Nog geen datum voor invoering toeristenbelasting in Thailand

De Thaise minister van Toerisme, Sorawong Thienthong, heeft opnieuw aangegeven dat de invoering van de verplichte toeristenbelasting van 300 baht voor internationale bezoekers nog steeds geen vaste startdatum heeft. Hij verklaarde dat de heffing tijdens het hoogseizoen van dit jaar van kracht zou kunnen worden, op voorwaarde dat het plan wordt goedgekeurd en gepubliceerd in de Royal Gazette.
Volgens het voorgestelde plan zullen reizigers die per vliegtuig aankomen 300 baht (ongeveer 9 USD) per reis moeten betalen. Bezoekers die over land of via zee arriveren, betalen hetzelfde bedrag, maar mogen binnen de geldigheidsduur van hun visum of binnen een periode van 60 dagen meerdere keren het land in- en uitreizen.
De betaling zal waarschijnlijk worden gekoppeld aan de nieuwe Thai Digital Arrival Card (TDAC), die de eerder gebruikte TM6-kaart vervangt. Deze digitale kaart wordt verplicht voor alle buitenlanders, ongeacht hun visumstatus, met uitzondering van Thaise staatsburgers en mogelijk houders van een werkvergunning of VIP’s.
Het doel van deze toeristenbelasting is tweeledig: enerzijds het herstellen en renoveren van toeristische locaties en monumenten, en anderzijds het bieden van een vorm van verzekering voor toeristen. In het verleden kwam deze verzekering neer op een discretionaire compensatie aan nabestaanden in geval van een dodelijk ongeval, in plaats van een volledige dekking van medische kosten voor individuele toeristen. Het blijft echter afwachten hoe deze regeling precies zal worden uitgevoerd.
De invoering van de toeristenbelasting is de afgelopen jaren meerdere keren uitgesteld, voornamelijk vanwege problemen met de inning ervan. Nu deze obstakels lijken te zijn overwonnen, is het wachten op de definitieve goedkeuring en implementatie van het systeem.
Bron: Diverse media
Dat dit wordt verplicht is nog daar aan toe maar wat moeten de mensen die niet digitaal vaardig zijn. Kunnen zij dan ook op een andere manier aan deze verplichting voldoen? Hierover is nog niet eerder gesproken.
Betalen zal moeten maar bied de mogelijkheid om ook niet digitaal hieraan te kunnen voldoen, desnoods met een kleine verhoging. maar nog beter is afschaffen van dit plan.
De Thaise toeristenbelasting zal zeker geen enkele vorm van buitenlander verzekering inhouden.
Dat denken is een deur te ver.
Op vakantie naar Thailand? Sluit voor vertrek een annulerings/ongevallenverzekering af.
Kosten zijn peanuts, geprojecteerd op uw reisuitgaven, en geeft gemoedsrust.
De reden waarvoor deze toeristen belasting geheven wordt, vindt ik toch wel een beetje vraaglijk.
Goed zonder geld gaat nergens wat, maar betalen wij toeristen voor vele atracties zowiezo vaak niet 8 a 10x zoveel als een Thai om iets te bezoeken of te bezichtigen?
En dan de z.g.n verzekering voor medische kosten en het geval dat iemand ten dode komt .
Natuurlijk tragisch, maar moet iedere toerist die een halve wereldreis gaat maken, die niet zelf zoveel verstand hebben om voor een paar euro een goede reis/ziekenverzekering aanschaffen?
Of gaan wij met deze toeristen belasting nu gedeeltelijk betalen voor o.a ook diegenen, die s’avonds in de bar de grote pief uithangen, terwijl ze aan de andere kant nog te krenterig zijn voor een eigen reisverzekering te zorgen?
Bovendien is nog de vraag, hoe hoog de bedragen van deze 300 Baht werkelijk zullen zijn, als het medisch of nog erger misgaat.
Vooral voor een farang kunnen deze laatstgenoemde kosten zo verschrikkelijk hoog worden, dat een eigen verzekering afsluiten haast onomgaanbaar zou moeten zijn.