Lezersvraag: Moet ik mijn bankboekje meenemen naar Thailand of niet?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags:
4 december 2014

Beste lezers,

Mijn laatste vakantie (juni/juli 2014) heb ik bij Bangkok Bank een Savings Account geopend met een Be1st Smart debit card. Aanstaande zaterdag vertrek ik weer voor 2 maandjes naar Thailand en vraag me af of dat ik mijn bankboekje nu juist wel, of juist niet mee moet nemen.

In het bankboekje staat namelijk een stempel met een Authorized Signature en 4 cijfers, na mijn weten is dit mijn pincode.

Nu heb ik van een vriendin gehoord die bij Kasikorn Bank werkt dat ik zonder bankboekje geen ander bankpasje aan kan vragen als ik mijn bankpasje eventueel kwijt ben en ook geen geld meer op kan nemen. Ze vond het trouwens ook heel raar dat mijn pincode in mijn bankboekje staat gestempeld. Maar als ik nu mijn bankboekje en pinpas kwijt raak dan heb ik ook een probleem.. Ik vraag me af hoe anderen dit doen?

Met vriendelijke groet,

Jurgen


» Laat een reactie achter


12 reacties op “Lezersvraag: Moet ik mijn bankboekje meenemen naar Thailand of niet?”

  1. erik zegt op

    Jurgen, je weet niet of de code in dat boekje de code van jouw pinpas is? Dat is vreemd want je hebt een pinpas, schrijf je, dan weet je toch of die code van jouw pinpas is? Ik denk dat het een andere code is. Maar ik zit bij Kasikorn.

    Geld opnemen met pinpas: geen boekje nodig.
    Geld opnemen of storten aan de balie: boekje nodig en ook paspoort als je niet vaak komt.
    Boekje vol? Dan heb je echt het boekje nodig voor je een nieuw boekje krijgt.

    Ik zou het maar meenemen, de bank in gaan en vragen wat voor code dat is.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
  2. riekie zegt op

    Nou dat je pincode in je boekje staat is inderdaad wel raar
    en kunt gewoon zonder je bankboekje geld opnemen ik neem de mijne nooit mee .
    Maar zou er wel langs gaan voor die pincode want die hoort niet in je boekje te staan

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • Daniel zegt op

      Naar mijn mening is dit getal (nummer) een aanduiding van het agentschap. ik gebruik internet banking van Bangkok bank. dit gaf mij gisteren moeilijkheden bij aanvraag van nieuw visum in Antwerpen. Het laatste afgedrukt uittreksel (uit automaat) was 3 jaar oud. Ben benieuwd voor resultaat bij afhaling maandag. Deze morgen geen mogelijkheid internetbanking te openen om eventueel een schermafdruk te maken.
      BUZLUANG IBANKING Het nummer is een “personal identification number for service” dus een pin code die je zelf moet vervangen door een eigen code. Zo vindt ik het terug op mijn formulieren.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  3. Rob V. zegt op

    Volgens mijn vrouw is het boekje belangrijk voor o.a. een pasje. Meenemen dus, al was het maar voor bankbook updates. Je PIN code kun je zelf aanpassen bij de ATM van jou bank of binnen bij een filiaal. Reuze handig. Je ziet hier hier bij de bank posters/bordjes met het advies af en toe je PIN te wijzigen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
  4. procedure zegt op

    is volgens mij, dat dit enkel de 1e Enter pascode is, die je als de gesmeerde bliksem dan zelf moet veranderen. Dit had je duidelijk genmaakt moeten worden bij vertsrekken ervan. Overigens wat uitzonderlijk dat juis BKK-bank je als klaarblijkelijke niet permanente bewoner zo’n rekening gunt. Wat ik beschrijf geldt voor de meeste andere banken als vaste procedure. Blijkbaar nemen ze aan dat als je daar een rek. wilt, je de gebruiken kent…………

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • renévan zegt op

      Als u even op deze link kijkt http://www.bangkokbank.com/BANGKOKBANK/PERSONALBANKING/SPECIALSERVICES/FOREIGNCUSTOMERS/Pages/Openinganaccountnew.aspx
      Dan zal u zien dat zelfs bij kort verblijf in Thailand men een bankrekening kan openen.
      Een vriend van mij die regelmatig in Thailand op vakantie is heeft vorige week bij de SCB een rekening geopend. Men moet aan de balie geluk hebben de juiste persoon te treffen die de regels kent. Het is al vaak om gezichtsverlies te verkomen het geijkte cannot.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Jurgen zegt op

      Het openen van mijn savings account was zo geregeld. Wel moest een vriend van me garant staan en zijn geel tabien baan boekje laten zien. Binnen een half uurtje stonden we weer buiten.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  5. renévan zegt op

    Als u uw pinpas veliest (en deze heeft geblokkeerd) kan u met uw bankboekje en paspoort altijd nog geld opnemen. Ik zou ze dus alle twee meenemen. Indien u een rekening opend kunt u doorgaans meteen aan de balie een pincode kiezen. Misschien is dat in uw geval niet gebeurd. Indien de code in uw boekje inderdaad uw pincode is dan deze meteen wijzigen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  6. Hans de Vries zegt op

    Moderator: bij de dossiers kijken https://www.thailandblog.nl/category/dossier/schengenvisum/

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  7. Kees zegt op

    Waarom zou je het boekje thuis laten, zoveel ruimte neemt het niet in, en er zijn vele redenen, zoals hierboven al beschreven, dat je het boekje nodig zou moeten hebben.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  8. Arie zegt op

    Bij verlies van je bankboekje kan je simpel een verklaring van verlies krijgen ,je gaat naar het politiebureau
    vraag om een verklaring (kost een paar bahtjes) ga daar mee naar de bank en je krijgt een nieuw bankboekje en eventueel een nieuw pasje (kost ook een paar bahtjes) als je het oude boekje weer in handen hebt verscheuren en verwijderen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  9. Jurgen zegt op

    Vriendelijk bedankt voor alle reacties en info! Zodra ik in Thailand ben ga ik meteen mijn code laten veranderen bij de bank..

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website