Wat te doen met een beschadigd bankbiljet?

Door Frans Amsterdam
Geplaatst in Column, Frans Amsterdam
Tags: , ,
6 mei 2015

Kees kwam terug van een uitstapje naar Cambodja. Daar had hij een kamer zonder kluisje gehad en de Bahts die hij nog bij zich had, had hij afgegeven bij de receptie. Daar hebben ze het keurig bewaard en ingepakt. Zó goed ingepakt dat er een schaar aan te pas moest komen om het pakketje weer open te krijgen. En toen heeft Kees ruim een centimeter van een biljet van 1000 Baht afgeknipt. Dat stukje is inmiddels kwijt geraakt. Met het incomplete biljet betalen is hem hier in Thailand niet gelukt.

Kees dacht dat hij het bij de bank om kon wisselen. Maar hier aan de overkant, bij een kantoortje van Kasikorn, verwezen ze hem naar Government Savings Bank in Central Festival. Daar zijn we samen naar toe geweest, maar die verdommen het. Ja, of je moest een formulier invullen en dan stuurden ze het op naar Bangkok en dan zou het een maand gaan duren. Toen ben ik gaan zoeken op internet. Op de site van de Bank of Thailand staat precies hoe of wat.

Voor bankbiljetten waar een deel van mist geldt het volgende:

  • Indien er minder dan 3/5 van het origineel over is, moet er bij een (commerciële) bank een formulier worden ingevuld, dat wordt opgestuurd, de restwaarde wordt door de Bank of Thailand vastgesteld en dat bedrag wordt overgemaakt of per post verzonden.
  • Indien er meer dan 3/5 van het origineel over is, kan het onmiddellijk worden omgewisseld voor een biljet van de totale oorspronkelijke waarde.

Je kunt met je beschadigde biljetten terecht bij de filialen van de commercial banks in het hele land, behalve de filialen in winkelcentra en warenhuizen, en uitsluitend op woensdag. Bovendien kun je terecht bij alle filialen van de Government Saving Bank in het hele land, zonder enige beperking.

Ze hadden dus bij de Government Saving Bank in Central Festival het biljet gewoon moeten omwisselen, als ik het allemaal goed begrijp. Maar goed, Kees zat met z’n biljet en wilde ervan af. Hij mompelde iets van 500 Baht. Dat gokje wilde ik wel wagen. We zaten toevallig in een bar waar een bekende van me werkt, en in plaats van een ladydrink en een tip bood ik haar het biljet aan. O, dat kon ze wel wisselen bij de bank. Ik zei dat ze wat ze ervoor kreeg mocht houden, als ze me maar op de hoogte zou houden van de afloop.

Schade verdeeld onder twee farang en meisje helemaal gelukkig

De volgende dag kreeg ik bericht dat ze wel bij vijf banken langs geweest was, ook de Government Saving Bank, maar dat ze allemaal nul op het rekest gaven. Ik kon het biljet weer terugkrijgen, ze kon er niets mee. Droefenis alom. Ik haalde het biljet bij haar op. Ik zou er vast wel in slagen het een keer uit te geven, maar dat was nu de sport niet. Dit was een leuk klusje voor Cat, mijn trouwe steun en toeverlaat, die ik altijd roem om haar waardevolle praktische kennis.

Hele verhaal aan haar uitgelegd in het tengels en al snel kreeg ik bericht terug: Dat wilde ze wel proberen. Ik wilde eigenlijk wel mee en we spraken af op woensdag om 10 uur ‘s ochtends.

Ze bekeek het biljet en wist er wel raad mee dacht ze, alleen was het onzeker of ze het totale bedrag of de helft zouden krijgen. Ik liet haar de site van de Bank of Thailand zien en zei dat ze volgens mij gewoon het totale oorspronkelijke bedrag moest krijgen. Daar was ze het even later mee eens. Volgens Cat moesten we naar de Kasikorn Bank op Pattaya Klang (Central Road).

‘Hier aan de overkant zit toch ook de Kasikorn Bank’, probeerde ik, maar ik moest me er niet mee bemoeien.

‘Maar moeten we dan niet naar de Government Saving Bank?’

‘Daar ben je toch ook al geweest?’

Dat was waar. Dus we gingen met een Baht-busje naar de kruising Second Road / Central Road en liepen 2 minuten oostwaarts. Aan de rechterhand zit dan de Kasikorn Bank. Een groot kantoor, geen bijkantoortje, eerder een districtshoofdkantoor. We werden daar welkom geheten door een keurige meneer in uniform die correct salueerde. Hij assisteerde bij het maken van de keuze voor het verkrijgen van een volgnummer voor het juiste loket. Het beloofde wel even te gaan duren, gelet op de drukte, zo vreesde ik. Maar toen Cat had uitgelegd wat het probleem was en ik het bankbiljet aan de meneer had getoond, wenkte hij één van de dames uit een kantoortje en was een volgnummer niet meer nodig. De dame kwam naar ons toe en begeleidde ons direct naar de kassier, die het biljet inderdaad onmiddellijk en zonder enig voorbehoud voor een persvers exemplaar omwisselde. Binnen één minuut na binnenkomst kon de meneer in uniform de deur weer voor ons openhouden, en deze keer salueerde ik tevreden terug.

Cat mocht het bedrag van 1000 Baht vanzelfsprekend in mindering brengen op het saldo van de lening.

www.bot.or.th/English/Banknotes/Pages/claims.aspx

www.bot.or.th/Thai/Banknotes/Pages/claims.aspx


» Laat een reactie achter


2 reacties op “Wat te doen met een beschadigd bankbiljet?”

  1. Davis zegt op

    Prachtig Frans. Leuke schrijfstijl!

    Je vindt ook weer n goede reden om Cat te ontlasten van haar schuld.
    Man naar het hart!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +8 (obv 8 stemmen)
  2. Kees zegt op

    Goed geregeld leuk voor haar.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website