Vliegen met de Chinese maatschappij Hainan Air is af te raden. Ik heb voor de eerste keer een ticket geboekt van Brussel naar Bangkok, met een tussenstop in Beijing.

Bij aankomst in Bangkok was mijn koffer nergens te vinden. Deze bleek in Beijing te zijn achtergebleven. Twee weken later kwam mijn zoon me bezoeken, maar ook zijn koffer was in Beijing achtergebleven. Ondertussen heeft een vriend van mij hetzelfde meegemaakt. De koffers zijn allemaal terechtgekomen, maar we moesten ze alle drie zelf op de luchthaven ophalen. Ze worden dus niet naar je hotel of condo gebracht.

Omdat iedereen in Beijing een nieuwe boardingpass krijgt, hoeft de maatschappij zich niet aan bepaalde internationale regels te houden en kunnen ze alle koffers openen. Ook al is het ticket iets goedkoper, je kunt jezelf veel ellende besparen door voor een andere maatschappij te kiezen.

Ingezonden door Thomas

12 reacties op “Ervaring met Hainan Air: waarom deze maatschappij beter te vermijden is! (lezersinzending)”

  1. Gerald zegt op

    Bij boeking wordt aangegeven dat je bagage níét doorgelabeld wordt, maar in Peking moet worden opgehaald en opnieuw ingecheckt. Je ervaring is niet leuk en ik snap dit ogenschijnlijk overbodige gedoe ook niet, maar een goede voorbereiding had dit ongemak gewoon voorkomen.

    • Willy zegt op

      Terechte opmerking.

      Ik heb maar 1 maal met hen gevlogen, absoluut geen reden tot klagen. Alles was netjes in orde.

      Het is een dooddoener om te beweren dat je beter met een andere maatschappij zou vliegen om zodoende veel ellende te besparen. En dit eigenlijk door je eigen fout.

  2. Sjaak S zegt op

    Ik kan niet voor alle luchtvaartmaatschappijen spreken, maar op luchthavens worden koffers doorgaans niet door de luchtvaartmaatschappijen zelf afgehandeld. Hiervoor is een aparte afhandelingsmaatschappij verantwoordelijk, die de bagage naar de juiste vliegtuigen doorstuurt. Deze bedrijven werken vaak voor meerdere luchtvaartmaatschappijen.

    In het verleden heb ik dit regelmatig aan passagiers moeten uitleggen. De luchtvaartmaatschappij zorgt voor je vervoer van A naar B, terwijl het laden en lossen van de bagage door een gespecialiseerd afhandelingsbedrijf gebeurt.

    Soms, bij aankomst of bij een overstap naar een andere vlucht, moet je je koffer zelf ophalen en opnieuw inchecken.

  3. Steven zegt op

    Wij hebben dezelfde vlucht genomen. Brussel-Bankok via Beijing en één van onze rugzakken was niet in Bangkok. De mensen aan het luggage loket waren super vriendelijk en twee dagen later konden we de rugzak in de luchthaven van Chiang Mai gaan oppikken. Bij Turkish airlines hebben we ook eens zoiets meegemaakt en dat was het zelfde verhaal. Oppikken in de luchthaven. Tijdens de Hainan vlucht zijn we trouwens goed gepamperd, super vriendelijke aircrew. Leuke bezigheden voor de kinderen. Helemaal top. Ik heb nog nooit zo relaxed een lange vlucht meegemaakt. Het is natuurlijk begrijpelijk dat als er iets tegen zit, dat een domper zet op je ervaring maar een beetje afstand nemen zet de zaken in perspectief. Het feit dat de chinezen je bagage zouden openen, tja, je kan die plannen voor dat free-energy device beter bij je houden, toch?

  4. jan zegt op

    Dit van die bagage kan ik bevestigen.
    Vrienden van mij vlogen Haiman en bij een persoon was bij aankomst de bagage er niet bij.
    Na enkele dagen kregen ze bericht dat de bagage toegekomen was in Bangkok. En ze die konden komen ophalen op de luchthaven. Ze werd niet opgestuurd naar de bestemming waar je je op dit ogenblik bevind.
    Wel een beetje vervelend als je je ondertussen op Koh Chang ben. Na een weekje Koh Chang gingen ze langst om de bagage op te halen in Bangkok. Wat bleek….. ondertussen was de bagage terug gestuurd naar China.
    De bagage is nooit meer boven water gekomen.

  5. William zegt op

    Sjaak S: Vliegen met een airline betekent het hebben van een vervoerscontract voor persoon en zijn bagage. Bagageafhandelingsgebeuren is verantwoording van airline, NIET van passagiers.
    Airline huurt deze dienst in, niet de passagier. Passagiers ticket is incluis bagageafspraak ( gewicht/formaat), waar passagier voor betaalt.
    Bij overstapvluchten ,van ene airline naar andere, tijdens eerste incheck vragen of bagage doorgelabeld wordt. Zo niet, dan in 1e aankomsthal van de band halen en voor vervolgvlucht opnieuw inchecken.
    Voorbeeld: AMS-BKK met EvaAir. Van BKK naar Phuket met BangkokAirways..
    Geen doorlabelen tussen deze airlines. Na aankomst BKK bagage van de band halen in aankomsthal en in vertrekhal opnieuw inchecken voor Phuket. Zo werkt het.

    • Sjaak S zegt op

      Dat klopt deels. De uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt bij de luchtvaartmaatschappij, maar je kunt niet zeggen dat een luchtvaartmaatschappij slecht is omdat het bedrijf dat de bagage moet afhandelen fouten maakt.

      Dat je soms zelf je bagage moet ophalen voordat je doorvliegt naar je eindbestemming, komt ook niet door de luchtvaartmaatschappij, maar door de plaatselijke wetgeving in het land of de stad waar je landt.

      Tijdens zo’n reis werken verschillende bedrijven samen en zijn ze van elkaar afhankelijk. Omdat je als passagier vrijwel alleen contact hebt met de luchtvaartmaatschappij, geef je hen natuurlijk eerder de schuld.

      Ik heb zelf als steward gewerkt en heb ook wel eens mijn koffer gemist tijdens privévluchten. Maar ik heb hem altijd teruggekregen, soms pas een dag later. Vroeger kreeg je in zo’n geval een overnachtingskit van de maatschappij.

      Bij zoveel miljoenen passagiers per dag gaat er soms wel eens iets mis. De meeste luchtvaartmaatschappijen doen er alles aan om je ongemak te verlichten. En als je te maken krijgt met iemand die niet bereid is om te helpen, zou ik niet meteen de hele luchtvaartmaatschappij de schuld geven van slechte service, maar die specifieke persoon.

  6. T zegt op

    Chinese airlines zijn net als de meeste Afrikaanse meestal drama behalve met Cathay pacific vlieg ik er in principe nooit meer mee.
    Onlangs ook niks als problemen gehad met Egypt air en Kenya airlines soms moet je gewoon beter 100 euro meer betalen het is geen garantie maar als er problemen zijn worden ze meestal uiteindelijk wel opgelost of betaalt.

  7. Lung Lie (BE) zegt op

    Op 04/09 vertrokken naar Brussel. 1 Valies is blijven steken bij de douane in Beijing. De reden waarom is totaal ongekend en we zullen het nooit weten. De volgende dag is de valies netjes afgeleverd op ons verblijfadres. Op 4/10 terugvlucht, afwachten hoe het dan verloopt 🙂

  8. Cornelis zegt op

    Ik zie op internet op fora opmerkingen dat je bij deze luchtvaartmaatschappij bij een transfer in Being je zelf je bagage zou moeten ophalen – en dus ook door immigration zou moeten – en weer opnieuw inchecken, maar een bevestiging daarvan kan ik niet zo snel vinden.

  9. Cornelis zegt op

    Ik zie nu betreffende transit in Being het volgende op de Hainan website:
    https://www.hainanairlines.com/HUPortal/dyn/portal/DisplayPage?LANGUAGE=US&COUNTRY_SITE=MX&SITE=CBHZCBHZ&PAGE=ITRA

  10. Thomasje zegt op

    Ik vlieg graag met een Chinees. Een tussenstop dus twee vluchten en drie keer warm eten onderweg.
    Met KLM neem ik altijd maar een zak krentenbollen me


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website