De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft aanbieders van vliegtickets, waaronder KLM, aangesproken. Zij rekenden aan consumenten te hoge kosten voor het gebruik van betaalmiddelen als iDeal of creditcard bij internetaankopen.
De bewuste partijen hebben het bedrag dat zij in rekening brengen inmiddels verlaagd en in lijn gebracht met de geldende regels. Die bepalen dat ondernemers alleen de werkelijke kosten voor de betaling mogen doorberekenen. Dit zijn de variabele kosten per transactie plus de eventuele vaste kosten voor het betaalsysteem. Andere kosten, zoals personeelskosten, op deze wijze doorberekenen mag niet.
ACM heeft diverse aanbieders van vliegtickets, waaronder grote luchtvaartmaatschappijen zoals KLM, aangesproken. Zij hebben aangegeven dat zij voortaan de werkelijke kosten per transactie in rekening zullen brengen. In de meeste gevallen zal de consument hierdoor minder betalen dan tot nu toe gebruikelijk was.
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Vliegtickets11 september 2025Nieuwe vluchten naar Chiang Mai en Hanoi versterken Etihad’s Aziatische netwerk
Economie11 september 2025Consumentenvertrouwen in Thailand op dieptepunt in bijna drie jaar
Nieuws uit Thailand11 september 2025Voorzichtig optimisme over heropening van de grens tussen Thailand en Cambodja
Politiek11 september 2025Paetongtarn Shinawatra blijft partijleider van Pheu Thai ondanks politieke turbulentie
De KLM maakt het wel erg bont. Wil je een gewone economyclass-stoel reserveren 400 Bath betalen; Betaal je met creditcard weer 400 Bath betalen..
Hoedt u voor de kosten, die wel opgenomen zijn, doch die u niet ziet. U zou zomaar op het verkeerde beslissingsbeen gezet kunnen worden.
Vandaar, dat ik graag heb, dat zichtbaar is wat de gevolgen zijn van een bepaalde betaling. Aan mij om te kiezen of… naar de concurrentie te gaan.
Als KLM een ticket aan wens te bieden voor € 100 + € 200 bij elektronische betaling, en haar concurrenten dezelfde dienst voor € 305 all inclusive.. zal mij die € 200 voor betaling een zorg wezen.
Net zoals o.a. Expedia,Fluege.de, Opodo, Momondo,en vele anderen die proberen voor bepaalde creditcards extra kosten te berekenen. Bovendien worden tijdens de boekings procedure haast ongemerkt onnodige verzekeringen opgedrongen,die vaak elders reeds verzekerd zijn. Aan het eind van de boekings procedure zie je plotseling een eindprijs,die je helemaal niet van plan was te betalen.