Maarten Vasbinder woont in de Isaan. Zijn beroep is huisarts, een vak dat hij grotendeels heeft uitgeoefend in Spanje. Op Thailandblog beantwoordt hij vragen van lezers die in Thailand wonen en schrijft over medische wetenswaardigheden.

Heb je zelf een vraag aan Maarten en woon je in Thailand? Stuur deze naar de redactie: www.thailandblog.nl/contact/ Het is van belang dat je de juiste informatie geeft zoals:

  • Leeftijd
  • Klacht(en)
  • Voorgeschiedenis
  • Medicijngebruik, ook supplementen etc.
  • Roken, alcohol
  • Overgewicht
  • Eventueel: laboratoriumuitslagen en ander onderzoek
  • Eventueel bloeddruk

Foto’s kan je sturen naar info@thailandblog.nl dat alles kan anoniem, je privacy is gewaarborgd.

Let op: De reactiemogelijkheid staat standaard uit om te voorkomen dat er verwarring wordt gezaaid met niet-medisch onderbouwde adviezen door goedwillende lezers.


Beste Maarten,

Ik zit met een vervelende vraag en misschien weet je raad. Ik ben 72 jaar en ooit in het grijze verleden (plm 17 jaar geleden) ivm boezemfibrilleren door een cardioloog op Atenolol en Acenocoumarol gezet. Zo’n 10 jaar geleden ontheven van controlebezoekjes omdat de klacht niet meer aanwezig was.

Ben 8 jaar geleden naar Thailand verhuist en ook hier nimmer last van ritmestoornissen gehad. Wel bleef m’n bloeddruk (bovendruk) constant te hoog. Gebruik nu alleen Atenol 100 mgr p dag (Prenolol hier). Onderdruk ok bovendruk blijft hoog. Daarvoor een paar maanden Cooversyl geslikt met werd er enorm duizelig van en ben ermee gestopt. Is er een andere optie om die bovendruk onder de duim te krijgen? Bloeddruk vanmorgen 155-67, pols 46.

Twee jaar geleden ben ik met motorbike omgevallen zonder dat ik ook maar iets ervan heb gemerkt. Kennelijk tijdens het rijden bewusteloos geraakt? Gevolg 2 gebroken ribben, gebroken schouder, snij- en schaafwonden. Recent, nu 2 jaar later overkomt het me weer. Ben, notabene op een drukke weg onderuitgegaan er niks van gemerkt en kwam bij op het trottoir. Motorbike en kleding zat onder de dieselolie. Kennelijk uitgegleden? Ik weet het niet! Gevolg 2 ribben gebroken, gekneusde heup, snij-schaafwonden. Ik zit te zoeken naar een oorzaak want begeer dit niet nogmaals.

Ik vraag mij af, door de Atenolol daalt de hartslag tot soms onder de 40. Kan het zijn dat daardoor de bovenkamer tijdelijk te weinig zuurstof krijgt en ik eventjes niet meer weet wat er gebeurt? Of zit ik helemaal verkeerd?

Als ik het goed heb is het dan een optie de Atonolol te verlagen en te vervangen door een ander middel?

Voor de goede orde: ik gebruik geen andere medicijnen en voel me doorgaans vitaal en gezond. Lengte 186 gewicht 87 kg.

Graag verneem ik van je.

Groet,

S.

******

Beste S,

Inderdaad kun je door een te lage polsslag duizelig worden, of helemaal wegraken. Dat kan heel goed door de Atenolol komen. Halveer die onmiddellijk en wacht met de brommer tot je pols constant 60 of meer is.

Laat de bloeddruk even voor wat het is.

Als de polsslag geregeld is, eventueel door de atenolol helmaal te stoppen, wordt de bloeddruk weer belangrijk. 155 is niet extreem hoog.
Eventueel kom je in aanmerking voor een Calciumblokker. In dit geval misschien verapamil, dat ook invloed heeft op het hartritme. Anders bijvoorbeeld amlodipine.

In het begin hebben die soms hoofdpijn als bijwerking. Daarom laag beginnen (‘s-avonds innemen).

Ook diuretica als hydrochlorthiazide, chlorthalidon, of espironolacton komen in aanmerking (‘s-morgens innemen).

Nieuwere en veel duurdere middelen zijn niet beter. Meer middelen lijken niet nodig.

Overleg dat wel met een cardioloog.

Sterkte,

Dr. Maarten


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website