Kan ik een scooter (50CC) naar Thailand mee nemen?
Beste lezers,
Er spookt al een hele tijd een vraag in mijn hoofd. Ik denk dat het nog niet in de blog voorbij is gekomen (zolang ik lid ben).
De motorsai in Thailand zijn minstens 100cc, dus een rijbewijs nodig (en IDP).
Hier in Nederland zijn brommers en scooters normaal. 50cc en dus geen rijbewijs nodig (als je al een autorijbewijs hebt, en dus aangegeven op mijn rijbewijs)…
Kan ik een scooter (50CC) naar Thailand meenemen (of importeren vanuit China of zo) en er daar gewoon op rijden? Het lijkt me in theorie wel te kunnen. Maar nog niemand heeft het gedaan, denk ik.
Ik heb vorig jaar in Bang Sai (Ayutthaya) kleine elektrische motortjes gezien, genoeg voor 1 persoon, en misschien iemand achterop. Hoe zit het daarmee?
Wellicht zijn er mazen in de wet.
Ik lees op Internet dat je minstens 100cc in Thailand nodig hebt i.v.m. de hoogteverschillen in het landschap. Nou, geloof mij, Centraal Thailand (waar mijn vriendin woont) is net zo vlak als Nederland. Dus een 50cc scooter is meer dan genoeg. Nog sterker, ik doe daar veel op de fiets (zonder versnellingen) 😉
Groet,
Robert
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Robert, los van de kosten als transport, verzekering, invoerrecht en BTW loop je aan tegen de toestemming met dat 49-cc ding de weg op te mogen, als je al een kenteken krijgt. Is dat ding in Thailand toegelaten? Dat kom je alleen te weten als je onderzoekt of dat brommertje met die specificaties al in Thailand toegelaten is. Indien niet, begin er niet aan want je loopt tegen een onderzoek van die brommer aan tot het laatste schroefje aan toe.
Voorts moet je daarna in Thailand wel degelijk een Thais rijbewijs hebben en dat heb je nu niet. Ik heb jarenlang in Thailand met een 100+ cc ‘brommer’ gereden en kreeg mijn Thais motorrijbewijs op mijn NL autorijbewijs met daarop een miniem ‘brommertje’ aangetekend, een fiets met hulpmotor. Dat kreeg ik er zomaar gratis bij van Nederland. Daarop kreeg ik in Thailand mijn Thais motorbewijs.
Vergeet dat plannetje nu maar en haal op jouw NL rijbewijs een Thais motorbewijs. Overigens heb ik in Thailand wel degelijk 49-cc brommertjes gezien met benzinemotor. Ze zijn er echt wel maar je moet zoeken en veel mazzel hebben.
Hoi Erik,
Ja, ik heb dat AM rijbewijsje ook. En inderdaad heb A1 en A2 niet. Maar goed, je zegt dat je op die “minieme brommer aantekening”. Moest je daarvoor een test afleggen, of alleen ‘paper work’?
Let wel, ik woon niet in Thailand. Ik ben daar 1 of 2 keer per jaar als toerist (bezoek m’n vriendin voor een paar maanden).
Robert, de eerste keer een kleur- en reactietest. Bij de verlenging moest ik bovendien naar een film (in het Thais) kijken over verkeer en ongevallen. Na 15 minuten kwamen ze me halen en kreeg ik het nieuwe rijbewijs. Kostte een miniem bedrag en ik heb niks onder de tafel moeten schuiven…
Beste Robert,
Heb je er over gedacht om hier je motorrijbewijs te halen? Dat kan als buitenlander. Kost je totaal ongeveer 1500bath en het lukt je in een week. En dan lokaal een motor (tweede hands als je geen verblijfplaats kan laten zien)aan te schaffen. Lijkt m.i. eenvoudiger dan een 50cc in te voeren.
Nee, dat kan niet of eventueel nieuw ga je je blauw betalen aan import taksen, koop een scooter in Thailand en haal je rijbewijs in het slechtste geval kost dat tussen de 4 – 5000 baht.
Even zoeken en je vindt: 50 cc te koop in Thailand:
https://motowheeler.com/th/scooters/
Robert, gaat je niet lukken je kunt geen motor( 50cc wordt hier ook als motor gezien) niet importeren ook geen auto’s.
Robert, Vergeet allereerst maar te denken over/ vergelijken met Nederland.
Het gaat over iets tussen China en Thailand.
Er zullen heel wat horden genomen moeten worden alvorens U met dat 55cc brommertje in Thailand de weg op mag.
Exporteren/importeren, registratie, keuringen, het kan wel eens meer geld gaan kosten dan een 150cc’je kopen in Thailand.
Toch even een Thais rijbewijsje halen.
Omdat het over iets uitzonderlijks gaat, zullen er wel geen standaard thaise tarieven zijn voor het hele gedoe.
Kassa voor de Thaise ambtenaren.
Zou leuk zijn een ‘vervolgblogje’ te lezen hoe het export/importavontuur U vergaat. Succes!
Honda Dio en Yamaha Jog zijn 50cc scootertjes die in Thailand rondrijden.
De brommertje hebben geen goedkeuring en kunnen dus niet in bezit zijn van registratie en verzekering.
Meestal worden ze als boodschappenfiets gebruikt.
Mensen die daar op rijden zijn dus eigenlijk in overtreding, of ze nou wel of geen rijbewijs hebben.
Een elektrische tweewieler met voetpedalen die dus te gebruiken is als fiets en
met motor vermogen onder de 500W is dus een fiets en toegestaan.
Een brommer 49cc met voetpedalen dus te gebruiken als fiets, dus ook denk ik
Importeren ervan is een ander verhaal.
Waarom schaf je geen elektrisch scootertje aan? Die kun je krijgen voor tussen de 8.000 en 30.000 Baht (afhankelijk van het vermogen). Je hebt geen rijbewijs nodig, omdat ze officieel als elektrische fietsen gelden (ze hebben pedalen die je toch niet gebruikt).
Ik heb er begin vorig jaar een gekocht, en omdat de originele accu’s niet goed waren, heb ik een set accu’s gekocht die het dubbele aan vermogen leveren. Ik kon in één rit niet alleen sneller rijden (ongeveer 45 km/u), maar ook zo’n kleine 50 km afleggen.
Je kunt de loodaccu’s ook vervangen door lithium-ionaccu’s. Die maken het apparaat nóg sneller, vergroten het bereik, gaan vier keer zo lang mee, zijn lichter én laden sneller op.
En toch blijft het officieel een fiets.
Je zal aldaar geen nummerplaat bekomen geen verzekering net zoals die e-brommers aldaar daar krijg je ook geen verzekering voor zelf meegemaakt dus terug verkocht geen aanrader Thailand zonder verzekering rijden als Farang en voor 6000bht had ik mijn twee rijbewijzen moto en auto
Ik ben nu al 30 jaar getrouwd met een Thaise en heb enkele jaren geleden een bromfiets (een Puch ) en een auto ( een Nissan Patrol )meegenomen naar Thailand maar kon ze allebei niet importeren de bromfiets was te gevaarlijk om op te rijden werd mij verteld en voor de auto vertelde de douane dat ze zelf genoeg hadden en kon kiezen tussen in beslag nemen met de nodige kosten of er afstand van doen dus dat laatste gedaan en volgens mij hebben ze zelf er een voor aar jaar mee rondgereden op het douane terrein ook had ik veel electrisch gereedschap meegenomen en dat mocht mee maar wel met een invoer heffing van 100% over de dagwaarde dus mijn advies is neem niks mee koop alles lekker daar is goedkoper en geen gedoe
Hoi Hans,
Hahaha vroeger had ik een Tomos (ik was 16, nu 64). Dat zou echt tegek zijn
Maar goed. Nu blijkt dat er 50cc brommertjes te vinden zijn. Ik ga toch eens de legale kant uitzoeken.
Hi guys!
Hartelijk dank voor alle reacties!
De vraag was enigszins retorisch. Ik snap wel dat het duur is om een 49cc brommertje of scooter mee te nemen naar Thailand. En ik verwacht inderdaad dat de ‘autoriteiten’ er weer een slaatje uit willen slaan.
Ik vroeg me alleen af of het zou kunnen, rijden op zo’n ding in Thailand (dus zonder rijbewijs). En nu ik lees dat ze wel degelijk bestaan in Thailand wil ik er toch eens naar gaan kijken. Ik hoef niet zo nodig een Thais motorrijbewijs… Het gaat mij om het gemak in en rond het dorp waar mijn vriendin woont. Ik doe veel op de fiets (de Thai lachen wel als ze die ‘crazy Farang’ weer op de fiets zien) 😉 Maar, ik heb artrose, en ben 64. Dus op den duur is het gemak van elektrische of lichte motorische ondersteuning wel fijn.
Ik las dus ook in de reactie van Hans dat hij op de AM-rijbewijs (de Nederlandse) een Thaise motorrijbewijs heeft gekregen. Dat is ook interessant. Hoe is dan mijn vraag?
En ook de elektrische ‘fietsen’ (onder 500W) klinken interessant.
Ik heb hier in Nederland een elektrische vouwfiets die 24 km per uur gaat. Dat zou ik al prima vinden. Dan heb ik toch ook een beetje exercise, want je moet er wel degelijk bij fietsen, maar dat met ondersteuning. Maar ben je dan verzekerd?
En het argument bij invoer: “de Puch brommer is gevaarlijk” laat me grinnikken. Zijn die Thaise rammelkasten zonder verlichting (zeker 50%) waarmee de Thaise wegpiraten zigzaggend tussen de auto’s doorscheuren, of in onverlichte bermen rijden, niet gevaarlijk?! 😉
Maar goed, ik denk dat ik beter gewoon de Thaise Ambassade of transport autoriteiten kan benaderen. Dat zijn tenslotte de officiële instanties.
Hoi Robert,
Even ingaan op bepaalde routes die je wilt uitzoeken:
1) AM rijbewijs omzetten
Bij mijn weten kan dit nu niet, of het moet jaren terug zijn geweest toen de DLT regels nog niet uniform zijn toegepast.
Mijn Nederlandse ABE rijbewijs werd binnen een paar uur omgezet in een Thaise motor- en autorijbewijs zonder extra theorie- of rijexamen, Alleen de standaard zicht- en reactietesten nodig, als ook een medisch certificaat van minder dan 100B, die je ook moet afgeven om een Thais rijbewijs te verlengen.
2) een Nederlandse bromfiets invoeren.
Bij mijn weten mag je een tweedehandse niet invoeren.
Een nieuwe mag wel. Die moet je via DLT laten goedkeuren.
Mijn ervaring was van 4 jaar terug, het invoeren van een nieuw elektrische auto. Wat er allemaal bij kwam kijken om dit te laten goedkeuren en dit nieuw type te laten opnemen in de DLT database van voertuigen. Dit proces heet ook wel homologatie, of type certificering.
Een EV kan je niet vergelijken met een nieuw type bromfiets, die nog niet in de DLT database is opgenomen. Maar ik moest rekening houden met 50.000 baht aan kosten. Ik heb de poging toen maar gestaakt.
3) een elektrisch voertuig, zoals een driewieler of golfcart.
Deze hebben we ook om de honden naar het strand te vervoeren. Zolang je niet op de provinciale weg rijdt, wordt dit gedoogd, omdat er nog steeds geen regels zijn bij DLT. Ook geen kenteken nodig.
Kosten zijn minder dan een nieuwe Honda Wave en als je voor een goede golf cart wilt, loopt het richting 200.000 baht of nog meer.
Even een reactie op het bericht van sjaak s.
Wij hebben drie jaar geleden een electrische scooter gekocht van het merk sabai.
Omdat we hier maar zes maanden per jaar zijn hebben we al van alles geprobeert,druppelladers tijdklokken,maar de accu houd het niet en is naar de bliksem welke accu zou ik kunnen gebruiken in plaats van de loodaccu van sabai die echt duur zijn en zes maanden stilstand niet kunnen overleven.
Graag informatie
Joop weber
Joop, Sjaak,
Ik kocht 8 jaar geleden de eerste e-scooter in Chiang Mai voor mijn vrouw, een Thaise ontwikkeling van een Japanse universiteit met een Japans bedrijf, of omgekeerd, dat weet ik niet meer. Merk Toyotron.
Het ding was stevig gebouwd, kon met 2000 W of zelfs 3000 W aangedreven worden en had een lood-accu. Het had nogal wat voeten in de aarde om een verzekering te krijgen en daarmee kenteken.
Na een jaar ging de vaart eruit en na 18 maanden was de accu op. (In de folder stond 3 jaaar). De fabrieks dealer in CM was erg goed in het snel repareren van allerlei kleine dingen maar op mijn aandringen vroegen ze fabriek om koring voor een nieuwe accu die 10.000 Baht moest kosten, ca. 1/3 van de nieuwprijs van de scooter. Dat pikte ik niet en er werd gratis een nieuwe lood-accu in gezet. Zelfde verhaal. Ik kwam bij een dealer in Koh Samui terecht die wel een L-ion kon leveren die 15.000 Baht moest kosten. Na veel overleg en dreiging met de Consumer Protection Act (ja die bestaat echt in Thailand) gaf de fabriek een L-Ion accu die ze inmiddels hadden ontwikkeld. Na 2 jaar zelfde verhaal. Op een gegeven moment kon je met de duizelingwekkende snelheid van 15 km/u nog 10 km rijden, en soms moest mijn vrouw het kreng 2 kilometer duwen om weer thuis te komen. Vorig jaar maar weer een 2e hands Honda 110 cc gekocht voor de prijs van een accu. Nooit meer een elektrische scooter.
Bedankt voor je reactie een oplossing is er dus niet.
Wij hebben nu de accu bij de sabaidealer gebracht die hem in topvorm zal houden we wachten het af in november zien we wel wat er van terecht is gekomen.groetjes Joop