
Thailand zet een belangrijke stap richting versoepeling van de strenge alcoholwetgeving, in een poging de toeristische sector verder te versterken en kleinere ondernemers meer ruimte te bieden. Het Thaise Huis van Afgevaardigden heeft met grote meerderheid ingestemd met een wetsvoorstel dat beperkingen op de verkoop en promotie van alcohol afbouwt.
De stemming vond woensdagavond laat plaats. In totaal stemden 365 afgevaardigden voor het voorstel, met drie onthoudingen en geen enkele tegenstem. De Senaat moet de wet nog goedkeuren voordat deze in werking treedt.
Oude regels belemmerden horeca en toerisme
Een belangrijke wijziging is het schrappen van een maatregel uit 1972, die onder de toenmalige militaire regering werd ingevoerd. Deze verbiedt de verkoop van alcohol vóór 11.00 uur en tussen 14.00 en 17.00 uur. Oorspronkelijk was dit bedoeld om ambtenaren tijdens werktijd van alcoholconsumptie te weerhouden. De maatregel leidde jarenlang tot frustratie bij horecaondernemers en winkeliers, vooral in toeristische gebieden waar de vraag naar alcohol gedurende de dag hoog is.
Daarnaast gaat de wet de strenge reclamebeperkingen versoepelen. Momenteel is het verboden om merknamen, logo’s of afbeeldingen van alcoholhoudende dranken in reclame-uitingen te tonen. Dit maakt het voor kleine en middelgrote producenten lastig om hun producten zichtbaar te maken op de markt. De nieuwe regels moeten dit versoepelen, zodat ondernemers meer vrijheid krijgen om hun merken te promoten.
Economische stimulans voor kleine brouwerijen
Volgens Chanin Rungtanakiat, parlementslid voor de Pheu Thai-partij en vicevoorzitter van de commissie die verantwoordelijk is voor het wetsvoorstel, is het doel om ‘onredelijke regelgeving’ te versoepelen en zo de economische activiteit te stimuleren. “De huidige beperkingen remmen groei en innovatie binnen de sector,” aldus Rungtanakiat.
De Thaise horeca- en toerismesector, goed voor een aanzienlijk deel van het bruto binnenlands product, verwacht aanzienlijke voordelen van de wetswijziging. De hervormingen maken deel uit van bredere overheidsplannen om het ondernemersklimaat te verbeteren en de concurrentiepositie van Thailand als toeristische bestemming te versterken.
Marktbrede hervormingen
De versoepeling van de alcoholregels past binnen een bredere trend van liberalisering van de Thaise drankenmarkt. Jarenlang werd de markt gedomineerd door slechts twee grote spelers: Thai Beverage Plc, genoteerd aan de beurs van Singapore, en Boon Rawd Brewery Co. Eerder dit jaar werd al een wet aangenomen die het mogelijk maakt voor microbrouwerijen en kleine distilleerderijen om eigen sterke dranken te produceren.
Thailand voert daarnaast andere hervormingen door om zijn toeristische aantrekkingskracht te vergroten. Zo is het inmiddels het enige Aziatische land waar cannabis gelegaliseerd is, en worden er plannen voorbereid om ook casino’s toe te staan.
Mogelijke zorgen over volksgezondheid
Toch is er ook kritiek. Gezondheidsorganisaties uiten zorgen over de mogelijke toename van alcoholmisbruik door de versoepeling van de regels. Voorstanders benadrukken echter de economische voordelen en de verwachte impulsen voor horeca, toerisme en het midden- en kleinbedrijf.
Premier Paetongtarn Shinawatra liet eerder al weten dat de regering kijkt naar aanvullende versoepelingen, zoals het opheffen van het verbod op alcoholverkoop tijdens boeddhistische feestdagen en via online kanalen. Volgens Shinawatra moeten beperkende maatregelen worden herzien als ze het internationale toerisme en de binnenlandse economie onnodig schaden.
Met deze hervormingen lijkt Thailand zich steeds meer te positioneren als een open en toegankelijke bestemming voor toeristen en investeerders.
Bron: Bangkok Post
Met dank aan MP Taopiphop Limjittrakorn van de People’s Party, zelf ooit in de gevangenis gezeten voor het brouwen van bier… en nu grote aanwezige voor versoepeling van bier regels in Thailand.
Eindelijk een stukje persoonlijke vrijheid betreffende alcohol kopen.
Verbodsuren kopen alcohol slaan nergens op.
En dat verbod op boeddistische feestdagen is ook pas in 2015 door de militaire coupplegers ingesteld.
Heeft niets met geloof te maken, slechts machtsvertoon van de militairen. Laten voelen wie de baas was.
Premier Shinawatra ziet het glashelder. Een stukje modern denken.
Het slechte nieuws is eerder voor de kleine middenstander en de Mom&pop shops, waar men bij wijze van spreken 24/24h een frisse pint of een flesje “straf” kon kopen terwijl de koelkast-rolluiken in de 7/11 nog dicht waren :-). Charoen Phokhpand & C° zien het natuurlijk allemaal graag gebeuren.
Het verbod word eigenlijk alleen door de grote winkelketens gehandhaafd. Bij Lotus kon ik zelfs geen Heineken 0-0 kopen. Bij de lokale winkels kan je elk moment van de dag alcohol kopen. Ik ben in de 16 jaar in Thailand slechts een maal een biertje geweigerd, dat was in Pai. Maar bij de buren kon ik gewoon een biertje krijgen.