Luchthaven Don Mueang krijgt een nieuwe terminal
Luchthaven Don Mueang krijgt een nieuwe terminal. De oude terminal, die niet meer in gebruik is, zal worden gesloopt. Naar verwachting komt de nieuwe terminal in 2021 in bedrijf.
De nieuwe terminal is noodzakelijk omdat het passagiersaanbod de afgelopen 5 jaar fors gestegen is. Van ruim 16 miljoen passagiers naar 38 miljoen. Vooral de stijging van internationale vluchten is opvallend, een groei van 20,8 procent. De groei van binnenlandse vluchten bleef beperkt tot 2,6 procent.
Airports of Thailand (AoT) heeft gisteren besloten af te zien van renovatie omdat het gebouw slechts twee verdiepingen heeft en er er minstens drie tot vier verdiepingen nodig zijn.
De nieuwe terminal maakt deel uit van een project waarbij er 34 miljard baht geïnvesteerd zal worden. Zo krijgt de terminal een aansluiting op de Red metrolijn (Bang Sue-Rangsit), die nog in aanleg is en de geplande hogesnelheidslijn Don Muean – Suvarnabhumi – U-tapao.
Er komt ook een nieuw gebouw naast het parkeerterrein van terminal 1 voor het inchecken van groepen. Ongeveer 30 tot 40 procent van alle reizigers op Don Mueang zijn Chinezen die in groepen reizen. Het gebouw kan straks 3.000 passagiers per uur verwerken. Daarnaast komen er meer rijstroken bij de luchthaven om zo verkeersopstoppingen te voorkomen.
Het AoT-bestuur gaat tevens de luchthavens van Chiang Mai en Chiang Rai verder ontwikkelen. De luchthaven van Uttaradit wordt ook nieuw leven ingeblazen.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Vliegtickets11 september 2025Nieuwe vluchten naar Chiang Mai en Hanoi versterken Etihad’s Aziatische netwerk
Economie11 september 2025Consumentenvertrouwen in Thailand op dieptepunt in bijna drie jaar
Nieuws uit Thailand11 september 2025Voorzichtig optimisme over heropening van de grens tussen Thailand en Cambodja
Politiek11 september 2025Paetongtarn Shinawatra blijft partijleider van Pheu Thai ondanks politieke turbulentie
Tja,
De terminal 3 (zoals hij vroeger heten) ligt precies tegenover het in aanbouw zijnde nieuw MTR en trein station. Men hoeft alleen een brug over de snelweg te leggen. Hier was natuurlijk al rekening mee gehouden met de planning van het nieuwe station. Dit station wordt ook het begin/einde van de Airportlink, zodat je een directe en snelle verbinding heb met Survanabhumi airport.
Gerrit
Als nu ook de Immigration eens wordt aangepakt. Wij kwamen vorige week terug van Bali en konden zoals heel veel passagiers aansluiten in de rijen, waarvan sommige een wachttijd hadden van ca. 45 minuten. Ook vorig jaar kwamen wij dat probleem tegen en in een heel jaar is men dus niet in staat geweest om hier iets aan te doen. Maar ja leg je daar maar bij neer, want je kiest er zelf voor om naar Thailand te gaan.
Verder heel snel aanleggen, want dan ben je misschien die kuddes (groepen) misschien kwijt en kan de individuele passagier sneller inchecken.
Ben op 10 april terug gekomen van Thailand in Amsterdam.
Bij het gaan naar de immigratie werden wij vlak ervoor tegen gehouden door beveiliging die voor gesloten deuren stonden.
Wij moesten wachten omdat het te druk was bij immigratie.
Wij hebben daar 45 minuten gestaan voordat wij verder mochten.
Toen naar immigratie en in de rij aansluiten.
Ben benieuwd hoe dat van de zomer gaat op Schiphol.