Een screenshot uit een virale video toont gewelddadige schermutselingen tussen winkelend publiek dat vrijdag buiten een warenhuis in de provincie Nonthaburi, net buiten Bangkok, wacht om een designertas in beperkte oplage te kopen. – Bangkok Post

Wat begon als een normale productlancering is vrijdag uitgelopen op chaos bij het Central Westgate-warenhuis in Nonthaburi, net buiten Bangkok. Honderden mensen verdrongen zich voor de ingang om een felbegeerde designertas van het Thaise merk Merge te bemachtigen. De situatie escaleerde in schermutselingen, waardoor de verkoop van het product nu is stilgelegd.

Virale beelden van ongeregeldheden

Op sociale media doken al snel video’s op van de vechtpartijen. Een filmpje op de populaire Facebookpagina Pu Boripok (Consumenten) toonde hoe jongeren en volwassenen elkaar verdrongen en zelfs fysiek belaagden om als eerste de winkel binnen te komen. De beelden gingen razendsnel rond op internet en leidden tot een golf van verontwaardiging.

“Dit had makkelijk voorkomen kunnen worden als de tassen alleen online waren verkocht,” reageerde een gebruiker. Een ander stelde: “Wanneer stoppen we met het laten wachten van mensen in lange rijen? Dit zijn vast allemaal wederverkopers.”

Betaalde plekken en slechte voorbereiding

Volgens lokale media ontvingen sommigen in de rij een vergoeding om een plekje vrij te houden voor anderen, meestal wederverkopers of verzamelaars. Deze praktijken droegen verder bij aan de spanningen.

Door oplopende drukte en een gebrek aan coördinatie escaleerde de situatie snel. Het winkelend publiek raakte in paniek en beveiligingspersoneel kon nauwelijks ingrijpen. Veel mensen wijzen nu naar het merk Merge en het warenhuis vanwege het gebrek aan duidelijke regels of crowd control.

“Iedereen weet dat schaarse artikelen voor drukte zorgen. Waarom is hier niet beter op geanticipeerd?” was een veelgehoorde klacht.

Merge schort verkoop op

De ‘A Day Bag’ van Merge, met een prijs van 2.490 baht, was door de beperkte oplage al snel het doelwit van verzamelaars en resellers. Na de gewelddadige scenes besloot het merk direct de verkoop te stoppen.

In een officiële verklaring meldt Merge: “Vanwege het onverwachte geweld in en rond het warenhuis hebben wij de verkoop van dit product vanaf 22 maart 2025 voor onbepaalde tijd opgeschort. De veiligheid van onze klanten staat voorop. Wij betreuren het incident en bieden onze excuses aan voor het ongemak.”

Het merk roept klanten op om updates alleen via hun officiële kanalen te volgen om geruchten en misinformatie te voorkomen.

Schaarste als marketingstrategie onder vuur

De situatie heeft een bredere discussie op gang gebracht over de manier waarop merken kunstmatige schaarste gebruiken om de vraag op te voeren. Hoewel exclusieve productlanceringen vaker leiden tot drukte, gaan ze zelden gepaard met geweld. In Thailand, maar ook wereldwijd, groeit de kritiek op deze marketingstrategie.

Het incident in Nonthaburi laat volgens velen zien dat populaire merken en winkelcentra beter voorbereid moeten zijn op de gevolgen van ‘hypes’ rond schaarse producten. Steeds vaker wordt gepleit voor alternatieven zoals online verkoop of een lotingsysteem om toekomstige incidenten te voorkomen.

Bron: https://www.bangkokpost.com/thailand/general/2985380/designer-bag-rush-causes-thailand-mall-melee

1 reactie op “Chaos bij Thais warenhuis na run op exclusieve designertassen”

  1. Traveler zegt op

    Eigenlijk is er maar 1 reden aan te wijzen voor dit soort uitwassen ‘hebzucht’. Je ziet dit ook gebeuren bij events zoals Black Friday. Triest dat mensen zich voor materiële zich zo laten kennen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website