Bank of Thailand scherpt beveiliging mobiele banktransacties aan

De Bank of Thailand (BOT) heeft een nieuwe maatregel aangekondigd om de veiligheid van mobiele banktransacties te verbeteren. Deze maatregel stelt een limiet in waarbij elke bankrekening slechts aan één geregistreerd mobiel apparaat gekoppeld mag worden. Daarnaast wordt biometrische authenticatie via gezichtsherkenning geïntroduceerd. De nieuwe regelgeving treedt in werking 30 dagen na publicatie in de Royal Gazette.
Met deze maatregel wordt het niet langer mogelijk om vanaf meerdere apparaten toegang te krijgen tot dezelfde bankrekening. Rekeninghouders kunnen echter nog steeds al hun accounts binnen dezelfde bank beheren via de officiële mobiele bankapplicatie. Daarnaast wordt een extra controle ingevoerd waarbij de naam die aan de simkaart is gekoppeld, overeen moet komen met de naam van de rekeninghouder.
Om de veiligheid verder te verbeteren, voert de centrale bank gezichtsherkenning met levenheidsdetectie in voor specifieke transacties met een hoog bedrag. Deze extra verificatiestap is vereist voor eenmalige overboekingen van 50.000 baht of meer, voor dagelijkse overboekingen die cumulatief boven de 200.000 baht uitkomen en bij het verhogen van de overboekingslimieten.
De overboekingslimieten worden ook aangepast op basis van het risicoprofiel van de gebruiker. Zo geldt voor rekeninghouders jonger dan 15 jaar een dagelijkse limiet van 50.000 baht voor overboekingen en opnames. Voor andere gebruikers kunnen banken hogere limieten instellen op basis van een individuele risicobeoordeling.
Voor klanten die overstappen op een nieuw mobiel apparaat, geldt dat ze eerst hun oude toestel moeten deactiveren. Vervolgens moeten ze contact opnemen met hun bank om een nieuwe verificatiecode te verkrijgen. Pas daarna kunnen zij hun nieuwe apparaat registreren en hun beveiligingsinstellingen opnieuw instellen. Gebruikers die wisselen tussen iOS en Android moeten een volledige herregistratie doorlopen.
Om gezichtsherkenning te activeren, dienen gebruikers naar de beveiligingsinstellingen van hun bankapp te gaan, de instructies op het scherm te volgen en hun gezicht te scannen voor systeemverificatie.
De Bank of Thailand neemt deze stappen om toenemende cyberdreigingen en digitale fraude te bestrijden. Klanten wordt geadviseerd om ervoor te zorgen dat hun simkaart gegevens overeenkomen met hun bankrekeninggegevens, hun bankapplicaties up-to-date te houden en zich vertrouwd te maken met de nieuwe beveiligingsprocedures. Mocht zich een probleem voordoen, dan kunnen gebruikers contact opnemen met het callcenter van hun bank, een lokale vestiging bezoeken of hulp zoeken bij het Financial Crime Prevention Center via de hotline 1155.
Inderdaad, gisteren bood/raadde mijn bank Krungsri mij aan gezichtsherkenning te gebruiken, samen met een update, die uiterlijk 25/3 dient geinstalleerd.
Wat ook interessant is om te weten: Ik wilde een nieuw telefoonnummer doorgeven aan Bangkok Bank.
Dat nummer staat keurig geregistreerd bij True. Maar de bank wil dan eerst een bewijs zien dat het nummer inderdaad van mij is. Dus ik moest eerst naar True. Die maken dan een printje waarop mijn naam, paspoortnummer en telefoonnummer staan. En dat aan de bank geven.
Fijn in Thailand is dat in zo’n beetje iedere mall alle providers en banken een filiaal hebben.
Goed dat de wal ( bank) het schip keert.
De stormachtige ‘ontwikkeling’ van het ‘voor alles’ smartphone gebruik, tot op het toilet toe :-), vraagt gewoon om regulering.
Voor de supermarktbezoekers zou het ook leuk zijn als er aan de kassa slechts afgerekend kan worden met smartphone als het een substantieel minimum bedrag betreft.
Staat U ook wel eens in de kassa-rij van de supermarket omdat er een betalende consument voor een paar kleine boodschapjes voor minder dan 150 THB minutenlang met zijn/haar betalings-stuntelen de kassa-rij ophoudt ipv even cash te betalen?
@William-Phuket
Over het algemeen kosten contant geld transacties in de winkel aanzienlijk meer tijd dan via mobiel betalen.
Vooral als de klant een flinke hoeveelheid muntjes gaat uittellen die de kassamedewerker daarna nog eens moet gaan tellen.
Ik zou als supermarktbezoeker het liefst zien dat alleen met plastic kaarten kan worden afgerekend, geen gestuntel en niet uittellen.
Ben misschien nog ouderwets, maar voor mij geld nog steeds’ cash is winnaar.
Ook ik ken het fenomeen van mobiel betalen, voor je staan ze regelmatig te klungelen met hun handy.
Of ze kunnen geen contact krijgen met de bank of er staat weer niet genoeg geld op.
En dan als je na een etentje moet afrekenen en er is plotseling een storing ergens in het mobile systeem.
Wat zeg je dan tegen de ober, sorry het systeem werkt niet ik betaal morgen wel.
Ik pin meestal en met het cash uit de automaat betaal ik de boodschappen ed.
Betalen van maandelijkse en vaste rekeningen doe ik rustig via internet bankieren achter mijn PC thuis met groot scherm, die PC is uiteraard ook nog voorzien van extra internet security met een safe money webbrowser.
En zelfs het betalen van Lazada gaat bij mij cash aan de koerier bij bezorging, zorg wel dat ik altijd het verschuldigde bedrag in huis hebt.
Janneman