Aanvragen van een nieuw bankboekje bij Bangkok bank

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: , ,
19 mei 2025
()

Beste lezers,

Mijn vraag gaat over het aanvragen van een nieuw boekje bij Bangkok bank. Mijn oude boekje is vol en ik heb dit een paar jaar geleden in Bangkok aangevraagd.

Nu woon ik in Korat en wil ik een nieuw boekje aanvragen met hetzelfde rekeningnummer. Ik krijg te horen dat ik naar het filiaal in Bangkok moet gaan om een nieuwe te kunnen krijgen?

Ik kreeg dit te horen in een klein filiaal en niet van het hoofdkantoor in Korat, natuurlijk kan ik naar het hoofdkantoor gaan voor info, maar ik heb even wat minder tijd op dit moment en woon 75 km van dit kantoor af.

Heeft iemand hier ervaring mee.

Groet,

Andre

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

29 reacties op “Aanvragen van een nieuw bankboekje bij Bangkok bank”

  1. pw zegt op

    Precies hetzelfde meegemaakt. (ook Bangkok bank)
    Ik weigerde naar het hoofdkantoor te gaan want dat is te bezopen voor woorden (700 km).
    Beetje aandringen was genoeg om de medewerker te overtuigen dat het ook in Udon Thani kan.
    Ze hebben denk ik een hekel aan het aanmaken van een nieuw boekje.
    Het was inderdaad een klus van 1.5 uur, lol. TIT!

    0
    • Yan zegt op

      Ook meegemaakt, ook BB. Het is gewoon een kwestie van luiheid en…de vrees om iets fout te doen…Na wat aandringen ging het dan toch mits de onnodige en ontelbare “copy-copy-copy” en “sign here, sign there”…En, ja…dat heeft hen dan ruim een uur bezig gehouden.

      0
    • PEER zegt op

      ?????
      Dán hebben ze interressant willen doen, want voor mij én m’n was het hier in Ubon R met 5 minuten “gepiept”

      0
  2. Seantung Trat zegt op

    Bij Krungsri stuurde ze me (terug) naar het adres waar ik de rekening destijds heb geopend.
    Gelukkig niet heel ver ver weg.
    Toen meteen het adres aangepast en dat ging weer gepaard met veel kopieen, stempels en handtekeningen.

    0
  3. Rudolf zegt op

    Misschien kan dat hoofdkantoor u verder helpen als u ze belt?
    Daar is vast wel iemand die Engels spreekt.
    Misschien kunnen ze dat kleine kantoor opdracht geven om u een nieuw bankboekje te geven, of misschien kunt u een nieuwe rekening openen en het geld op uw oude boekje overboeken naar uw nieuwe rekening.
    U woont nu in Korat en dan lijkt het mij handiger om ook een rekening bij een bank in korat te hebben.

    0
  4. Cornelis zegt op

    Bij de hoofdvestiging in Chiang Rai werd ik voor een nieuw bankboekje ook verwezen naar het filiaal elders in de stad waar ik de rekening had geopend. Niet ver weg, maar ronduit belachelijk, natuurlijk……

    0
  5. RonnyLatYa zegt op

    Toen we verhuisden van Bangkok naar Kanchanaburi/LatYa heb ik in Kanchanaburi nieuwe rekeningen geopend en na overschrijven die in Bangkok gesloten toen we er nog eens moesten zijn.
    Dan ben je verlost van zulke inderdaad belachelijke regeltje.

    0
  6. PEER zegt op

    In Bangkok a d Sukumvith Road heb ik er ‘n rekening geopend.
    Maar verblijf in Ubon Ratchathani.
    Al 2 keer in Ubon R probleemloos ‘n nieuw bank boekje gekregen.

    0
  7. william-Korat zegt op

    Het heeft weinig met de Bangkok bank te maken, iedere bank doet dat.
    Heb het zelf ook eens meegemaakt met de SCB.
    Handje vol oude accountnummers liggen in de la van diverse banken.

    Een accountnummer dat op locatie A geopend is hoort daar thuis in hun administratie.
    Als je boekje ‘vol’ is moet je dat ook op die locatie vernieuwen.
    Even op locatie B met dezelfde banknaam accepteert men niet.

    Oplossing, of correcte locatie gebruiken of simpelweg wat mij toen aangeboden is een nieuw account openen bij dat kantoor wat wel zonder veel poespas ging.

    Hert is puur een administratief probleem, het zijn niet zomaar een handjevol cijfers, er zit een volgorde van herkenning in en niet alleen voor ‘jouw’
    Opdracht van ‘boven’ zogezegd.

    Het laatste is natuurlijk het handigst, mede omdat de Immigratie ook nog wel eens iets wil weten of tegenwoordig de TRD [belasting]
    Even tijd zoeken in de ‘agenda’.

    Nederland was het in het boekjes-tijdperk bij financiële banken niet anders.

    0
    • Hendrik zegt op

      Willem,

      Dat wat je meldt omtrent SCB is niet correct.
      Sinds 2012 heb ik een rekening bij SCB, ben inmiddels 3 keer verhuis van Kalasin naar Udon Thani en nu alweer 5 jaar woonachtig in Nong Hin.
      Ik heb iedere keer mijn rekeningnummer bij SCB kunnen behouden en meenemen naar de nieuwe locatie.
      Alleen je moet je wel opnieuw registreren op de nieuwe locatie, maar dat kan met behoud van je oude rekeningnummer, dat neem je gewoon mee naar het nieuwe filiaal.

      Had ook een rekening lopen bij de Krungsri bank, daar kon ik het rekeningnummer niet meenemen naar een nieuwe locatie en moet je wel een nieuwe rekening openen bij dat filiaal.

      0
      • william-Korat zegt op

        Ik ben nooit van woon locatie veranderd Hendrik.
        Ik ben ooit eens in het centrum van korat begonnen met een account in 2001.
        In de loop van de jaren kwamen de bijkantoren steeds dichterbij in Nieuwbouw en ga je die gebruiken voor balie, vragen en opdrachten.
        En dat werd geweigerd [ ga maar in de stad bij het kantoor waar je die rekening heb geopend verder praten] met zoiets als een nieuw boekje.

        Banknummers zijn opgebouwd uit welke bank, welk filiaal en welke klant en daar is men niet scheutig mee om dat op het ‘verkeerde’ filiaal te doen.
        Er zullen uiteraard best wel medewerkers zijn die het wel doen, ten slotte is dit Thailand.

        0
        • Hendrik zegt op

          Wilem-Korat
          Ik blijf het toch vreemd vinden dat SCB je terugstuurt naar het kantoor waar je je rekening hebt geopend.
          Klopt dat in je rekeningnummer bij SCB de branchecode in je rekening is verwerkt.
          In Kalasin destijds een Savings Account geopend, mijn rekeningnummer begint met 578 omdat de branchecode SCB Kalasin 0578 is.
          Zoals eerder vermeld mijn rekeningnummer steeds meegenomen naar nieuwe locaties, zonder problemen.
          Hier in Nong Hin een fixed deposit account geopend een paar jaar geleden, dit rekeningnummer begint nu met 685 omdat de branchecode SCB Nong Hin 0685 is.

          Wat natuurlijk dan wel vreemd is, dat als je een bankstatement nodig hebt voor verlenging jaarvisum bij immigratie je een bankstatement wel bij iedere SCB bank kan krijgen.
          Dan sturen ze je toch ook niet terug naar de SCB-vestiging waar je de rekening hebt geopend.
          Ik haal deze namelijk altijd bij SCB branche in Loei terwijl mijn SCB branche in Nong Hin.

          Misschien heb ik het gewoon altijd getroffen met de bankmedewerkers.
          Net wat je zegt dit is Thailand en het is maar net hoe hun pet staat.

          0
  8. Rik zegt op

    Ik neem aan dat je het over het savings account van Bangkok Bank hebt?
    Je kunt ook inloggen op de app, naar more services gaan en dan aangeven request account statement en over welke periode.
    Dan krijg je het keurig in je email en hoef je het alleen nog maar uit te printen.

    0
    • RonnyLatYa zegt op

      Of immigratie dat zal aanvaarden is dan nog maar de vraag. Misschien wel als het afgedrukt is op dezelfde dag van aanvraag.
      Voor de rest is dat afdrukken eigenlijk ook voor niks nodig want kan je tot jaren terug opvragen

      0
  9. Lung addie zegt op

    Het is idd gangbaar, in TH, dat je voor sommige bankzaken naar het kantoor moet waar de rekening geopend werd. Waarom dat zo is???? Vraag nooit waarom in TH.
    De beste oplossing is wat Ronny Latya hier aangeeft: open een nieuwe rekening in uw woonplaats en boek het bedrag, welke op de vorige stond, gewoon over naar de nieuwe rekening en sluit de oude af. Dat uw bankboekje vol is heeft geen enkele invloed op het maken van verrichtingen.
    Het voordeel is tevens dat, bij vele banken, indien je geld opneemt van een ATM, buiten de provincie waar de rekening aangemaakt werd, je een klein bedrag als kosten aangerekend wordt, ook al is ht van dezelfde bank.

    0
    • TheoB zegt op

      Maar als je voor een geldopname bij ’n ATM van ‘jouw’ bank buiten ‘jouw’ provincie de app van de bank gebruikt (Cardless ATM Withdrawal) worden er geen opnamekosten aangerekend (i.i.g. bij KTB en Kasikorn).

      Ook ik werd door de KTB voor een nieuw bankboekje van mijn oude rekening verwezen naar het KTB-filiaal dat 240km (ruim 4 uur) van mijn huidige woonplaats ligt.
      Het makkelijkst is om een nieuwe rekening bij ’n filiaal in de buurt te openen en het bedrag op de oude rekening naar de nieuwe rekening over te boeken. De oude rekening wordt na verloop van tijd vanwege langdurige inactiviteit door de bank afgesloten.
      Niet vergeten om t.z.t. ook de eventueel gegeven rente op het tegoed over te boeken.

      0
  10. Frans zegt op

    Hetzelfde meegemaakt bij het dichtstbijzijnde Kasikorn Bank filiaal.
    Daar gevraagd of ik bij hen een nieuwe rekening kon openen en het bedrag van de oude rekening op deze overmaken, met nieuw bankboekje. Dat was een optie waar duidelijk niet aan gedacht was, maar het kon.
    Het was de bekende heisa van formulieren, foto en veel handtekeningen.
    Overigens vind ik het systeem “Bankboekje”een relekwie uit vervlogen tijden. In deze digitale wereld zou dat overbodig moeten zijn.
    Maar dat is een andere discussie.

    0
    • RonnyLatYa zegt op

      Ik denk dat vooral veel oudere mensen nog liever het bankboekje hebben… en daar reken ik dan immigratie ook bij 😉

      0
  11. jean zegt op

    volgens mij kan je de rekening gewoon laten transfereren naar Korat en dan een nieuw bankboek vragen

    0
    • RonnyLatYa zegt op

      Heb ik ook gevraagd toen ik van Bangkok naar Kanchanaburi verhuisde maar kon niet. Moest een nieuwe rekening openen en dat was zowel bij BBK, SCB als Kasikorn het geval.

      Ik weet niet hoe een bankrekening bij de verschillende banken is samengesteld maar misschien verwijst een bepaald(e) cijfer(s) in de samenstelling naar provincie , stad oid

      0
      • Hendrik zegt op

        RonnyLatYa,

        Bij de SCB heb ik sinds 2012 al 3 keer mijn rekeningnummer meegenomen ( getransfereerd ) naar nieuwe locatie.
        Van Kalasin naar Udon Thain en vervolgens naar Nong Hin zonder problemen, alleen wel weer registreren met juiste adresgegevens bij nieuwe locatie.

        0
        • RonnyLatYa zegt op

          Ik kan maar zeggen wat men toen tegen mij zei en daar heb ik geen inspraak in of kan geen enkele bank daartoe verplichten.
          Ik heb trouwens SCB toen opgezegd en enkel bij BBK en Kasikorn een nieuwe rekening geopend.

          0
  12. Henk zegt op

    Het is al een tijd geleden dat ik een bankrekening in Thailand opende en er een bankboekje bij kreeg.
    Ik liet het de eerste jaren op de laatste dag van mijn vakantie bijwerken, tot ik van de bank app hoorde.
    Nu heb ik dus de bank app en ligt het boekje in een la.

    Zijn we zo conservatief over dat bank boekje?
    Waar is het verder nog voor nodig?

    0
    • RonnyLatYa zegt op

      Wat dacht je van immigratie als die een update van je bankboekje vragen bij een verlenging?
      En er zullen zeker ook nog een pak oudere Thai zijn die aan dat bankboekje vasthouden en niets van die app moeten weten of er zelfs kunnen mee werken.

      0
      • KeesP zegt op

        In de zeven jaar bij verlenging van visa nog nooit om een bankboekje bij immigration gevraagd.
        Update het boekje ook nooit, of als ik, om wat voor reden dan ook, bij de bank moet zijn doet de baliemedewerker dat dan wel.

        0
        • RonnyLatYa zegt op

          Ik zal het omdraaien.
          Ik kom hier 32 jaar en sinds mijn huwelijk 21 jaar terug is bij het aanvragen van een verlenging en bij het gebruiken van een bankbedrag het nog nooit voorgekomen dat het NIET gevraagd werd.
          Vroeger moest je trouwens van dat bankboekje geen kopie maken, maar dat hoort er bij sommige immigratiekantoren nu ook weer bij sinds enkele jaren.

          Is ook een normale standaard eis bij het gebruik van een Saving Aaccount met een bankbedrag van 800 000 Baht (Retired) of 400 000 Baht (Thai Marriage). De update van het bankboekje moet zelfs van de dag zelf zijn.
          Dat valt dan buiten de bankbrie(f)(ven) die ook nog eens gevraagd kunnen worden.
          Eén waar de bank verklaart dat er een bepaald bedrag op de rekening staat en een ander met een uittreksel van de laatste 3, 6 of 12 maanden (afhankelijk wat je vraagt).

          Werk je met een inkomen zal dat niet gevraagd worden want dan is het met een Visumondersteuningsbrief of Affidavit en moet je in principe geen storting bewijzen (al kan dat lokaal ook gevraagd worden).
          Werk je met een inkomen via de stortingsmethode dan zal dat zeker ook gevraagd worden.

          En voor de zoveelste keer. Je verlengt je visa niet maar wel je verblijfsperiode die je met dat visa bekomen hebt.

          0
          • william-Korat zegt op

            Korat oftewel Nakhon Ratchasima idem.

            Retired visa 800.000 BHT op de bank en verlangt men een statement van de laatste drie maanden, PLUS je volledige jaaroverzicht van je bankaccount via een kopie ondertekend en verkregen op dezelfde dag als je bezoek bij de immigratie.
            Dus update op dezelfde dag voordat je je statement laat uitdraaien, parallel lopen de cijfers.

            Keuze tussen boekje of app is voor mij ook duidelijk SCB is op de telefoon en daar staat een relatief klein bedrag op, inclusief boekje.
            BKB, visum rekening is volledig off line is een boekje de enige manier om je saldo aan te tonen.
            Geen mogelijkheid om te rippen, online.
            Voor bewoners heeft het boekje een volledig ander waarde als voor de vakantieganger.

            0
            • RonnyLatYa zegt op

              Dat men sinds de aanpassing aan de 800 000 Baht eisen in 2019 een overzicht van de laatse 12 maanden vraagt, heeft vooral te maken dat dit de enige betrouwbare manier is om na te kijken of men het afgelopen jaar aan de 800 000 Baht eisen heeft voldaan. (dat het bedrag er 3 maand is blijven opstaan na toekenning en dat men niet onder de 400 000 Baht geweest is en het 2 maand voor aanvraag weer werd aangevuld indien er geld was afgehaald.)

              Daarvoor volstond meestal wel een overzicht van de laatste 3 maand zoals bij een Thai Marriage want daar bestaat die eis voor de 400 000 Baht momenteel niet. Enkel dat het er tijdig op staat. In principe 2 maand voor aanvraag al eisen sommige wel eens 3 maand bij vervolgaanvragen. Het geld moet er blijven opstaan tot toekenning van de verlenging en bij een Thai Marriage is dat normaal op het einde van de “Under consideration” periode. De overige maanden van het jaar mag je met dat geld doen wat je wil.

              0

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website