Beste lezers,
Eind september 2025 emigreren mijn vrouw (Thaise) en ik naar Kalasin, waar we reeds een huis hebben.
We zijn op weg naar de 70 levensjaren en willen een tweedehands ruime hoge instapper aanschaffen die ook nog betrouwbaar is. Een SUV- of hoge wagonachtige. Geen pickup.
Ik heb me ruimschoots georiënteerd en een preselectie gemaakt, waarbij het me niet veel uitmaakt of het een diesel- of benzineauto wordt. Een 7-zitter hoeft niet per se; de meeste hebben veel te krappe beenruimte op de derde rij.
Een HEV (hybride zonder stekker) kan eventueel ook, al twijfel ik bij voorbaat aan de staat van de dure accu’s. Verder is een ruime grondspeling noodzaak voor de landwegen in Isaan. Cruise control is een must voor de lange ritten.
Budget: BHT 300.000 – 700.000. Tja, auto’s zijn duur in Thailand en ook van de huidige nieuwprijzen voor double cabin pickups schrik ik.
Hier komt mijn preselectie en ik stel het op prijs als de meedenkende en/of ervaren lezer er zijn/haar/hets licht op laat schijnen:
Mazda CX-5
Goede rij- en stuureigenschappen, geen “deinbak”. Ik vind de zijramen wat klein; ik houd van veel en veilig zicht. De CX-8 kan ook nog, al lijkt die me minder wendbaar.
Honda CR-V
Ongeveer dezelfde buitenmaten als de CX-5, maar ruimer qua interieur en bagageruimte.
Subaru Forester
Relatief voordelig, lijkt me een goede auto. Maar: dun dealernet, onderdelenvoorziening onzeker en duurder na het verdwijnen van de Thaise fabricage?
Suzuki Ertiga of XL7
Wat eenvoudiger, 7-zitter met zelfs meer dan gemiddeld ruimte op de derde rij. Niet sterk gemotoriseerd, maar schijnt met ouderwetse automatische 4-bak verrassend goed nog een helling op te gaan. Nieuwe modellen mét cruise control.
Ford Everest (2016–2021)
Eventueel een optie, maar de instap is misschien wat te hoog voor mijn vrouw, die artrose in haar knieën heeft.
Aanvankelijk overwoog ik ook de Volvo CX60 en BMW X1 F48 vanaf 2017, maar onderdelen en onderhoud zouden wel eens duurder kunnen zijn. Bovendien een zeer dun dealernet.
Een bezwaar van diesel kan de mindere geschiktheid zijn voor korte (boodschappen)ritjes, maar de motor warmt in Thailand sneller op. Toch?
Er is nog meer keuze, ik weet het. Zoals de Nissan X-Trail, maar Nissan “loopt” als merk voor SUV-achtigen niet zo goed, kennelijk, en de toekomst van het merk is jammer genoeg onzeker.
En als er een goede tip is voor dealers en verkoop- en onderhoudsadressen in en rond Kalasin (Amphoe Mueang): komt u maar!
Mijn grote familie aldaar kan me vast ook wegwijs maken en gelukkig is mijn schoonzoon in Bangkok een autokenner. We oriënteren ons ook in Bangkok; daar is veel meer te koop.
Dank voor het meedenken!
Groet,
Jan
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Mitsubishi heeft ook een suv en dealernetwerk.
Koop iets Made in Thailand. Goedkoper nieuw, goedkoper occasie, goedkoper in wisselstukken, makkelijker om betrouwbare dealer te vinden. Diesel kan, maar zou ik toch proberen te vermijden want bij problemen toch altijd duurder dan bij benzinemotoren. Ik zou Toyota of Honda kiezen omwille van betrouwbaarheid en betere waardebehoud.
Dank Stefan van de opsteller van deze lezersvraag. Jouw gedachte is eigenlijk ook de mijne: made in Thailand, betrouwbaarheid, onderhoud en garagevoorzieningen voorop. Honda, Toyota zijn dan misschien de koplopers. Niet op mijn lijstje: Toyota Corolla Cross al dan niet hybride. Weeg ik wél mee, maar vrees voor te kleine bagageruimte als er 4-5 volwassenen en een compact opvouwbare rolstoel mee moet.
Ik zou gaan voor de Toyota Sienta, een perfecte auto voor senioren, hoge instap,7 personen, slide doors en een beproefde motor die niet stuk te krijgen is.
GeertP,
dank voor deze suggestie. De Sienta is al wat ouder geloof ik, maar is zal eens kijken. Ik maal niet erg om uiterlijk en ouderdom wat auto’s betreft en ben niet bang voor een hogere km-stand mits aantoonbaar goed onderhouden, maar of mijn vrouw er ook zo over denkt… Uiterlijk en status weet je wel, in Thailand…
Toyota had/heeft bij een aantal 7-zitters de rare 3e rij-opklapconstructie van opzij klappen; dat is voor mij eigenlijk een no-go.
Heel erg senior voel ik me zelf bepaald niet, maar ik ben tè gewend aan makkelijk in- en uitstappen en “licht en uitzicht”.
Toyota en in mindere mate Honda hebben in Thailand het beste dealer netwerk.
Denk eens aan de Toyota Cross met hybride motor dwz geen gedoe met opladen via laadpalen. Benzine verbruik 24 a 25 km op 1 liter en zeer betrouwbaar.
GeertP,
dank voor deze suggestie. De Sienta is al wat ouder geloof ik, maar is zal eens kijken. Ik maal niet erg om uiterlijk en ouderdom wat auto’s betreft en ben niet bang voor een hogere km-stand mits aantoonbaar goed onderhouden, maar of mijn vrouw er ook zo over denkt… Uiterlijk en status weet je wel, in Thailand…
Toyota had/heeft bij een aantal 7-zitters de rare 3e rij-opklapconstructie van opzij klappen; dat is voor mij eigenlijk een no-go.
Heel erg senior voel ik me zelf bepaald niet, maar ik ben tè gewend aan makkelijk in- en uitstappen en “licht en uitzicht”.
Ik zou de cruise control schrappen, in Thailand is constant rijden een utopie. Er gebeurt constant iets om je heen, andere weggebruikers reageren onverwacht, stoppen onnodig op de rempedaal trappen of ineens langzamer gaan rijden, daarnaast de zigzaggende bestuurders van zowel auto’s als motorbykes.
In Thailand is cruis control levens gevaarlijk.
Succes met je keuze.
Heb zelf een van de eerste nieuwe Toyota corolla cross gehad, perfecte wagen met iets hogere instap. Rijdt op E20 en geeft een behoorlijke performance met zijn 1800 motor. Zeker een aanrader. Toyota is de meest verkochte wagen in Thailand en heeft een zeer uitgebreid dealernet. Een mogelijk alternatief is de Yaris cross maar die heeft een lichtere motor.
Inderdaad Yan,
De Corrola Cross is perfect, zo ook de Yaris Cross.
Bijna gelijk model maar de Yaris is goedkoper, fantastisch rijcomfort, hogere instap en veel ruimte.
Ik rijd zelf in een Mitsubishi Pajero sport ,op zich rijd het soepel en fijn .Er is maar 1 groot nadeel :: iedere 8 kilometer heeft hij 1 liter diesel nodig en dat is ten opzichte van een gelijkwaardige Toyota behoorlijk veel Voor mij volgende keer weer een Toyota die op iedere hoek van de straat gerepareerd kan worden en de onderdelen volop op voorraad zijn
Beste Jan ga op je eigen gevoel af voor je auto er zijn geen slechte auto s meer en een keuze is altijd persoonlijk net als eten smaken verschillen nu eenmaai.
Alle regeerders bijzonder bedankt!
Hoewel ik zelf prima op de hoogte ben van de tweedehands opties en websites als one2car en zigwheels alsmede verslagen van tests en betrouwbaarheid als bronnen raadpleeg, is het fijn om jullie geluid “er tegenaan” te zetten.
De Toyota Corolla Cross heb ik overwogen en misschien nòg wel, maar ik ben zeer praktisch ingesteld vooral met het oog op voldoende ruimte voor bagage (waaronder waarschijnlijk een compact opvouwbare rolstoel) en 4-5 volwassenen. De Corolla Cross -en misschien ook de Mazda CX5- is qua bagage dan misschien te krap. Er zijn ook een aantal licht gemotoriseerde 7-zitters als Toyota Veloz, Honda BR-V, Hyundai Stargazer die dan qua bagageruimte flexibeler zijn. Die had ik aanvankelijk doorgestreept vanwege de lichte (meestal 1.5 l. en rond de 104-121 pk) motorisering en “hellingvrees”, maar de Veloz zet ik maar weer op het lijstje.
De opmerking van Ruud over het schrappen van cruise control speelde ook al wat in mijn achterhoofd; ik heb wat autorij-ervaring in Thailand, maar niet in de grote steden. Niet gebruiken van cr ctrl maakt inderdaad allerter en sneller reageren mogelijk in het ook op snelwegen zeer wisselende verkeersbeeld, op overstekend gedierte, zwabberende weet-ik-wat vehicles, uhhh…senioren en zo meer. Ruud: dank, opmerking verplaatst naar mijn voorhoofd.
Als er in je omgeving een Toyota Sure garage is zou ik daar langsgaan dan heb je toch meer zekerheid dan dat je particulier of bij een of andere locale dealer koopt.
Herman,
dank voor de zinvolle suggestie om voor wellicht méér zekerheid naar een Toyota Sure garage te gaan.
Ik weet soms niet wat ik moet denken van die talloze “tents” (vooral in Bangkok) die occasions aanbieden en die in Thailand óók “dealer” worden genoemd op o.a. de website one2car. En misschien betaal je bij een merkdealer wat meer, maar is er misschien ook meer te regelen betreffende een jaar gratis verzekering, gratis regelen van benodigde documenten, nieuwe set A-merk banden, gratis onderhoud voor een bepaalde periode, enz..
Wat dacht je van ee isuzu mu 7 of mu x.
Geen dustributieriem maar ketting.
Zeer betrouwbaar minstens 300000 km.
Distributie riem elke 80000 tot 100000 km vervangen.
Ben
Ik zou durven zeggen dat het belangrijkste aan een auto in TH een goede betrouwbare airco is. Vele auto’s zijn daar heel gevoelig aan en niet zelden laten ze het afweten. Zo hebben wij onze eerste nissan almera na 5 jaar vervangen wegens steeds weerkerende airco problemen en daarna onze mitsubishi mirage. Nu hebben we een nieuwe Toyota Corolla en hopen dat deze het deze keer langer uithoudt. Krijg je echt problemen met de airco zijnde lekkages kan je het schudden. Buiten een condensor vervangen en of koelvloeistof bijvullen is het probleem niet op te lossen gezien de dealers niet over geschikte gereedschap beschikken.
En rijden zonder airco is zo goed als onmogelijk in TH.
ik denk een fijne wagen voor jullie is de Suzuki XL7, ruim van binnen.
Ik zou adviseren maak een proefrit eerst.
En daar komt nog bij dat Suzuki net als Toyota tot de betrouwbaarste automerken behoren.
De motor is een benzine mild hybrid en kost nieuw rond de 800000 baht.
Bij de vele andere modellen zit je al gouw rond de 1 miljoen.
De Mu7 van Isuzu en Toyota Fortuner en de Mits Pajero en Ford Everest zijn een stuk zwaardere langer en ook duurder meestal rond de 1.5 miljoen.
Janneman.
Beste zo ongeveer naamgenoot,
dank van de opsteller van deze lezersvraag. Ik zit nu zelf te denken aan een auto uit het segment XL7, Ertiga, BR-V, Xpander en misschien nog wel enkele kandidaten. Aanvankelijk had ik moeite om voor een minder sterk gemotoriseerd vehicle te gaan, maar dat heb ik opzij gezet toen ik een Thaise Engelstalige testrijder enthousiast met een XL7 een flinke helling op zag rijden. Dat zal met meer personen in de auto wat minder goed gaan, maar tóch… De XL7 is erg ruim en flexibel, dat kun je zien in de documentatie en testverslagen. Op de Filipijnen zijn ze er ook over te spreken, ook over het rijcomfort dat de auto biedt.
De mild-hybride versie van XL7 en Ertiga is er nog niet zo lang natuurlijk en tweedehands moeilijk verkrijgbaar. Jammer dat er minder Suzuki-dealers zijn dan bijv. Toyota, Honda en Mitsubishi. Komt nog bij dat de dame wiens naam in mijn trouwring is gegraveerd graag een rode auto wil… en die zijn nieuw zowel als tweedehands bij sommige merken en modellen niet te leveren. De Thai gaan kennelijk graag voor wit en zwart en een aantal Mazdarijders voor die kersenrode kleur die ik zelf ook fraai vind. Jazeker, de XL7 is er in het oranje, maar (sorry hoor) ik ben geen Hollander maar een Fries. Ertiga en Veloz zijn er in een wat sombere donkerrode kleur. We gaan het zien. Relaxed rijgenot, ruimte, flexibiliteit en betrouwbaarheid staan voorop.
Schrale troost: van LEGO kun je alles maken.
Jan