Minder gedupeerde luchtvaartpassagiers in Nederland
Het jaar 2014 telt minder vluchtvertragingen en annuleringen dan 2013. Onderzoek van EUclaim wijst uit dat het aantal incidenten* met 20% is gedaald. De daling is vooral veroorzaakt door minder geannuleerde vluchten in 2014.
Aantal claimbare vertragingen gestegen
Het aantal vertraagde claimbare vluchten** is daarentegen gestegen met 4%,van 1048 vluchten in 2013 naar 1093 claimbare vluchten in 2014. Dit is vooral te wijten aan de minder goede prestaties van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. Zowel Transavia, als KLM en Corendon Dutch Airlines hebben meer claimbare vertragingen gehad in 2014. Alleen Arkefly presteert beter in 2014 met bijna 15% minder claimbare vertragingen.
133.000 vertraagde passagiers hadden recht op vergoeding
In 2014 hebben bijna 133.000 vertraagde passagiers die gevlogen hebben met Nederlandse maatschappijen KLM, Transavia, Arkefly en Corendon Dutch Airlines recht gehad op een vergoeding bij een vluchtvertraging. EU Verordening 261/2004 bepaalt dat het gaat om een bedrag van € 250,- tot € 600,- per passagier, gebaseerd op de afstand van de vlucht. Veel passagiers zijn zich echter niet bewust van de EU regelgeving en weten niet dat zij recht hebben op een financiële compensatie bij vluchtvertraging.
Bekijk onderstaande inforgraphic voor alle details!
*Onder incidenten verstaan wij geannuleerde vluchten en vluchten met een vertraging van meer dan 3 uur. Deze vluchten vallen onder de EU Verordening 261/2004 waarin passagiersrechten zijn vastgelegd.
**Claimbare vluchten zijn vluchten waarbij passagiers recht hebben op een vergoeding volgens EU Verordening 261/2004. Bij een vertraging van meer dan 3 uur of een geannuleerde vlucht hebben passagiers recht op compensatie, mits er geen sprake was van een buitengewone omstandigheid, zoals bijvoorbeeld slecht weer, staking luchtverkeersleiding of oorlogssituaties.
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Cultuur16 oktober 2025‘Waarom niemand hier ooit afscheid neemt’
Gezondheid16 oktober 2025Philips introduceert slimme patiëntbewaking voor Thaise ziekenhuizen
Reistips16 oktober 2025Luang Prabang zet Laos op de wereldkaart met authentiek en duurzaam toerisme
Expats en pensionado16 oktober 2025Verzekeren tijdens de verhuizing naar Thailand