
Z. Jacobs / Shutterstock.com
In de zomervakantie (6 juli t/m 1 september) reizen per dag gemiddeld 220.000 mensen van, naar of via Schiphol. In totaal zijn het 12,8 miljoen reizigers, een lichte stijging van 0,8% ten opzichte van de zomervakantie 2018. Voor een prettige start van ieders vakantie treft Schiphol vakantiemaatregelen en heeft de luchthaven tips om goed voorbereid op reis te gaan.
Schiphol doet haar best de passagiersstroom in goede banen te leiden, zo zet de luchthaven meer personeel in. Er zijn daarnaast 3000 meer parkeerplaatsen beschikbaar dan vergeleken met vorig jaar.
Reizigers zonder of met weinig handbagage gebruik maken van een speciale doorgang genaamd ‘small bags only’.
Tips voor reizigers
Schiphol raadt reizigers aan goed voorbereid op reis te gaan. Daarvoor heeft Schiphol enkele tips, waaronder:
- Kom op tijd maar, niet te vroeg. Dit is de tijd die de luchtvaartmaatschappij aangeeft. Het advies voor vluchten binnen Europa is meestal om twee uur van te voren op Schiphol te zijn en voor intercontinentale vluchten drie uur. Te vroeg komen werkt juist averechts, want vaak is de incheckbalie dan nog niet open.
- Sinds begin 2019 wordt de handbagage van passagiers die reizen naar bestemmingen buiten Europa gecontroleerd met nieuwe 3D CT-scans. Dat betekent dat alle vloeistoffen en elektronische apparatuur in de handbagage mag blijven. Controleer thuis de geldigheid van paspoort en reisdocumenten.
- Houd rekening met extra regels en controles van de Koninklijke Marechaussee bij reizen met een minderjarig kind.
- Houd de actuele vluchtinformatie in de gaten. Dat kan via de luchtvaartmaatschappij, de website van Schiphol of de Schiphol-app. De Schiphol-app geeft real time informatie over je vluchtinformatie, een indicatie van de actuele wachttijden bij security maar ook informatie over winkels, horeca en hij wijst je de weg op Schiphol.
- Meer tips vinden reizigers op www.schiphol.nl/summer
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Geld en financiën17 september 2025Sparen en beleggen in Thailand: hoe zit het met eigendom en bescherming?
Gezondheid17 september 2025Hartziekten treffen steeds vaker jongere Thai
Vliegtickets17 september 2025Trang opent nieuwe binnenlandse terminal na jarenlange vertraging
Nieuws uit Thailand17 september 2025Strenge boete in Thailand voor drinken in pubs na sluitingstijd
Ben zondag 7 juli met KLM om 20.50 naar Jakarta vertrokken. Supersnel mijn bagage kunnen inchecken en ook bij de paspoortzelfservice was niemand! In 20 minuten waren Mijn vrouw en ik door alles heen. Ik vermoed dat er of piekmomenten zijn of dat het meer voorkomt bij Europese vluchten.