Vertraging voor tweede terminal Suvarnabhumi

Nok Nok / Shutterstock.com
Het ministerie van Transport geeft vooralsnog geen toestemming voor de bouw van een tweede terminal op Suvarnabhumi. Het huidige plan van Airports of Thailand moet meer rekening houden met alle andere infrastructurele projecten.
Het ministerie heeft Airports of Thailand, de beheerder van de zes grote luchthavens, gevraagd de plannen te herzien en rekening te houden met andere infrastructurele ontwikkelingen zoals de uitbreiding van luchthaven U-Tapao en de luchthaven HSL. AoT dient ook andere partijen bij het plan te betrekken zoals de dienst die zich bezighoudt met de ontwikkeling van de luchtvaartindustrie in Thailand.
Chaiwat van het ministerie van Transport denkt dan ook niet dat het plan voor de tweede terminal op de volgende vergadering van het AoT-bestuur het groene licht krijgt. Als het plan wordt afgekeurd, moet AoT met een volledig nieuw plan komen, zegt hij.
AoT vreest voor vertraging en dringt aan op goedkeuring want de luchthaven is zwaar overbelast. De luchthaven verwerkt nu 70 miljoen passagiers per jaar en dat is aanzienlijk meer dan de oorspronkelijke capaciteit van 40 miljoen.
De planning was om de nieuwe terminal in 2022 of 2023 in gebruik te nemen, maar het is vraag of dat gaat lukken.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Nieuws uit Thailand1 oktober 2025Verzakking treft opnieuw Bangkok, dit keer op Charoen Krung Road
Economie1 oktober 2025Thaise minister van Handel presenteert zeven ‘Quick Big Win’-maatregelen voor handel, boeren en consumenten
Nieuws uit Thailand1 oktober 2025Myanmarese vluchtelingen krijgen toestemming om in Thailand te werken
Flora en fauna30 september 2025Neushoornvogels spotten in de bossen van Bang Kama in Ratchaburi
Ze kunnen beter eerst gaan beginnen aan het herstel van de start- en landingsbanen van Suvarnabhumi.
Al bijna 3 jaar wordt daarover door belanghebbenden geklaagd!
Nou dan weet ik niet ze dan allemaal aan het bouwen zijn nu.
Lijkt toch wel erg op een terminal maar ik kan mij vergissen.
Fred
https://www.thailandblog.nl/vliegtickets/de-aot-gaat-airport-city-ontwikkelen-op-1623-rai/
Ja ook ik zie al enkele jaren een constructie in aanbouw zoals Fred zegt en het lijkt mij niet dat het een sporthal of overdekt zwembad is.
Ben benieuwd of iemand er meer van weet.
Dat is Airport City: https://www.thailandblog.nl/vliegtickets/de-aot-gaat-airport-city-ontwikkelen-op-1623-rai/
De centjes zullen op geraken zeker.
Als er te snel een tweede terminal op SWAMPY komt dreigt U-TAPAO nog lange(re) tijd onrendabel te blijven.
De eisen van de SWAMPY lobby voor een snelle dure vervolg investering om de “landingsbaan problemen” op te lossen dreigen hierdoor ook nog aan kracht en urgentie winnen … en elk bahtje kan maar één keer uitgegeven worden. Dus …
De goede mensen die op de voormalige militaire luchthaven “commercie” willen vrezen dat een 2de SWAMPY-terminal letterlijk een flinke streep door hun rekening wordt op U-TAPAO.
Dat gevaar wordt nu bezworen. Diezelfde goede mensen zwaaien immers de plak op het ministerie van transport. Ze sturen de SWAMPY lobby binnen AOT wandelen met hun plannen voor een 2de terminal. Hierdoor gaat U-TAPAO voor en krijgt de “commercie” van de goede mensen daar “een vliegende start”.
Tonen wie de échte baas is! De persoonlijke commerciële belangen dienen … als vanouds … als een goede huisvader … en uiteraard zuiver in ’s lands belang 🙂