
Een burgernetwerk in Thailand heeft bij het Ministerie van Volksgezondheid een officieel verzoek ingediend voor directe hervormingen binnen het verwijzingssysteem van de universele gezondheidszorg (UHC). Aanleiding is de toenemende frustratie over de trage afgifte van verwijsbrieven, die veelal noodzakelijk zijn voor patiënten om specialistische zorg te ontvangen in grotere ziekenhuizen. Vooral in Bangkok lopen patiënten hierdoor onnodige risico’s.
De petitie, ingediend bij minister Somsak Thepsutin die tevens voorzitter is van de raad van bestuur van het National Health Security Office (NHSO), wijst op ernstige knelpunten. Thanapon Dokkaew, voorzitter van de Kidney Friends Association of Thailand (KFAT), stelt dat veel eerstelijnsklinieken tot wel 30 dagen nemen om een verwijzing af te geven. Voor patiënten met dringende medische behoeften is dat simpelweg te laat.
Volgens Dokkaew onderbreken de vertragingen niet alleen medische trajecten, maar dwingen ze patiënten om zelf medische kosten en reiskosten te dragen wanneer zij noodgedwongen zonder verwijsbrief hulp zoeken. Vooral mensen met chronische aandoeningen zijn de dupe: klinieken schrijven vaak slechts voor een week medicijnen voor, tenzij er een verwijzing ligt.
“Het systeem dat bedoeld is om toegang tot zorg te waarborgen, is nu juist een barrière geworden,” aldus Dokkaew. Hij stelt dat de vertragingen in strijd zijn met het fundamentele recht op tijdige en adequate zorg.
Het verzoekschrift bevat zes concrete eisen:
- Juridische stappen tegen ambtenaren die weigeren verwijzingen uit te geven
- Controlemaatregelen vanuit de NHSO op het verwijzingssysteem
- Oprichting van een speciale toezichtscommissie
- Grotere betrokkenheid van burgers bij gezondheidszorgtoezicht
- Voorlichtingscampagnes om het publieke bewustzijn te vergroten
- Invoering van een ‘een-ID-kaart’-systeem in Bangkok om verwijzingen te stroomlijnen
Daarnaast vraagt het netwerk binnen 15 dagen een officiële reactie van het ministerie.
Minister Somsak reageerde dat het NHSO-bestuur inmiddels heeft besloten een speciale subcommissie in het leven te roepen om dit probleem in Bangkok aan te pakken. Verder onderzoekt het NHSO de mogelijkheid om contracten met publieke zorgaanbieders te beëindigen wanneer blijkt dat zij structureel falen in hun verplichtingen.
Deze aanpak valt onder artikel 44, lid 2 van de National Health Security Act. De inzet is duidelijk: instellingen die de zorgtoegang belemmeren, moeten verantwoording afleggen.
Bronvermelding:
Bangkok Post. (2025, mei 17). Late referrals hurt the sick, group warns. Geraadpleegd via https://www.bangkokpost.com/thailand/general/3027315/late-referrals-hurt-the-sick-group-warns
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Opinie18 juni 2025Opinie: Wat betekent het conflict van Israël met Iran voor Thailand?
Expats en pensionado17 juni 2025Wise waarschuwt je nu per e-mail bij gunstige wisselkoers naar Thaise baht
Autorace17 juni 2025Bangkok wil Formule 1 binnenhalen maar wie betaalt de rekening?
Cultuur17 juni 2025Nieuwe Nederlandse thriller Full Moon speelt zich volledig af in Thailand
Eindelijk…En nu maar hopen dat het iets uithaalt. Het zou toch veel praktischer zijn wanneer een doorverwijzing ook een afspraak zou inhouden zodat de patient niet om 4 u ’s nachts zich moet klaarmaken om een wachtnummertje te bekomen in het ziekenhuis en dan misschien in de namiddag een arts kan zien.
Als de dag dan al ver gevorderd is zal de patient moeten terugkeren in dezelfde mallemolen om bv een X-ray te maken. Nog zo iets, een röntgenopname wordt niet doorgestuurd van het ene naar het andere ziekenhuis maar moet dan over gedaan worden in het laatste ziekenhuis. Hilarisch. Ook worden apparaten bediend door ongeschoolden…de vader van mijn vriendin ging voor een ultrasone behandeling om nierstenen te verbrijzelen. Het toestel werd “bediend” door iemand die er totaal geen verstand van had en door het verkeerde gebruik loopt de arme man na 3 weken nog met meer helse pijnen rond dan daarvoor. Wist u overigens dat er in de ziekenhuizen 3 soorten verpleegsters actief zijn? De eersten zijn deze met de gele hesjes die 6 maanden “opleiding” genoten (en daarna houdt het op) en die de deur voor de patienten open houden en de dossiers van het ene naar het andere cabinet brengen. De tweeden zijn de zogenaamde “halve verpleegsters” met een opleiding van 2 jaar, deze treft men vaak aan in lokale hulpposten, zij geven al wel eens een spuitje en verstrekken ook medicijnen. En tot slot zijn er de volwaardige verpleegsters met een opleiding van 4 jaar die ook gekleed gaan in het officiële uniform met kapje.
Zou wel willen weten waarom ‘eerstelijnsklinieken’ tot 30 dagen de tijd nemen alvorens verwijzigingen af te geven ?
Zijn daar, tot nu toe, geen dwingende richtlijnen voor?
Het patiënten 30 dagen ‘vasthouden’ klinkt haast crimineel.
Maar ja, verantwoording afleggen is in Thailand een onbekend begrip.
Een deel van de artsen zijn scammers. In Roi Et op niersteenlaser 2 maanden wachten. 22.000 tb betaald onder tafel en het kon de volgende week. En het betrof Thaise patiënten uit Isaan! Medische zorg bijna gratis met de 30tb kaart? ….ja als je maanden in pijn kan wachten. Grote schande! Ennzo is het met veel zaken in Thailand.