
Velen van hebben jaren geleden besloten naar Thailand te verhuizen. Inmiddels is er het nodige veranderd in het Land van de Glimlach. Zo is iedereen die hier woont nu ook belastingplichtig, zijn de prijzen hier ook flink gestegen en is de luchtkwaliteit een deel van het jaar ronduit slecht.
Vandaar de vraag of je met de wetenschap van nu nog zou besluiten om in Thailand te gaan wonen?
Prijsstijgingen en inflatie
Hoewel Thailand bekendstaat om zijn relatief lage kosten van levensonderhoud, is het belangrijk te beseffen dat de inflatie ook hier invloed heeft. De afgelopen jaren zijn de prijzen voor zowel lokale als geïmporteerde goederen gestegen. Vooral als je een westerse levensstijl aanhoudt en afhankelijk bent van geïmporteerde producten, kunnen de kosten aanzienlijk zijn.
Visumperikelen
Het verkrijgen en behouden van een geschikt visum voor langdurig verblijf in Thailand kan complex en tijdrovend zijn. Er zijn verschillende visumcategorieën, elk met specifieke vereisten en beperkingen. Zo moet je bijvoorbeeld voor een Non-Immigrant O-A visum (voor personen ouder dan 50 jaar) aantonen dat je over voldoende financiële middelen beschikt en een geldige ziektekostenverzekering hebt. Daarnaast veranderen de visumregels regelmatig, wat betekent dat je voortdurend op de hoogte moet blijven van de laatste ontwikkelingen en mogelijk aanvullende documentatie moet verstrekken.
Belastingplicht
Emigreren naar Thailand heeft ook fiscale implicaties. Nederland en Thailand hebben een belastingverdrag om dubbele belastingheffing te voorkomen, maar de toepassing hiervan kan ingewikkeld zijn. Afhankelijk van je inkomstenbronnen, zoals pensioen of andere inkomsten, en de duur van je verblijf, kun je belastingplichtig zijn in zowel Nederland als Thailand.
Kosten van ziektekostenverzekeringen
De premies voor particuliere ziektekostenverzekeringen in Thailand variëren sterk en zijn afhankelijk van factoren zoals leeftijd, gezondheidstoestand en het gewenste dekkingsniveau. Naarmate je ouder wordt, kunnen de premies aanzienlijk stijgen. Bovendien hanteren Thaise verzekeringsmaatschappijen vaak leeftijdsgrenzen, waardoor het voor oudere expats moeilijker kan zijn om een betaalbare verzekering te vinden.
Milieu
De luchtkwaliteit in Thailand, met name tijdens het droge seizoen, is een belangrijk aandachtspunt voor potentiële emigranten. Gedurende deze periode, die doorgaans van december tot april loopt, worden in verschillende delen van het land, vooral in het noorden, hoge concentraties fijnstof (PM2.5) gemeten. In steden zoals Chiang Mai en Bangkok kunnen de fijnstofniveaus ver boven de door de Wereldgezondheidsorganisatie aanbevolen limieten uitstijgen. Deze slechte luchtkwaliteit heeft directe gevolgen voor de gezondheid van de bevolking; in 2023 zochten meer dan 10 miljoen Thai medische hulp voor aandoeningen die waarschijnlijk verband hielden met luchtvervuiling, zoals longkanker, bronchitis, astma en hartaandoeningen. Vooral kwetsbare groepen, zoals jonge kinderen, ouderen en mensen met bestaande luchtweg- of hartproblemen, lopen verhoogd risico op gezondheidsklachten door de slechte luchtkwaliteit.
Taal- en cultuurbarrières
Hoewel Engels in toeristische gebieden en bij jongere generaties steeds vaker wordt gesproken, blijft de Thaise taal een significante barrière voor veel expats. Miscommunicatie kan leiden tot frustraties in dagelijkse interacties en bij het regelen van officiële zaken. Bovendien kunnen culturele verschillen, zoals indirecte communicatie en het belang van gezichtsbehoud, het aanpassen bemoeilijken.
Gezondheidszorg
De publieke gezondheidszorg in Thailand kampt vaak met onderbezetting en beperkte middelen, wat kan leiden tot lange wachttijden en variërende zorgkwaliteit. Hoewel private ziekenhuizen van hogere kwaliteit zijn en vaak Engelssprekend personeel hebben, kunnen de kosten aanzienlijk zijn. Het is daarom essentieel om een adequate ziektekostenverzekering te hebben om onverwachte medische uitgaven te dekken.
Verkeersveiligheid
Het verkeer in Thailand, met name in grote steden, staat bekend om zijn chaotische aard. Onveilige rijomstandigheden, gecombineerd met een hoge verkeersdichtheid, leiden tot een verhoogd risico op ongevallen. Voor expats kan het navigeren door dit verkeer een uitdaging vormen en vereist het een periode van aanpassing.
Dubbele prijsstelling
In Thailand is het gebruikelijk dat toeristen en buitenlanders hogere prijzen betalen dan lokale bewoners, vooral bij toeristische attracties en markten. Dit kan leiden tot gevoelens van oneerlijkheid en frustratie bij expats die zich willen integreren en als gelijken behandeld willen worden.
Onderwijs voor kinderen
Voor expats met kinderen kan het vinden van kwalitatief goed onderwijs een uitdaging zijn. Publieke scholen hebben vaak grote klassen en beperkte middelen, terwijl internationale scholen, hoewel ze onderwijs van hogere kwaliteit bieden, duur kunnen zijn. Het is belangrijk om deze factor in overweging te nemen bij het plannen van een verhuizing naar Thailand.
Enquête
Geef je mening!
Ik woonde sinds 2002 in TH en verloor de ziektekostenpolis door het ingaan van de zorgverzekeringswet, 1-1-2006. Had ik dat geweten dan was ik naar Portugal, Spanje of Frankrijk gegaan met een jaarlijkse vakantie in TH. Dan was ik immers verzekerd gebleven op grond van EU-recht.
Ik ben niet zo van het reageren op vragen en stellingen, ook gezien de lage kwaliteit en soms discriminerende inhoud van de reacties (ook op dit blog helaas). En nu tóch maar even: mijn Thaise echtgenote woont al bijna 25 jaar in NL en heeft onlangs haar arbeid moeten beëindigen wegens gezondheidsredenen. Beiden zijn we op weg naar de 70 jaar; ik geniet sinds eind 2022 AOW en pensioen. Wij zijn niet rijk, maar hebben het gewoon goed. Wij zijn van plan om ons eind 2025 definitief in Thailand te vestigen, zeggen de huur van onze woning in NL op en schrijven ons tijdig uit bij onze NL woongemeente.
In Isaan wacht het (schuldenvrije) huis met riant stuk grond op ons; we gaan nog wat dingen aanpassen aan sanitair en veranda. Een aantal goederen, apparatuur en kledingstukken e.d. komen met een shared container (3 of 4 m3) naar Thailand (kosten totaal ca. € 1500 -1700). Mijn vrouw kan heerlijk op eigen grond bij familie en vrienden verblijven en hoeft niet binnen te zitten in bet koude seizoen in NL ikzelf voel me thuis in Thailand en pas me gemakkelijk aan. Thais voedsel: heerlijk en als je oplet ook gezond,zeker ook street food. In Bangkok wonen onze dochter, schoonzoon en kleinkinderen in een riant huis waar wij een eigen grote kamer met sanitair hebben. Ook daar verblijven we meerdere perioden per jaar; ze zijn dolblij dat we komen. Het klikt gewoon tussen mij en Thailand; daar kun je zélf gewoon je best voor doen: wees sociaal en communicatief. Hoe ik het vooreerst regel? Een Non Immigrant Visum O (niet OA of OX) aanvragen (dan is ziektekostenverzekering niet verplicht), vervolgens ons huwelijk officieel in Thailand registreren en dan een Non Immigrant Marriage Visum aanvragen en jaarlijks verlengen. Uiteraard voldoen wij daarbij aan de financiële en andere verplichtingen en normen. Of ik een ziektekostenverzekering ga “kopen” is nog maar de vraag; met het uitsparen van de woninghuur en allerlei andere kosten in NL spaar ik een aardig bedrag op. Jammer dat auto’s in Thailand behoorlijk duur zijn, maar het wordt sowieso een tweedehands. War er belastingtechnisch op ons afkomt van NL en TH: afwachten, aan de verplichtingen voldoen, teruggave aanvragen (en evt. hulp daarbij) en niet zeuren. Als je er woont, heeft TH ook recht op een deel van jouw verdiensten en vermogen. Het mag duidelijk zijn dat het is afgelopen met “financieel onderduikerschap” en dat is maar goed ook. Ja, zo heeft iedereen zijn eigen leefomstandigheden en de daarop te baseren besluiten aangaande emigratie en burgerschap en dit is mijn persoonlijke verhaal.
Ik zou zeggen: Van harte welkom in dit prachtig land!
Zeer moedig om op die leeftijd nog dergelijke beslissing te durven nemen.
Jouw verhaal bevestigt nogmaals voor mij dat ik destijds de juiste keuze heb gemaakt om hier naartoe te verhuizen.
Ik las met plezier je stukje en verheug me voor je. Maar… één ding moet ik toch even tegenspreken. Je zegt dat auto’s in Thailand duur zijn? Ik denk juist het tegendeel. Goed, een tweedehands auto is hier duurder, maar nieuwe auto’s in Thailand zijn toch veel euro’s goedkoper dan in Nederland, tenzij de prijzen daar zijn gedaald. Ook het hebben van een auto is vele, vele malen goedkoper: belasting, verzekering, benzine (gasohol) en onderhoud zijn toch ook stukken goedkoper? Wat je in Nederland per maand aan verzekeringen en belasting betaalt, betaal je in Thailand nog niet eens per jaar.
Dus eigenlijk een pluspunt, denk je niet?
Jazeker, ik sta nog volledig achter mijn besluit van 2012, maar ik moet erbij zeggen dat ik (en mijn vrouw) in zeer ruime financiële omstandigheden verkeren. Ik heb geen last van hoge premies zorgverzekering want ben in deze zelfvoorzienend, en heb voor mijn vrouw een Muang Thai top verzekering afgesloten. Ik heb B800K op de bank, maak mij niet druk om de aangekondigde TRD maatregelen, en ben van alle gemakken voorzien: plus ik verkeer (nog steeds) in goede gezondheid, ga elk jaar naar NL op vakantie naar kinderen, familie en vrienden, mijn vrouw heeft een NL-paspoort, hebben daardoor al vaker voor langere tijd in Japan (mijn favoriete vakantieland in Azië) rondgebanjerd: je hoort mij niet klagen.
Maar het allerbelangrijkste: ondanks alle vervelende en negatieve beslommeringen hier te lande zoals in het artikel beschreven- ik heb in TH nooit het gevoel dat ik door de overheid te grazen wordt genomen, wat ik in NL wel had en wat nog steeds het geval is voor veel mensen aldaar.
Een paar bedenkingen: 1.de overheid gunt je bijvoorbeeld geen sociale rechten of bezit van een huis: ze kunnen een kei dan toch niet het vel afstropen? 2. Een farang prijs bijvoorbeeld: wie graast daar telkenmale van
Je bent abuis. Je kunt van grond geen eigenaar zijn, maar wel bezitten, bv via lease. Je kunt een huis daarentegen wel in eigendom hebben. Gecombineerd: lease een stuk grond en registreer dit op de land office met recht van opstal en recht van vruchtgebruik. Bouw en betaal je huis, en laat deze als eigendom registreren.
Over sociale rechten ben je ook abuis. Lees: https://www.consilium.europa.eu/nl/policies/social-rights-eu/ of https://advocatenhulp.nl/kennisbank/wat-is-sociaal-recht/ Als gepensioneerde mag ik in TH niet werken. Maar ik mag er wel een bedrijf beginnen. In TH mag ik me overal vrij vestigen. In TH heb ik toegang tot alle overheidsinstellingen, bankinstellingen, en mag ik me vrij bewegen van hot naar haar. In TH mag ik het land verlaten wanneer en hoe ik wil, en ik mag er naar toe terugkeren. In TH ben ik niet verplicht de Thaise taal te spreken, en mag ik deelnemen aan alle culturele evenementen, incluis tempelbezoek en tempeldeelname. In TH mag ik zo goed als mogelijk alle cursussen en studies volgen die er zijn. In TH heb ik eenzelfde recht op gezondheid en ziekenzorg als een Thai zelf. Enz. enz. enz.
Wat mag niet? Alles rondom 112, lidmaatschap van een politieke partij, en in het verkeer rechts rijden.
Zoals geldt voor elk land: je bent vrij in je doen en laten als je je beweegt tussen de gegeven kaders.
Dus: elk jaar een extensie halen, elke 90 dagen een adresbevestiging, een re-entry om het land weer in te mogen, en de rekening betalen na restaurantbezoek. Thailand moeilijk? Echt niet!
Sinds wanneer kun je in Thailand geen huis kopen? Je kunt geen grond kopen; een huis of een condo kan wel. Van een wijziging heb ik niet gelezen.
Voor mij is het een storm in een glas water. Heb januari aangifte gedaan over 2024. Had over 2024 omgerekend 550.000 baht vanuit Nederland overgemaakt naar Thailand. Het bedrag wat ik moest betalen was totaal 2405 Baht. Niet iets waar ik mij druk overmaak.
Alberto Witteveen, precies wat Lammert al schreef en ik ook schrijf vanaf november 2023. Voor de meeste gepensioneerden in Thailand met NL-inkomen die al aangifte deden/doen verandert er niets. Wat jij hierboven zegt klopt met mijn berekeningen.
De sfeer wordt verziekt door websites die maar wat roepen en door het falen van de Thaise overheid door gebrek aan goeie voorlichting. En dan ontstaat paniek! Verhuist men 190 dagen naar elders, verhuist men naar een land zonder verdragsbescherming, en wil iemand met een envelopje zijn verplichtingen frauduleus afkopen…
Wat is er nu écht veranderd ten opzichte van vroeger?
Dat er binnenkort belastingen betaald moeten worden? Niemand is belastingvrij. Het feit dat je nu in Thailand belasting moet betalen, betekent enkel wat extra papierwerk.
Milieu- en luchtvervuiling zijn er al jaren, dat is niets nieuws.
Dat het leven duurder is geworden? Klopt, maar in eigen land is het nog veel erger.
Ziekteverzekering? Die betaal ik al sinds mijn eerste dag hier. Dit verandert niets aan mijn beslissing.
En de rest? Ook daar is weinig of niets veranderd in de afgelopen tien jaar. De enige reden waarom een expat terugkeert naar zijn thuisland, is omdat hij zich bij vertrek niet goed geïnformeerd of voorbereid had. Ondoordachte beslissingen lopen zelden goed af.
In België (mijn thuisland) gaat het van kwaad naar erger. Pestregeltjes en belastingen maken het leven ondraaglijk. De multiculturele samenleving is onhoudbaar en de woke-mentaliteit wordt ons langs alle kanten opgedrongen.
Blijf in het prachtige Thailand onder de radar, en je kunt een gelukkige oude dag beleven. Wie toch terugkeert, zal al snel beseffen dat het hier zo slecht nog niet is. Perfectie bestaat niet, niet in Thailand en nergens anders.
Laat mij hier maar mijn oude dag slijten. Mijn jongere echtgenote zal voor me zorgen wanneer ik het zelf niet meer kan. Hier word ik tenminste niet weggestopt in een rusthuis waar mijn pensioen volledig opgeslokt wordt.
Hans van Mourik zegt.
Ja zeker, of beter gezegd ben van plan om in November 2026 wederom in Thailand te gaan wonen.
Woont sinds 2000 in Thailand.
Op 01_07_2022 in Nederland in het KTOMM Bronbeek.
In Maart 2023 kreeg ik mijn 2de beroerte CVA.
In November 2024 weer in Thailand voor 6 maanden.
Heb met vriendin gesproken hoe zij erover denkt als ik weer terug komt ook omdat ik toch wat afhankelijk bent vanwege gedeeltelijk invalide.
Ze zei heel graag .
Wil zelf het eerst uitproberen voor 6 maanden nu ga ik in Mei 2025 weer naar Nederland en komt in November 2025 terug, blijft dan tot April 2026 hier in Thailand.en komt in November 2026 terug.
Want moet nog veel regelen nieuwe paspoort , met de GBA, SVB, pensioenbond en dergelijke.
Mijn kinderen en volwassen kinderen.weten het reeds ook het KTOMM..
Het geld dat is 60% van mijn netto inkomsten wat ik daar betalen moet, kan ik het beter hier uitbesteden .
Hans van Mourik
Thailand is fantastisch om je oude dag te slijten op 1 voorwaarde en dat is zeker zo zolang men gezond blijft. Eenmaal de meer ernstige kwalen de kop opsteken is het een ander verhaal. En die verhalen met verzekeringen zijn echt niet uit de lucht gegrepen. En men kan BE haten voor vele dingen maar hoe men het ook draait en keert inzake zorg behoren we zeker nog steeds tot de toplanden. Wie ernstig ziek wordt kan in BE nog steeds rekenen op de beste medici de beste kennis en de beste apparatuur en dat alles aan spotprijs als het al niet geheel gratis is.In TH is het op dat vlak altijd wel een gans ander verhaal en ben je afhankelijk van die verzekeringswereld alsook van een medische wereld waar het winstbejag voor het welzijn komt van de patient. De discusseis en meningsverschillen met die op winst beluste verzekeringswereld is wel het laatste waar men mee bezig wil zijn eenmaal ernstig ziek.
En van die jongere vriendin die je rolstoel zal duwen en of je pamper verversen denk ik het mijne. Ik ken hier ook gevallen dat die jongere vriendin nog eerder op de sukkel raakte met haar gezondheid dan de oudere expat en dan is het wederom een gans ander verhaal. Ook die jongere vriendin of vrouw wordt er niet jonger op met de jaren.
Ik kan ze niet tellen de expats die brulden nooit meer te willen terugkeren uiteindelijk toch met de stille trom retour zijn gegaan naar daar waar zij op een verstaanbare en betaalbare manier als Belg worden geholpen.
En die verhalen dat men hier kan rekenen op de beste medici neem ik met een korreltje zout. De topdokters in TH hebben allemaal hun opleidingen gevolgd en of gaan vervolledigen in westerse landen. Ik ken geen enkele Westerse specialist die zich is komen perfectioneren in TH.
Uiteraard kan men nooit veralgemenen en gebeuren er overal wel minder fraaie dingen en worden overal weleens verkeerde diagnoses gesteld. Uit ervaring heb ik echter een pak minder vertrouwen in de TH medische zorg dan in het Westerse om nog maar te zwijgen hoe het TH zorgsysteem is opgebouwd.
Geen 100 maar 1000 % mee akkoord. Het wordt raar om nog iemand tegen te komen die na enkele jaren niet door dat roos brilleke kijkt. Ooit zij een zeer hoge overheidsfunctionaris, ex-minister en miljardair tegen mijn vriend : ik hou zoveel van mijn Thailand en ben zeer fier van Thai te zijn maar als je geld hebt, stuur aub je kinderen naar West Europa, USA of Australie, want het onderwijs hier in Thailand is waardeloos, eveneens de internationale scholen die juist veel geld kosten maar ook van een erbarmelijk niveau zijn tov van het Westen.
Het onderwijs is in Thailand niet persé “waardeloos”. Je hebt niet overal de scholen voor primary en secundairy education voor het uitzoeken helaas, maar in Bangkok is het onze dochter en schoonzoon prima gelukt om voor onze kleinkinderen een uitstekende niet-internationale school te vinden (na een kritische zoektocht en schoolbezoeken) op de campus van Kasetsat University. De kinderen (nu 8 en 12 jaar) krijgen daar naast de reguliere lessen ook een mooi aanbod aan sport en creatieve vorming (o.a. muziekles) aangeboden. Aan dat laatste mankeert het in Nederland vaak; een kind wordt een mooi volwassen mens niet alleen door wiskunde-en taalonderwijs, maar ook door lichamelijke opvoeding en aandacht voor levensbeschouwelijke vorming en individuele ontwikkeling. Als voormalig onderwijsadviseur beoordeel ik het lesmateriaal voor rekenen/wiskunde en taalonderwijs als goed en bijdetijds wat betreft die school op de Kasetsat Campus. In het algemeen is in het Thaise basisonderwijs ook vaak (soms ambulante) begeleiding aanwezig in de vorm van universitair geschoolde pedagogen. Iets leuks wat mij opviel bij de verplichte zangpresentatie van de oudste kleinzoon: de kinderen die minder muzikaal begaafd zijn, tellen net zo veel mee en krijgen net zo veel applaus als de anderen. Maar inderdaad: op het platteland en in kleinere plaatsen is het aanbod van kwalitatief goed onderwijs minder en kapen de scholen in grotere plaatsen soms het schoolgeld weg vóór het bij de kleinere scholen komt. Dat was voorheen althans vaak het geval.
En wat is nu je antwoord op de vraag van het topic?
Velen onder ons kijken inderdaad door een roze bril, en daar is niets mis mee.
Jij daarentegen lijkt een bril te dragen die vooral de negatieve aspecten uitvergroot.
Ik geef je geen 1000% gelijk, hooguit 30%.
Neem bijvoorbeeld je argument over de medische opleidingen. Als Thaise artsen massaal hun opleiding in het buitenland volgen, is dat toch juist een bewijs dat de medische zorg in Thailand van hoge kwaliteit is? Of denk je dat al die artsen in het buitenland blijven hangen?
En dat expats vaak een jongere echtgenote hebben, is algemeen bekend. Om dan te beweren dat er ‘ooit misschien wel eens een kans zou kunnen zijn’ dat die jongere echtgenote eerder ziek wordt dan de oude farang… Tja, als je zo redeneert, kan je voor alles wel een argument tegen Thailand vinden.
Als je zo argwanend in het leven staat, behoor je waarschijnlijk tot de groep die hun verhuis naar Thailand als een foute beslissing beschouwt. Of woon je zelf wel effectief in Thailand? Dat zou ik graag willen weten.
Een goede raad: als je van plan bent ooit terug te keren naar België, reserveer dan nu alvast een plaatsje in een rusthuis. Dan weet je meteen waar je pensioen naartoe gaat, want RVT’s zijn zo goed als onbetaalbaar geworden. Maar hé, dat is dan weer een ‘groot voordeel’ van in België wonen, niet?
Aan alles zijn er voor- en nadelen. Laat mijn echtgenote op mijn oude dag maar mijn pamper verversen. Dat is lekker goedkoop, en ze zal het met plezier doen. En ik geniet ervan dat mijn welverdiende pensioen haar ten goede komt. En geef haar eens ongelijk.
Het aantal artsen die hun opleiding zijn gaan bijspijkeren in het Westen zijn een minderheid. Het zijn net die specialisten die enorm bevraagd en gegeerd zijn en sowieso voorbehouden aan we ze zich kan veroorloven.
En ja ik woon ook grotendeels in Thailand en met veel plezier. Ik blijf zo veel en zo lang mogelijk in Thailand zolang de gezondheid het toelaat. Is dat niet meer het geval dan staat mijn (onze) valies al klaar.
Maar ik ga niemand tegenhouden om ook als de gezondheid het laat afweten verder in TH te blijven.
En ja een WZC is zeker geen plezierige bedoening maar feit is dat die in BE tot nu toe zeker niet de slechtste oplossing zijn wanneer het moeilijk gaat. Mijn tante verblijft nu in een serviceflat en ik kan daar alleen maar zeer lovend over zijn. En de spuitjes medicatie en de verzorging gebeuren daar door gekwalificeerd personeel hetgeen toch niet direct kan worden gezegd over die Thaise vriendinnen.
En aangaande dat pensioen kan alleen op voorwaarde dat die echtgenote niet meer van de allerjongsten is….momenteel al 50 en stilaan naar de 55 en dan is het nog Afw8 wat de nieuwe regels zullen worden.
Ik moet eerlijk toegeven dat de Thai hier in bosjes doodvallen wegens het gebrek aan goed opgeleide dokters. Een betreurenswaardige situatie.
En je opmerking over de WZC’s gaat niet over de kwaliteit van de zorg maar over de kostprijs. Maar daar zwijg je bewust over.
Wat een WZC kost kan ik je wel vertellen.
Kost voor mijn moeder elke maand rond de 2300 Euro. Daar zijn dan de dokterskosten, hospitaalbezoeken en ziekenvervoer naar het hospitaal niet bij gerekend.
Allemaal zelf te betalen, al krijgt ze wel een zorgpremie van 140 Euro per maand.
Mooie bevestiging dat een WZC voor een persoon met een modaal pensioen onbetaalbaar geworden is.
Dan geef ik de mensen die in Thailand hun oude dag willen slijten, dit met de hulp van een jongere echtgenote, meer dan gelijk.
Voor 2300 eur per maand heb je in thailand een mooie nieuwe Condo aan zee met zwembad en etage met nieuwe sporttoestellen.
Tevens een gediplomeerde zuster die alles kan doen met injecties infuus etc zelfs 24/7 mogelijk.
Met 2300 eur zou ik altijd verhuizen naar Thailand Huahin en 50% goedkoper Chaam
Zeer goede ziekenhuizen beter dan in Belgie kijk naar de ranking .
zonder wachttijden en zeer professionele hulp.
Mensen die in WZC zitten zijn voor het grote deel eind 80, in de 90 en zelfs 100 en een groot deel daarvan kan zelf nog weinig. Zelfs een groot deel van die groep is dan nog dement of het begin ervan.
Die hebben niets aan een nieuwe condo aan zee met zwembad en een etage met nieuwe sporttoestellen. Het merendeel geraakt zelfs niet zelf op toilet zonder hulp.
Dat zijn mensen die normaal zelfs geen verzekering meer kunnen bekomen in Thailand.
Hoe denk je dat in Thailand allemaal te gaan betalen.
Maandelijks meerdere keren in contact komen met dokters, een grote hoeveelheid en meestal dan dure medicatie, hospitalen, …
Mijn moeder van 92 krijg bijvoorbeeld elke 6 weken injecties in haar ogen om toch een minimum aan zichtbaarheid te kunnen behouden, maar is momenteel al zover dat men denk daarmee te stoppen omdat het niets meer uithaalt. Volledig blind is de volgende halte.
Dat gebeurt in een hospitaal door specialisten en is niet iets dat bijvoorbeeld een huisverpleegster even kan komen doen.
Allemaal mooi vanuit een standpunt gezien waarbij die zorg nog niet nodig is.
Wacht maar tot je echt zorgen nodig hebt zoals die mensen of de beperkingen zichtbaar worden.
En zolang je nog ziet en weet wat er met je gebeurt zal het nog wel meevallen… Hulp naar en van je zetel of toilet zal dan nog wel kunnen krijgen of kopen. Men kan je ook altijd aan dat zwembad zetten of in die gymzaal, want meer dan kijken naar zij die zwemmen of sporten zal het niet meer worden.
De dag dat die 2 (zien en verstand) er ook niet meer zijn ben je een grote sukkelaar. Ook in Thailand. Hopelijk aanvaardt immigratie dan dat iemand je vingertje nog vasthoudt om je aanvraag tot verlenging te ondertekenen. Gelukkig volstaat een vingerafdruk… want meer zal het ook niet meer worden
En zolang er ook nog geld toekomt of op de rekening staat of dat je zulke zaken nog zelf kan beheren, zal het ook nog meevallen.
Maar er is altijd een oplossing als dat allemaal niet meer lukt. Je hebt toen je nog voldoende mobiel en bij je verstand was een condo met een zwembad gehuurd/gekocht en dat kan je dan misschien nu nog goed van pas komen… om jezelf te verzuipen zodat je van die miserie verlost bent. Gewoon op je karretje vastbinden en je zwembad inrijden… Zorg dan dat je duidelijk maakt dat je hier zelf voor gekozen hebt want anders komt je jonge echtgeno(o)t(e), vriend(in), verpleegter(ster), of wie ook van de familie misschien ook nog in de problemen
Ronny toch,zo ken ik je helemaal niet.
Het is toch allemaal niet zo heel moeilijk, als het met de gezondheid echt niet meer gaat heb je toch nog altijd je Belgische/Nederlandse paspoort, op het vliegtuig stappen (mits dat nog kan) en je aanmelden in je geboorteland,het moet wel heel raar lopen als ze je niet accepteren.
Ik zou dat zeker doen. Geen enkel probleem zoals ik al elders ze. En samen met mijn vrouw indien zij die noodzaak voor mij heeft.
Ik hoef nier zonodig in Thailand te wonen.
Maar er zijn er andere die denken dan beter af te zijn in Thailand wanneer ze zwaar hulpbehoevend worden. Ik denk dat die wel eens teleurgesteld gaan worden.
Maar men doet maar hoor
Ouderen die in een WZC in België terechtkomen worden behandeld als kleine kinderen. Wie dat leuk en dus niet niet erg vind, doet maar. Het is voor mij onbegrijpelijk dat mensen daarvoor kiezen. De laatste jaren heb ik er enkele kennissen opgezocht, triestig gewoon, ze hebben ook een heel andere mentaliteit en weten natuurlijk niet beter. De uiteindelijke verzorging van een oudere zal in Thailand altijd beter zijn. Misschien gaan ze het leven wel minder lang rekken, dus België = meer kwantiteit ten koste van kwaliteit.
Thailand= meer kwaliteit en geen onnodig rekken.
Ieder is vrij in zijn keuze maar voor mij is een WZC de hel.
We zullen eens kijken als je blind, dement, geen controle over je ontlasting en niet meer mobiel bent zullen we nog eens kijken of je er dan nog zo over denkt.
Ik heb de laatse 2 jaar mijn moeder verzorgt die zo was en kan je verzekeren dat je savonds op bent. Ik was gelukkige toen men belde dat er een plaats vrij kwam.
Mensen kiezen meestal niet voor een WZC, maar omdat dit noodzakelijk is of dat daar de zorgen aanwezig zijn die ze nodig hebben
Als je denk dat mensen voor hun plezier kiezen om naar een WZC te gaan dan ken je er de ballen van.
En voor die uitstekende zorg in een Belgisch WZC betaal je dan lekker 2300 euro – je volledig pensioen (de meesten hebben niet eens zoveel).
Als je zoveel te besteden hebt kan je in Thailand een persoonlijke verpleegster inhuren die 24 uur/dag beschikbaar is. En je zal er nog een pak geld aan overhouden.
Ik heb mijn BEIDE demente ouders zien wegkwijnen in een WZC. Er werd helemaal niet naar hen omgekeken. Enkel het hoogst noodzakelijke wordt gedaan. WZC’s zijn een noodzakelijk kwaad die je onnodig veel geld kosten.
En nee, de mensen kiezen er niet zelf voor om naar dergelijke instellingen te gaan. Meestal is het de familie die hen er naartoe stuurt om van hen af te zijn. Ga maar eens kijken hoeveel oudjes er nog amper bezoek krijgen.
Mij krijg je daar nooit binnen. Geef me dan maar een spuitje … of liever, geef mij dan maar mijn oude dag in Thailand waar ik nog kan rekenen op wat persoonlijke aandacht.
Ik vind de aandacht die mijn moeder krijgt prima en de verzorging goed gezien haar situatie. Die verzorgers lopen trouwens ook op de tippen van de tenen en iedereen een persoonlijk begeleider geven is nu eenmaal ook niet realistisch. En wat kan je ook aan met demente mensen die in een bepaald statdium zijn? Moest mijn moeder beslissen ermee te stoppen in haar situatie dan zou ik daar om treuren maar begrijpen.
En de kwaliteit tussen de WZC’s zal net als bij een hotel, restaurant of wat ook, dan ook wel verschillen.
En ja, de familie stuurt die meestal.
Ook omdat ze zelf niet (meer) in die verzorging kunnen voorzien. Ze hebben daar gekwalificeerd personeel voor en ook de juiste infra. Ikzelf ben vanuit Thailand terug naar Belgie gekeerd om haar te verzorgen, maar kon uiteindelijk thuis niet meer de verzorging geven die ze nodig had. Ook onze dokter gaf mij de raad haar te laten opnemen en verder te gaan met mijn leven. Want dat wordt ook zwaar belast. Heb dan gezorgd dat ze opgenomen werd. Gelukkig heeft ze maar enkele maanden op de wachtlijst gestaan.
Maar tenslotte zijn je beide ouders daar ook terecht gekomen? Hoe zijn die daar dan gereaakt? Of geldt dat “om er vanaf te zijn” dan voor iedereen maar niet voor jezelf?
En denk je nu dat je het met die 2300 Euro gaat redden in Thailand als je hulpbehoevend bent? Zal nog wel zo zijn als het bij minder mobiel zijn blijft, maar komen daar nog andere zaken bij zal het al snel niet meer voldoende zijn.
Je gaat je ook kapot betalen aan gezondheidskosten… want vergeet die verzekering dan maar.
Ik heb mijn schoonvader, die Thai is, gezien hoe zijn oude dag als dementerend persoon ten einde liep. Denk maar niet dat al die Thai zo zorgzaam met de oudere omspringen als je in je fantasie nu al voorstelt.
Opstaan, op een stoel, emmer water erover want dat is zijn morgen douche en om hem te zuiveren van zijn nachtelijke ontlastingen, doek rond zijn lichaam, eten wat dan gegeven moest worden want zelfstandig eten kon niet en dan een ligbank op. Daar tot je het ruikt en dan de WC op en opnieuw “douche” om te reinigen. Geen pampers gedoe want te duur. Een doek tussen zijn benen die dan gewassen werd. Zoal de babys vroeger. Namiddag en avond gebeurde eigenlijk hetzelfde. Niemand zag echt naar hem om tijdens de dag of nacht of sprak met hem want je kon er ook niet echt een gesprek mee voeren. Af en toe als er eens bezoekers kwam, een korte groet en dat was het.
Elke maand kreeg hij dan COPD aanvallen en moest hij een week in het hospitaal opgenomen worden omdat men dacht dat hij stikte. Was een ex militair en gelukkig zijn die gezondheidskosten te verwaarlozen want zo goed als alles gratis. Opnames inbegrepen. Op een zaal met 20-30 hiestende, kreunende en roepende zieken…
Geloof me, mensen in zijn toestand, er is weinig om naar uit te kijken en dat zal voor buitenlanders in zijn situatie niet veel anders zijn…
Maar je kan inderdaad dan nog hopen op die persoonlijke aandacht… zoals misschien dat spuitje geven… doe het dan terwijl je het nog beseft. Niet uitstellen dan, want eens het begonnen is, betere doet het nooit.
Klopt wat jij schrijft over de Thaise ouderen Ronny.
In mijn schoonfamilie al meegemaakt dat er een soort schuurtje gebouwd werd waar opa neer werd gelegd en er 3 keer per dag iemand naar hem keek of iets gaf of schoon maakte.
Ronny, er zullen inderdaad altijd mensen zijn die aan het leven blijven vasthouden, zelfs als de kwaliteit al lang is verdwenen. Er zijn ook anderen die dat niet accepteren en dan uiteindelijk zelfmoord plegen. Ik ken ( kende) mensen van beide soorten, ikzelf ben van de laatste soort. Laatst nog gelezen over de broers Hubert en Louis, Louis(88) is in zijn zetel gestorven, wilde geen behandeling meer. Ieder zijn keuze. Sommigen kunnen ook beter met pijn en ziekte omgaan dan anderen.
We zullen wel zien of je werkelijk van die laatse soort bent als het werkelijk zover is … of dat het toch enkel maar wat roepen is.
Als er nog geld te verwachten valt, zal men jou nog verzorgen en gewoon laten sterven volgens de natuurlijke gang der zaken. Euthanasie bijvoorbeeld bestaat er zelfs nog niet voor een hond. Alle leven is lijden zei Boeddha (wat in wezen een feitelijke waarheid is) en dat zal je doen tot je laatste ademtocht.
Albert, waar haal je het dat Thaise artsen massaal hun opleiding in het buitenland doen? Neem eens de site van Bangkok Pattaya Hospital. Ik heb 2 specialisaties nagekeken, 1 oncologie en daar is juist 1 arts op 8 die een immunologie opleiding gevolgd heeft in de USA, dat nog niet wil zeggen dat ze er een diploma aan overgehouden hebben. Bij hart ziekten is er 1 op 30, ja inderdaad 1 op 30 artsen die een kursus cardiologie gevolg heeft in Australie. Dus aub schrijf hier geen dingen die op NIETS berusten, zodoende dat het niet ik maar jij bent die alles uitvergroot. Ikzelf heb het hier al eerder aangehaald. Ik begon een rondrit, een jaar of 14 geleden en bracht een bezoek aan BKK Pty hospitaal waar ze een huidaandoening vaststelden. Op de ganse toer bracht ik nog bezoeken aan hospitalen in Sisaket, Khon kaen, Udon Thani en Pitsanaluk omdat de pijn onverdraaglijk was, waar ze me altijd meer en meer antibiotica opsolferden. Toen ik in RAM hospitaal in Chiang Mai kwam en gelukkig een in de USA (Boston University) opgeleide dermatologie arts bezocht, vertelde die mij na 5 seconden dat ik helemaal geen huidinfectie had maar de zona, een virale infectie. Ze hadden me wel 10 dagen met antibiotica volgepropt voor een virus waar antibiotica dus niet werkzaam voor is. Ik kom al 27 jaar gemiddeld 3 maanden per jaar naar Thailand, dus ik woon er niet constant, maar heb misschien wel meer ervaring dan sommigen die er al 30 jaar wonen ergens in een vergeten gat in Isaan en er nooit buitenkomen. En Albert, ik hou ook van Thailand, anders zou ik niet terugkomen maar ik kan je wel vertellen, ALS ik mij nog kan verplaatsen bij een eventueel medische aandoening, zal ik wel het eerste vliegtuig terug naar BE nemen. En als je het hebt over een rusthuis in BE. Daar hoef ik mij geen zorgen over te maken. ik werk in een internationale instelling, ben wereldwijd verzekerd, ook tijdens mijn pensioen, krijg 1500 euro per maand tussenkomst in een rustoord, eveneens mijn vrouw, en als ik of mijn vrouw een ernstige ziekte hebben, bv. kanker, dementie wordt het rustoord 100% terugbetaald. Van een rustoord kan ik ook in Thailand genieten als dit nodig zou zijn. Ik HOOP dat ik of mijn vrouw er nooit naar toe hoeven te gaan. Dus heb ik nog mijn gans pensioen om aan iets anders op te doen. Daarentegen krijgt mijn vrouw hoe jong of oud ze ook is, 70% van mijn pensioen als ik sterf. Zoals je weet wordt dit overlevingspensioen in BE afgeschaft en kan ze er pas van genieten op pensioensleeftijd van 67 jaar, allee dat denk ik toch want daar heb ik de voorstellen nog niet van gelezen. Ze krijgt juist na u dood, en ik hoop van harte Albert, dat je nog 100 jaar mag leven, juist nog maximum 2 jaar een uitkering. Ik hoop op de meeste van uw vragen geantwoord te hebben. Beste groeten en het ga je goed.
Jakke je hebt 14 jaar geleden een huidaandoening en dan ga je eerst in Pattaya naar het ziekenhuis om vervolgens de hele Isaan te doorkruisen?????
Uitendelijk in het Ram Hospital Chiang Mai de oplossing gevonden.
Je kwam niet op het lumineuze idee om even naar het Bumrungrad international Hospital langs te gaan.
Jaarlijkse komen hier 10 duizenden patienten uit Saoedie Arabie,Australie en U.S.A.naar toe om behandelt te worden ,daar het beter ,sneller en vooral goedkoper is als in het thuisland.
(wel even creditcard meenemen of goede ziektekostnverzekering}
Ik heb een lieve Thaise vrouw in Nederland ontmoet en we wonen al drie jaar samen in Noord Brabant.
3 april gaan we weer voor 3 maanden naar Nakhon sawan waar mijn vrouw een huis heeft.
Wij zijn zeker van plan om definitief in Thailand te gaan wonen .
Ik ben op de hoogte van de veranderingen die ook in Thailand doorgevoerd worden maar dat weerhoud ons er niet van om deze stap te maken.{er is altijd overal wel wat}
Na onze vakantie gaan we de boel verkopen in Nederland.
Ik woon sinds eind 2019 in Thailand en ik zal hier gewoon proberen te blijven maar dan moet de Euro wel een beetje meewerken.
Als die onder de 33 baht zakt wordt het moeilijk..
Ik woon sinds eind 2019 in Thailand en ik zal hier gewoon proberen te blijven maar dan moet de Euro wel een beetje meewerken.
Als die onder de 33 baht zakt wordt het moeilijk..
Kleine aanvulling in Nederland zou ik afhankelijk zijn van huurtoeslag enzo.
Als de Baht / Euro koers gunstig blijft zou ik dus 100% liever hier blijven .
De financiële visum eisen vallen op een gegeven moment voor vele Nederlandstalige niet meer op te brengen, klopt. En hoewel men wel eens anders suggereert zo hier en daar gaat er voor de massa van buitenlandse bewoners een kantelpunt komen bij de valuta koers die jij vermeldt Jos.
Heb nog langdurig ruim boven de veertig meegemaakt met als hoogste punt 49 Baht voor de euro.
Uiteraard valt er hier echt wel voor bedragen minder als de visumeisen goed te leven tot riant als je je zaken vooraf goed geregeld heb.
Een banksaldo voor visum is ten zeerste aan te raden, bijvoorbeeld.
In het algemeen,
De ziekenverzekering die niet goedkoop is, maar vele zich ook gewoon in de eigen voeten hebben geschoten, door maar te wachten totdat ouderdom en gebreken geen ander resultaat geeft als afwijzing of vette premie is ook een molensteen om de nek voor vele.
Of nog erger gewoon een dikke rekening van een ziekenhuis.
Er zijn er diverse die eigenlijk gewoon twee keer een economische vluchteling zijn geweest hier na toe en hiervandaan richting de welvaartsparaplu van moedertje Nederland wederom.
De houding van de Thaise staat richting buitenlandse bewoners is nooit echt gastvrij geweest en zal het ook nooit worden, vrijwel alle regels zijn zo in elkaar geschreven dat het uiteindelijk altijd in het voordeel is van de Thai of de Thaise staat. Neemt niet weg dat je hier als buitenlander een goed leven kan hebben. De balans vinden tussen zaken die echt een fundatie zijn in het leven en de pretpakketbouwstenen erop liggen moeilijk bij vele, bij Thai zeker maar ook bij vele niet Thai.
Al de reuring over belasting is minder belangrijk als de vele andere zaken die de Thaise overheid ons oplegt voor de doorsnee buitenlander.
Woon hier inmiddels jaartje of zestien fulltime en ga ervan uit dat ik dat tot de dood zal blijven doen.
Overwegend naar tevredenheid, had mijn leven hier, niet in Nederland op kunnen brengen op de manier zoals mijn vrouw en ik hier leven.
Niet buitensporig, maar wel riant.
Jos M, niet alleen de koers van de euro kan een NL-er plagen in Thailand.
Het nieuwe verdrag komt er echt wel eens en dat betekent, naar alle waarschijnlijkheid, het Nederlandse verdragsbeleid kennende, dat iedere cent inkomen uit NL in NL belast wordt. Het tarief in box-1 en schijf-1 is nu 8,17% over pakweg de eerste 38.000 euro inkomen.
Dan valt in Thailand de heffing weg, maar een paar duizend thb per maand gaat het je snel kosten. Als je dan toch al op de wip zit kan dit het laatste zetje zijn.
Mocht het zover komen dat de Bath onder de 33 komt dan gaan er heel veel mensen niet meer aan de Visa eisen voldoen maar terugkeren met een AOW en een klein pensioentje is ook geen optie, dan kom je hooguit in een soort van duivenhok te zitten met de verwarming uit,een kringloop interieur en een voedselbank dieet.
Maar als het zover komt heb ik nog wel een plekje voor jou Jos.
Vergeet niet dat bij veel imm. kantoren er nog steeds de “combinatie methode” mogelijk is als inkomensbewijs voor de jaarverlenging. Hopelijk hebben mensen toch in ieder geval wat spaargeld voor onvoorziene omstandigheden. Dikwijls gaat de inkomenseis over 800,000฿ (retirement) als jaarbedrag. Dus als je b.v. 200,000฿ op een spaarrekening hebt staan, heb je nog 600,000฿ per jaar nodig. Gedeeld door 12 is dat 50,000฿ per maand.
Bij een koers van 33฿ is dat dan ongeveer 1.515€ per maand als inkomsten/pensioen.
Bij een spaarbedrag van 300,000฿ is dat dan ongeveer 1.260€ per maand.
Hou er wel rekening mee dat niet zelden een bankbedrag van minstens 400 000 Baht geeist wordt waar je dan niet mag aankomen.
De goedkoopste manier om je van jaarverlengingen-verblijf te verzekeren is huwen met een Thai spouse, en B400K eenmalig op een TH bank zetten. Zelfs bij een minimum-/nettoAOW-uitkering van Euro 10000/B35000 heb je in ieder geval je basis-levensonderhoud. De Thai spouse valt onder de 30baht-regeling. Geen spaarcenten ooit? Dan blijft te bewijzen dat je B40K per maand te besteden hebt. En dat gaat bij Euro1000 p.mnd op dit moment niet lukken!
Ik vind de aandacht die mijn moeder krijgt prima en de verzorging goed gezien haar situatie. Die verzorgers lopen trouwens ook op de tippen van de tenen en iedereen een persoonlijk begeleider geven is nu eenmaal ook niet realistisch. En wat kan je ook aan met demente mensen die in een bepaald statdium zijn? Moest mijn moeder beslissen ermee te stoppen in haar situatie dan zou ik daar om treuren maar begrijpen.
En de kwaliteit tussen de WZC’s zal net als bij een hotel, restaurant of wat ook, dan ook wel verschillen.
En ja, de familie stuurt die meestal.
Ook omdat ze zelf niet (meer) in die verzorging kunnen voorzien. Ze hebben daar gekwalificeerd personeel voor en ook de juiste infra. Ikzelf ben vanuit Thailand terug naar Belgie gekeerd om haar te verzorgen, maar kon uiteindelijk thuis niet meer de verzorging geven die ze nodig had. Ook onze dokter gaf mij de raad haar te laten opnemen en verder te gaan met mijn leven. Want dat wordt ook zwaar belast. Heb dan gezorgd dat ze opgenomen werd. Gelukkig heeft ze maar enkele maanden op de wachtlijst gestaan.
Maar tenslotte zijn je beide ouders daar ook terecht gekomen? Hoe zijn die daar dan gereaakt? Of geldt dat “om er vanaf te zijn” dan voor iedereen maar niet voor jezelf?
En denk je nu dat je het met die 2300 Euro gaat redden in Thailand als je hulpbehoevend bent? Zal nog wel zo zijn als het bij minder mobiel zijn blijft, maar komen daar nog andere zaken bij zal het al snel niet meer voldoende zijn.
Je gaat je ook kapot betalen aan gezondheidskosten… want vergeet die verzekering dan maar.
Ik heb mijn schoonvader, die Thai is, gezien hoe zijn oude dag als dementerend persoon ten einde liep. Denk maar niet dat al die Thai zo zorgzaam met de oudere omspringen als je in je fantasie nu al voorstelt.
Opstaan, op een stoel, emmer water erover want dat is zijn morgen douche en om hem te zuiveren van zijn nachtelijke ontlastingen, doek rond zijn lichaam, eten wat dan gegeven moest worden want zelfstandig eten kon niet en dan een ligbank op. Daar tot je het ruikt en dan de WC op en opnieuw “douche” om te reinigen. Geen pampers gedoe want te duur. Een doek tussen zijn benen die dan gewassen werd. Zoal de babys vroeger. Namiddag en avond gebeurde eigenlijk hetzelfde. Niemand zag echt naar hem om tijdens de dag of nacht of sprak met hem want je kon er ook niet echt een gesprek mee voeren. Af en toe als er eens bezoekers kwam, een korte groet en dat was het.
Elke maand kreeg hij dan COPD aanvallen en moest hij een week in het hospitaal opgenomen worden omdat men dacht dat hij stikte. Was een ex militair en gelukkig zijn die gezondheidskosten te verwaarlozen want zo goed als alles gratis. Opnames inbegrepen. Op een zaal met 20-30 hiestende, kreunende en roepende zieken…
Geloof me, mensen in zijn toestand, er is weinig om naar uit te kijken en dat zal voor buitenlanders in zijn situatie niet veel anders zijn…
Maar je kan inderdaad dan nog hopen op die persoonlijke aandacht… zoals misschien dat spuitje geven… doe het dan terwijl je het nog beseft. Niet uitstellen dan, want eens het begonnen is, betere doet het nooit.
Deze reactie van mij hoort eigenlijk onder die van Dominique te staan.
Inderdaad is dit de realiteit. Ik heb ook voor mijn moeder gezorgd toen ze dement werd. Ik heb dat gedaan tot ik er zelf bijna aan ten onder ging. Zelf blijft men ook niet jong en voor je het weet is ook je eigen leven voorbij. Op aanraden van haar arts en de verpleegster hebben we ze dan ook kunnen plaatsen in een WZC. En geloof het of niet ze heeft daar nog een gelukkige tijd gehad. Ze herleefde als het ware ….had nog heldere momenten en kon wat herinneringen ophalen met leeftijds zie geestesgenoten. In het WZC werden allerhande activiteiten georganiseerd specifiek voor oude mensen met beperkingen. Alle infrastructuur voorhanden. Op het einde werd ze zelfs in bad gelegd met een soort lift. Ik kan alleen maar zeggen ik enorm veel respect heb voor de mensen die daar werken. Ik zag daar alleen mensen met pakken geduld en zeer lief voor de bewoners. Uiteraard zijn het ook maar mensen die ook al eens een mindere dag hebben.
In ons straatje in de Isaan ligt momenteel een man met terminale keelkanker. Is al paar keren naar zo een staatsziekenhuis gebracht maar er wordt daar behalve wat zuurstof niks gedaan. en dan heb ik nog niet over de accomodatie daar.. Die man ligt daar nu eigenlijk te creperen als een wilde straathond. En zoals je zegt die zogezegde verzorging thuis is echt om van te huilen. Maar goed ik begrijp dat veel mensen die Thaise thuisverpleging door de(mooie jonge) vriendin nog steeds romantiseren. Ik verblijf hier 20 jaar en ik heb genoeg van deze toestanden meegemaakt en gezien om daar al lang het mijne van te denken.
Mijn respect voor het zorgpersoneel is ook zeer hoog.
Het handelen/verplaatsen van mensen die zelf geen enkel spierkracht meer bezitten om ook maar een beetje mee te werken, ondanks dat de wil wel aanwezig is, is ontzettend zwaar. Daarvoor bestaan speciale technieken die de meeste onder ons ook niet bezitten.
Dat men maar niet denkt dat het verplaatsen van iemand van pakweg 50 Kg hetzelfde is als een zak cement van 50 Kg verplaatsen. Dat laatste is een pak eenvoudiger weet ik uit ervaring.
Voor mijn moeder wat het eerst wel wennen …. op je 91 van je woning afscheid nemen en naar een WZC gaan bracht dan ook de nodige emoties mee. Maar ze begreep ook wel dat het zo niet verder kon. Ze was al een paar keer gevallen en haar heup gebroken,… vuur dat ze vergat uit te zetten, strijkijzer laten aanstaan, lichten die gans de nacht branden, etc
Nu heeft ze daar haar medebewoners waar ze haar klapke mee doet. Thuis kwam amper nog iemand want al haar vriendinnen zijn er niet meer. Verhuisd of dood.
Ze voelt zich nu tussen andere leeftijdsgenoten wat “thuis, al is dat misschien niet het juiste woord om te gebruiken.
15 jaar terug, toen ze nog goed was, was ze bijna met ons naar Thailand vertrokken. Uiteindelijk besliste ze om toch maar in Belgie te blijven. Wat had dan nu de situatie geweest als dat was doorgegaan vraag ik me soms af?
Oud worden is mooi… zonder twijfel maar, enkel als je fysiek nog in orde bent, jezelf kan behelpen, nog controle hebt over al je in- en uitlaten en helder van geest blijft voor wat er om jou gebeurt.
Maar dan nog doe je dat oud worden meestal alleen, want al je leeftijdsgenoten vallen een voor een weg om wat voor reden ook. Het hebben van een jonge vrouw, waar sommige blijkbaar al op rekenen dat die zich de rest van haar verdere leven zal wijten als persoonlijk verpleegster, zal daar weinig aan veranderen.
Niemand zit daar te wachten op een 90 jarige farang die daar in een hoekje zit zich af te vragen waar hij is, zich graag verschoond zou zien omdat hij de controle verloren is, …
Maar je kan dat jezelf, nu alles nog goed is en prima werkt wel wijsmaken natuurlijk…
Trouwens persoonlijk, mijn vrouw is maar 6 jaar jonger. Misschien keren we wel beide terug naar Belgie als het zover is en gaan daar in een service flat … We zien wel als we aan de beurt zijn 😉
Het is de goedkoopste manier, maar of door te trouwen je dan goedkopen af bent 😉
Bij een minimum tevens maximum van 40K thb p.mnd zoals door Jozef vernoemd, valt er weinig meer te spenderen dan liefdevolle aandacht aan de spouse. Pas wie het breder heeft hangen zal op het eind van de maand bemerken er smaller uit te zien.
Alles investeren in de liefde zoals het hoort 😉
Woon sedert 1997 in Thailand en heb de negatieve evolutie dan ook van dichtbij meegemaakt.Evenwel is een leven hier beter dan in europa waar de sfeer volledig verpest wordt door de muslimimmigranten die van het samenleven een hel maken.Jammer dat men hier niet beseft of wil beseffen dat het merendeel van de hier wonende farangs veel bijdragen aan de economie door het ingevoerde geld,voor families zorgen en kortweg de levensstandaard van veel thais opkrikken.Gedraag je in Thailand zodat je geen problemen krijgt met de overheid en het hier leven is het overwegen waard.
Gedraag je uiteraard in Thailand. En wees bovendien nederig, kruip net zoals de Thai, geef uiteraard nooit op om het even wie of wat kritiek. Sponsor uiteraard tot je portemonnee leeg is . De Thaise glimlach blijft. Trek in dat geval je plan . Steun moet je dan niet verwachten. Alzeker niet van de overheid noch van je (voordien) ‘opgekrikte’. (H)erkenbaar met onze waarden en normen
Ik woon hier sinds oktober 2022 en had een leuk leven in in Nederland. Ook in Thailand bevalt het goed, maar er is een rode draad en dat is de ziektekostenverzekering met zijn dure tarieven en de uitsluitingen, maar dat wist ik van te voren, dus ja, ik sta nog steeds achter mijn keuze.
Dat is eigenlijk de enige maar, voor mij althans. Overal heb je wel wat, je moet er wat van maken.
Mijn vrouw had laatst de ziektkostenverzekering nodig, maar die deden moeilijk.
Al het is afgehandeld, zal ik er iets over schrijven.
Roelof,
Dat verzekeraars moeilijk doen, is toch niets nieuws? Ik heb nooit anders geweten.
En dat geldt niet alleen voor ziektekosten. Kijk maar eens in eigen land: hoeveel rechthebbenden moeten niet jarenlang procederen voordat ze ook maar een cent van hun verzekeraar zien?
Je zou een hele blog kunnen vullen met verhalen over geweigerde claims, maar eigenlijk heeft dat weinig te maken met het topic.
Hoe rijk je ook bent, gezondheid kun je niet kopen. Op dat vlak moet je gewoon geluk hebben. En ja, we kunnen blijven herhalen dat verzekeraars winstgedreven financiële instellingen zijn, maar hebben ze geen gelijk? Zolang private ziekenhuizen torenhoge facturen blijven aanrekenen, zal niemand dit systeem kunnen veranderen.
Wat mij betreft, ik doe niet mee aan die onzin. Ik heb enkel een eersteklas autoverzekering. Voor medische kosten leg ik elke maand een mooi bedrag opzij. En als een hospitalisatie nodig is, zijn er genoeg staatshospitalen waar een farang nog altijd betaalbaar terechtkan. Die vijfsterrenklinieken kosten je alleen maar een bom geld.
Volgens mijn eigen ondervinding en van wat ik hier lees zijn er 2 a3 pijnpunten,
Een belangrijke is de ziektezorg als je werkelijk iets aan de hand hebt of door ouderdom kwaaltjes krijgt , dan zal je persoonlijk opdraaien voor de kosten of dien je te rekenen op je verzekering die er op gericht winst te maken en niet sociaal zorgverstrekker is , gezond blijven is dus de boodschap !
Een tweede is dat je voor jezelf financieel kan instaan , voldoende eigen kapitaal , uitkering pensioen of dergelijke, ikzelf ben enkele jaren actief geweest op de Thaise arbeidsmarkt en ondervond dit als geen lachertje , buiten het feit van uitkeringen is het zo dat men in Thailand de 6 dagen week heeft en wat verlof betreft 20 dagen voor een heel jaar vrij te nemen ,
Derde punt is school, onze dochter ging naar een betere school Engels programma, snel begrepen we dat dit het niet was , dan naar de internationale school (British International school) , je betaald je blauw en de gegeven vakken sloten niet aan bij de kwaliteiten van onze dochter,
Daarop hebben we besloten om tijdelijk terug te keren naar België
Ze (onze dochter) is goed terecht gekomen Ho West afgewerkt in Kortrijk in het Engels, Thais kan ze nu ook lezen en schrijven tot middelbaar niveau en spreken natuurlijk , En heeft een goede job ondertussen,
Mijn persoonlijke samenvatting is (en volgend jaar ga ik op pensioen en gaan we permanent terug) dat als je voldoende eigen middelen hebt en gezond bent , Thailand de ideale plek is om te verblijven ,
Da Thai zijn boeddhistisch wat maakt dat het spreekwoord als god in Frankrijk hier niet past , maar anders had het zeker als god in Thailand geweest.
Ik ben vooral door de belastingplicht en visumsituatie in Cambodja gaan wonen.
Van de landen waar ik naar toe zou willen emigreren [ Spanje, Portugal, Maleisie, Thailand, Vietnam, Filipijnen ], zegt de World Happiness Index 2024 dat ik liever in Nederland moet blijven.
Echter klimaat, vriendelijkheid bevolking, betaalbaarheid, culinair, infrastructuur incl gezondheidszorg heeft mij doen besluiten voor Thailand te kiezen.
Nu in 2025, ondanks inflatie en Thaise inkomstenbelasting blijft Thailand nog steeds betaalbaar tov EU landen.
Gezondheidszorg is zeer goed in Thailand, maar duurder dan in de EU.
Als je het geluk heb om aan preventie te kunnen werken en wat betaalbaar is uit eigen zak te betalen [eigen risico en outpatient], dan vallen de premies heus mee.
Lange tijd heb ik (72 en voorheen altijd kerngezond) ook rondgelopen met de overweging om te emigreren en permanent samen te wonen met mijn Thaise partner. Korting op mijn aow en de perikelen rond de ziektekostenverzekering, hielden me tegen en lieten me geregistreerd/volledig belastingplichtig in NL. Achteraf maar goed ook want:
1. In 2023 onderging ik in NL een knie operatie, en
2. veel erger werd het in 2024. Terwijl ik nog in Thailand was, kreeg ik een bloedneus, wat niet te stelpen bleek. Doch ach, een bloedneus kan toch niet zo erg zijn. Dus ik wachtte tot in maart dat ik toch weer terug zou gaan naar NL en daar bleek al snel dat de oorzaak neuskanker was. De daarop volgende behandeling in het Erasmus MC (amputatie en bestraling) duurt nog steeds voort waarna ik ook jaarlijks nog gecontroleerd zal worden. Vrijwel alles vergoed door de NL zorgverzekeraar, DSW. U kunt zich het kostenplaatje van de behandeling voorstellen en die kosten zouden ook in Thailand, nooit door mij opgebracht kunnen worden, want verzekeren in Thailand zou niet haalbaar, zo niet onmogelijk zijn.
Ik geef toe dat de huidige situatie (afwisselend 6 maanden in T en in NL) ook niet ideaal is, en ook haar nadelen kent (want hoe lang hou ik nog vol om op en neer naar Thailand te vliegen?), doch vooralsnog is het de minst slechte optie voor mij en partner. Helaas is ons klimaat in NL niet geschikt voor mijn partner, die overigens ook te actief is om lange tijd in NL te verblijven en de leeftijd ook niet mee heeft om nog “in te burgeren”.
En mijn situatie vanwege aow en ziektekostenverzekering zijn al dermate bepalend dat ik me nauwelijks druk hoef te maken over andere mogelijke obstakels, zoals bijv. belastingen.
Ben 76. Na gedurende een lange tijd (30 jaar) bijna uitsluitend in Thailand te hebben gewoond en gewerkt; heb ik nu toch besloten om beurtelings in Thailand en Belgie te verblijven.
Niet wegens veranderde belastingsregels, maar vooral voor de gezondheidszorg.
In 2023 brak ik mijn pols, domweg door een val. Werd in Bangkok Hospital Pattaya opgenomen. Kosten opname spoed en een nacht verblijf….90.000 thb, operatie gebroken pols zou ….. 500.000 thb kosten !
Via mijn (Belgische) reisbijstand verzekering gerepatrieerd naar Belgie, operatie , eigen bijdrage 270 euro !
Kosten van Belgische verzekering (Europ Assistance) reisbijstand jaarlijks 170 euro (op basis van verzekerbaarheidstermijnen van telkens 3 maanden)
Ook verzekering reisbijstand van de Belgische organisatie Mutas, is een overkoepelend orgaan van de Belgische mutualiteiten, jaarlijkse kostprijs 0 euro.
Wel enkel op basis, dat men een Belgische domicilie behoud.
Ben een beetje sceptisch over de verhalen, van hier wonende pensionados, dat zij zelf een potje, voor “indien” opbouwen, een hartoperatie kost hier gemakkelijk enkele mio thb.
Geen onzin verkopen a.u.b.
Ik heb mijn domicilie in Thailand en kan perfect mijn mutualiteit in Belgie behouden.
En zelfs als je geen mutualiteit meer hebt kan je je op elk ogenblik terug aansluiten, daar betaal je elke maand je riziv bijdrage voor. Kunnen ze niet weigeren.
En ik ben sceptisch over al die expats doe kost wat kost hun medische behandelingen in het Bangkok Hospital willen hebben. Dat is net hetzelfde alsof de superrijken in Europa ook terecht kunnen in privehospitalen waar ze 5 sterren maaltijden voorgeschoteld krijgen.
500000 THB voor een gebroken pols is de reinste onzin, dat weet je ook wel. Diezelfde operatie kan je in een staatshospitaal krijgen voor 10% van de prijs en indien gewenst hebben ze daar ook eenpersoonskamers.
Hendrik,
Wat betreft het aanhouden van je aansluiting bij een Belgische mutualiteit heb je gelijk.
Is echter verschillend van een reisbijstandsverzekering.
Leveren bij een opname (buiten de EU) geen betalingsgarantie af, je zal alles eerst zelf moeten betalen en daarna indienen bij de mutualiteit in Belgie…..
Mutualiteiten voorzien niet in een gratis repatriering naar Belgie.
Europ assistance in Belgie eist wel een domicilie in Belgie.
Kort samengevat reisbijstandsverzekeringen bieden heel wat meer dan mutualiteiten, het woord zegt het zelf reisBIJSTANDSverzekering.
Dus ook hier vergelijk je appels met peren.
De keuze van een hospitaal is een persoonlijke zaak, heeft niets met superrijken te maken, wel met een goede verzekering…
Je kan je mutualiteit zonder problemen behouden als je uitgeschreven bent.
Maar als je domicilie in Thailand is, m.a.w. als je uitgeschreven bent in Belgie zal je mutualiteit in Thailand niet tussen komen via Mutas.
Wel zal ze weer tussen komen vanaf je voet aan grond zet in Belgie.
Statuten Mutas
De personen hun officiële woonplaats in België hebben en ingeschreven zijn in het
Belgische Rijksregister van de natuurlijke personen.
https://www.solidaris-vlaanderen.be/sites/default/files/2024-02/Statuten%20Mutas%2001012024.pdf
Beste Walter,
Begin vorig jaar heb ik in een ‘kleiner’ staatshospitaal een operatie ondergaan vanwege een gebroken scheenbeen. Er werd een ijzeren plaatje met wat schroefjes aangebracht.
Drie dagen hospitaal (1 persoonskamer) en een dikke week naverzorging. Dit alles heeft me precies 21000 THB gekost. Mijn vrouw is blijven inslapen om te helpen met de verzorging.
Alles perfect gelopen. Het enige nadeel, het personeel spreekt maar heel gebrekkig Engels. Maar anders geen reden tot klagen.
Dit maar even ter info.
En voor de meer ingewikkelde behandelingen kan je perfect terecht in de grotere staatshospitalen die niet de bedoeling hebben om je bankrekening te pluimen.
En op hoeveel kilometer is zo een groot gespecialiseerd staatsziekenhuis dan gelegen van je woonplaats ? Het is niet zoals in Belgie (of NL) waar je voor je kankerbehandeling terecht kan in zowat ieder ziekenhuis op niet verder dan 20km van je woonplaats .
In veel grote staatsziekenhuizen zijn het soort ingrepen ze doen aankunnen of durven ook beperkt. Een kennis van mij is na een zwaar ongeval overgebracht naar Bangkok want zelfs bij het BKK hospital in Hua Hinn konden ze hem niet behandelen.
Hendrik,
Wat betreft het aanhouden van je aansluiting bij een Belgische mutualiteit heb je gelijk.
Is echter verschillend van een reisbijstandsverzekering.
Leveren bij een opname (buiten de EU) geen betalingsgarantie af, je zal alles eerst zelf moeten betalen en daarna indienen bij de mutualiteit in Belgie…..
Mutualiteiten voorzien niet in een gratis repatriering naar Belgie.
Europ assistance in Belgie eist wel een domicilie in Belgie.
Kort samengevat reisbijstandsverzekeringen bieden heel wat meer dan mutualiteiten, het woord zegt het zelf reisBIJSTANDSverzekering.
Dus ook hier vergelijk je appels met peren.
De keuze van een hospitaal is een persoonlijke zaak, heeft niets met superrijken te maken, wel met een goede verzekering…
In bepaalde gevallen zal door MUTAS (wat eigenlijk in naam van je Mutualiteit is) toch beslist worden om te repatriëren.
Zie 8. Module repatriëring
Er wordt rekening gehouden met 7 criteria om na te gaan of de repatriëring medisch
noodzakelijk is. Er dient minimaal één criteria vervuld te zijn.
https://www.solidaris-vlaanderen.be/sites/default/files/2024-02/Statuten%20Mutas%2001012024.pdf
Even nog een kleine opmerking.
Alhoewel Mutas de overkoepelende organisatie is, hangt het per mutualiteit af, welke landen dekking genieten, bij mijn weten dekt alleen Solidaris Thailand…
Klopt en niet alle afdelingen van Solidaris hebben een Mutas afdeling-. Vlaams Brabant Brussel al niet. Wie daar bij is aangesloten is dus niet gedekt via Mutas in Thailand. Dus goed mee opletten.
Solidaris Vlaanderen dan want Solidaris Brabant dan weer niet.
En de Spoorwegen ook dacht ik. Rail of iets dergelijks noemt die dacht ik.
De rest inderdaad al jaren niet meer.
Beste Lezers,
zoals steeds is RonnyLatya heel goed geinfromeerd. Zellf heb ik ook, toen ik het dossier :Uitschrijven voor Belgen, schreef diepgaand onderzoek gedaan in deze materie. Ik kan stellen dat een terugbetaling van hospitaalkosten, gemaakt in Thailand, heel complex is. Ondanks het fiet dat in de Belgische wetgeving nog steeds staat dat iedere Belg, die RSZ plichtig is, een WERELWIJDE dekking heeft is dat niet zo. Zo hebben de mutualiteiten een lijst van de landen waar ze rechtstreekse tussenkomst verlenen. Thailand staat NIET in die lijst. Dit is allemaal gewijzigd toen van EUROCROSS overgegaan werd naar MUTAS. Eurocross had een vertegenwoordiging in TH welke ook instond voor nog een paar andere landen hier in de omgeving. Mutas heeft dat NIET: geen vertegenwoording meer.
In mijn dossier is duidelijk aangegeven aan welke voorwaarden moet voldaan worden om wel tussenkomst te kunnen verkrijgen, zoals bij SOLIDARIS, en dat is reeds op zich heel complex en biedt mogelijkheden om toch geen tussenkomst te kunnen verkrijgen.
paar voorbeelden:
– de opname moet DRINGEND zijn
– de opname moet vooraf gemeld worden met doctors rapport… hier knelt het schoentje reeds: een dringende opname vooraf melden????
– het hospitaal en de behandelende geneesheer moet een ERKEND hosptiaal en geneesheer zijn….. door WIE erkend: BE of TH ????
En zo zijn er nog meerdere knelpunten.
Voor niet uitgeschreven Belgen gelden andere regels indien zij niet langer dan 3 maand in Thailand waren. Langer dan 3 maand wordt niet als ’toerist beschouwd.
Feit is wel: zowel voor uitegschrevenen als niet uitgeschreven zullen de kosten eerst zelf moeten betaald worden.
Kleine aanvulling:
die 3 maanden beginnen pas te lopen bij de eerste opname.
Dat de kosten eerst zelf moeten betaald worden is afhankelijk van bij welke mutualiteit men is aangesloten. Solidaris doet het rechtstreeks doch vergeet niet dat bij sommige ziekenhuizen in TH er reeds bij opname een voorschot kan gevraagd worden.
Bij BNH werd voor bedragen onder de Thb 8000, als outpatient reeds betaling gevraagd. Nadien door Mutas werd er wel borg gesteld en kreeg mijn betaling terug. Wel wat heen en weer geloop.