KLM: Altijd twee personen in de cockpit
KLM laat weten de aanbevelingen van het Europese agentschap voor veiligheid in de luchtvaart (EASA) over te nemen en altijd met twee personen in de cockpit te verblijven tijdens de vlucht. EASA kwam vrijdag met de aanbeveling naar aanleiding van de crash met het toestel van Germanwings.
“De veiligheid van onze passagiers en bemanningsleden staat altijd voorop. We zullen zorgvuldig te werk gaan bij het implementeren van de aanbeveling om altijd twee bemanningsleden in de cockpit te hebben. Daarnaast gaan we door met onze risico analyse, waar EASA ook de ruimte voor biedt, om nieuwe risico’s nog beter in kaart te brengen en te zoeken naar eventueel betere oplossingen”, zo laat René de Groot, Chief Operating Officer KLM weten.
EASA doet de aanbeveling aan luchtvaartmaatschappijen een safety en security risk assessment uit te voeren. Het agentschap adviseert om tenminste twee personen in de cockpit aanwezig te hebben of een gelijkwaardig safety level te garanderen.
Zowel KLM als Air France zullen de aanbevelingen van EASA op korte termijn overnemen.
Bron: KLM.com
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Achtergrond19 september 2025De staatsgreep van 2006 blijft een litteken in de Thaise politiek
Opinie19 september 2025Opinie: Thaksin in Bangkok: einde van een tijdperk, begin van een nieuwe fase
Verkeer en vervoer19 september 2025Nieuwe snelwegprojecten in Thailand moeten files en logistiek aanpakken
Geld en financiën17 september 2025Sparen en beleggen in Thailand: hoe zit het met eigendom en bescherming?
Alleen het Amerikaanse systeem dat reeds een aantal jaren in voege is waarbij steeds 3 mensen in de cockpit moeten aanwezig zijn ….deze 3 personen kunnen een vliegtuig besturen en als er dan ene naar het toilet moet… blijven er dan nog twee piloten over .
Het systeem van 2 personen is niet goed omdat een air hostes of steward die de rol van 2 de persoon vervult …niet een vliegtuig aan de grond kunnen zetten ..?
Maar ja in Europa primeren besparingen waarschijnlijk boven veiligheid want over het Amerikaanse systeem word nie gebabbelt ..
Je verhaal klopt van geen kanten. Er is in het het Amerikaanse systeem geen sprake van 3 man in de cockpit, maar van het vervangen van een piloot door een ander bemanningslid als één van de piloten de cockpit even wil/moet verlaten.
Vroeger waren er altijd 3 personen aanwezig in de cockpit, 2 piloten en een boordwerktuigkundige, die ook behoorlijke competenties had, met de komst van de moderne vliegtuigen werd de boordwerktuigkundige overbodig. Het merendeel is omgeschoold tot vlieger, ongeveer 30 jaar geleden had een collega van mij de opleiding boordwerktuigkundige afgerond maar hij kon, door slechte ogen, niet omgeschoold worden tot piloot, die mannen waren al halve piloten, zoveel wisten ze ervan. Ongeveer 30 jaar geleden werden de boordwerktuigkundigen overbodig, door de moderne techniek in de vliegtuigen
M.VR.GR.
Lex K.
Interview met Jan Cocheret (piloot) in de Volkskrant van zaterdag 28 maart n.a.v. zijn column in “Piloot en Vliegtuig”. In het artikel zit een link naar de column. http://goo.gl/okFCAy