als Thailand weten of een reisagentschap betrouwbaar is?
    Zoveel mogelijk rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij boeken geeft de meeste zekerheid, maar daar heb je nu niks meer aan. Van deluchtvaartmaatschappij mag je niets verwachten omdat voor hen alleen dat reisbureau partij is in deze kwestie en ze zich niet zullen willen bemoeien met deze zaak,

    • Marguerite Feld zegt op

      Cornelis, bedankt voor je aardige reactie. Voortaan inderdaad via de luchtvaartmaatschappij!
      Groet, Marguerite

  2. Erik V zegt op

    Idd een rotstreek . Als ik van jou was ( en als je nog in Bangkok bent) zou ik toch een keertje “live” naar dat bureautje gaan. de telefoon kunnen ze gewoon negeren , maar als je face to face staat reageert een Thai soms helemaal anders. Best is nog dat je er kan langs gaan met een Thai . Misschien kan je toch nog iets recupereren.
    Succes !

  3. Henk zegt op

    Ben je er al naar teruggeweest. Bezoeken lijkt me beter dan telefoneren!

  4. wibart zegt op

    Toeristenpolitie er al bij gehaald ? Zou er even langs gaan met de politie. Tevens checken of er een camera hangt. Meestal hangen die in elk office. Zo ja ter plaatse via de politie beelden van die dag laten opvragen. Dit uiteraard na ontkenning dat ze je een ticket hebben verkocht door de bewuste behandelaar in dat bureau. Vervolgens, nadat beelden herkenbaar zijn gemaakt, wederom de confrontatie aangaan. Ik neem aan dat vergoeding volgt (gezichtsverlies is immers nog steeds belangrijk voor Thai). Niemand wil als leugenaar / dief bekend staan tenslotte. Zo zou ik het spelen. Succes

  5. Kees 2 zegt op

    Al teruggeweest bij het reisbureau? Bestaat het nog? Dat meld je niet. Weet je zeker dat Thai Airways het geld niet ontvangen heeft? Dat meld je ook niet.
    Ik heb vele malen via hetzelfde reisbureau ticket geboekt, altijd goed gegaan.

    Zeker aangifte doen, als het inderdaad foute boel is.

    • Kees 2 zegt op

      Onduidelijkheid in mijn eerdere reactie: met ‘hetzelfde reisbureau’ bedoel ik niet jouw reisbureau, maar een reisbureau in Jomtien waar ik al vele jaren boek

  6. David zegt op

    Beste,

    Feit dat het ticket gecanceled was op 29 januari, wil zeggen dat het wel degelijk geboekt was!
    Zou persoonlijk naar een agentschap van Thai Airways (TA) gaan.
    Zolang jij het niet zelf gecanceld hebt, sta je toch recht in de schoenen?
    Eis van TA dat zij zelf contact nemen met het agentschap
    Dan zal eea duidelijk worden.

    Hopelijk doen ze in het slechtste geval een commerciële geste…

    Succes,

    David

    • Cornelis zegt op

      Zie mijn eerste reactie hierboven, David. Het probleem van het boeken via een tussenpersoon is nu juist dat voor de luchtvaartmaatschappij die tussenpersoon de partij is waarmee zaken zijn/worden gedaan. Als de reiziger in dit geval zelf had willen annuleren bij Thai Airways zou er een terugverwijzing naar het reisbureau zijn geweest. Dat is in zo’n geval ook de enige partij aan wie Thai Airways een evt. betaling gerestitueerd zou hebben.
      In het verleden is het mij wel overkomen dat ik bij gewenste wijzigingen e.d. werd verwezen naar de tussenpersoon via wie ik had geboekt. Leuk, vooral als er haast bij is, die moet je dan op het gewenste moment ook maar kunnen bereiken………….. Sindsdien boek ik uitsluitend nog rechtstreeks op de websites van debluchtvaartmaatschappijen.

      • David zegt op

        Hoi. Dat is juist.
        Maar TA heeft wel de mogelijkheid onderzoek te doen naar het reisburea die haar tiketten verdeeld. En de vergunning te laten intrekken bij fraude.
        Op deze manier kan de poster misschien op een commerciële geste.
        Het proberen waard. En zo is het malafiede agentschap gelijk voorwerp van vervolging.

        D.

  7. Cees zegt op

    Ja oplichters heb je overal.Daarom is het goed om hun Streken overal bekend te maken.
    Dat doe je goed om hun volledige naam en adres te noemen.Dit moet veel meer gebeuren.
    een Veel mensen accepteren zulke zaken veel te gemakkelijk.Maar maak ze maar af.Meld dit ook op b.v Thai Visa .Com.I en op Dutch expats Anders gaan ze gewoon door met deze praktijken.

  8. John Chiang rai zegt op

    Beste Marguerite,
    Ik weet de meeste raadslagen zo ook deze,zijn net als het brengen van zout na de maaltijd.
    Ik heb begrepen dat het om een vlucht ging van Thai airways,en de zekerste weg is direct bij Thai airways.
    In Bangkok heb je o.a een groot buro op de Silom road,waar je direct,en zonder tussen agent boeken kunt,en je direct na betaling beschikt over een E ticket. Met jou slechte ervaring bij Panya Tour and Travel ,zie ik alleen de mogelijkheid om via een advocaat iets terug te krijgen,wat wederom met kosten en risico verbonden is. Ik geloof echter dat het helaas duur lesgeld geweest is,en een waarschuwing voor de toekomst,en de lezers van jou bericht hier op Thaiblog NL.

  9. john zoet zegt op

    ik heb bij Bangkok airway hetzelfde mee gemaakt maar per Visa betaald.
    na een stevig gesprek met mijn vrouw in het Thai kregen wij het geld terug maar 15 euro te weinig.
    ik heb melding gemaakt bij de ANWB VISA en zij storten mij de zelfde dag het resterende bedrag op mijn rekening.
    de mededeling van de visa was <wij halen dat wel terug bij hun.
    ik boek alleen nog met visa al je aankopen zijn verzekerd en je krijgt altijd je geld terug.

  10. Marguerite zegt op

    Beste mensen,

    Fijn al die hartverwarmende reacties en tips! Bedankt allemaal.
    Ik zit nu op het eiland Koh Mak en dat is maar goed ook aangezien ik lichte moordneigingen kreeg.
    Half februari ben ik weer in Bangkok en ga zeker bij het kantoortje langs.
    Goeie tip van de camera. Ik zal ook zeker aangifte doen en het eventueel op andere social media zetten.
    Maar eerst even langs gaan.
    De toeristenpolitie op Koh Mak verwees mij naar het nummer 1155, waar ook niet werd opgenomen. (Iets met telefoons in Thailand zou je denken).
    En ook het Thai Office op Silom Road ga ik bezoeken.
    En inderdaad: ’n dure les.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website