BTS start met proefritten op de Gold Line in Bangkok

BTS Gold Line in aanbouw in januari dit jaar (Sirichai Rattanaphanakul / Shutterstock.com)
Het is een ambitieus project en binnenkort starten de eerste proefritten op de Gold Line in Bangkok. Op deze lijn gaan drie onbemande treinen rijden.
De proefritten starten binnenkort, op 29 oktober volgt de officiële opening van de 1,8 kilometer lange route. De monorail stopt bij drie stations – Krung Thonburi, Charoen Nakhon en Klong San. Daar kan men overstappen op de BTS Green Line.
De monorail is gebouwd op basis van een publiek-private samenwerking en de lijn moet zorgen dat inwoners van de wijk Thonburi in Bangkok gemakkelijker naar het centrum en Iconsiam kunnen reizen.
De onbemande Bombardier Innovia APM 300 treinen kunnen een maximale snelheid van 80 kilometer per uur halen.
Pendelaars kunnen tot 29 oktober gratis gebruik maken van de service, daarna kosten een rit op de Gold Line 16 baht per persoon.
Bron: The Nation
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Vliegtickets11 september 2025Nieuwe vluchten naar Chiang Mai en Hanoi versterken Etihad’s Aziatische netwerk
Economie11 september 2025Consumentenvertrouwen in Thailand op dieptepunt in bijna drie jaar
Nieuws uit Thailand11 september 2025Voorzichtig optimisme over heropening van de grens tussen Thailand en Cambodja
Politiek11 september 2025Paetongtarn Shinawatra blijft partijleider van Pheu Thai ondanks politieke turbulentie
Beste mensen,
Weet iemand of de redline al werkt of waardeer open gaat?
De SRT Light Red Line staat geplanned voor begin 2021. De SRT Dark Red Line voor ergens in 2021 of 2022.
Het is belachelijk dat alle openbaar vervoer in BKK niet naadloos op elkaar aansluiten en het bijgevolg zeer vervelend is om uit en in het andere vervoersnet te geraken. Trappen, een fiks eind te voet moeten,,, weg(en) oversteken en bovenal telkens weer een nieuw/ander vervoersbewjs moeten kopen. Al dat ondoordacht gedoe ondermijnt voor een stuk de efficiëntie van de miljarden die er, terecht overigens,, in worden geïnvesteerd
Inderdaad Marc. Ik dacht afgelopen december toen ik uit Hua Hin terug kwam laat ik eens een keer vanaf busstation Sai Tai Mai met het OV naar Sukhumvit gaan. Nou, dat heb ik geweten!
Ach ach ach toch. We meten alles af aan hoe het thuis allemaal geregeld is en dat is natuurlijk veel beter. Ik vind die chaos in het openbaar vervoer (dat het soms is) soms wel vermakelijk. En voor die prijs. Ik reis elke dag naar mijn werk (ongeveer 30 kilometer) met de songteaw (8 Baht) en de snelboot op de Chao Phraya (20 Baht). Samen nog geen Euro. Kom daar in Nederland eens om.
Ik neem aan dat die 28 baht een enkele reis is, beste Chris. Dat is dus dagelijks 56 baht, wat minder dan 1/5 van het minimumloon in Thailand. Dat is voor veel Thaise mensen best een hoop geld. Voor jou niet.
Eerst doe je wat lacherig over een niet gemaakte vergelijking met Nederland en vervolgens geef je een onzinnige financiële vergelijking met Nederland.
Volgens mij is Marc Dalle geen Thaise burger met een minimum inkomen. Indien wel, dan complimenteer ik hem van harte met zijn uitstekende beheersing van de Nederlandse taal.
Ben het volledig eens met Marc.
Het is niet efficient met div kaartjes.
Er moet een systeem komen voor alle openbaar vervoerssystemen.( bv zie in ned. De ovchipkaart)
Ben
Tja Marc, Stan en Ben, dat is het resultaat van het kapitalistische vrije markt-principe.
De diverse private partijen in de OV-markt zijn niet echt geïnteresseerd in vlotte aansluitingen met de concurrent. Hun primaire doel is zoveel mogelijk winst maken.
Al meer dan vier jaar geleden was er het plan om één kaart voor alle openbaar vervoer in Bangkok in te voeren – de Spider Card (บัตรแมงมุม) – maar voor zover ik weet is het tot op dit ogenblik nog niet gelukt om alle partijen over te halen om mee te doen met deze OV-kaart voor Bangkok.