Het King Mongkut Instituut voor Technologie Ladkrabang (KMITL), in samenwerking met de Sinogen-Pin Petch Joint Venture en de Thaise Staatsspoorwegen (SRT), heeft een prototype gepresenteerd van een luxe treinwagon voor 25 passagiers, genaamd “Beyond Horizon”. Dit moderne project sluit naadloos aan bij het innovatieve “Thai First-beleid” van het Ministerie van Transport, dat zich richt op de integratie van meer lokaal geproduceerde componenten in het openbaar vervoersnetwerk.
Volgens KMITL is het uiteindelijke doel om 40% van de gebruikte materialen in de productie uit Thailand zelf te laten komen, om zo het land voor te bereiden op een verwachte groei in de ontwikkeling van het landelijke treinnetwerk.
In de komende twintig jaar zal Thailand naar verwachting een fors aantal van maar liefst 2.425 treinwagons nodig hebben om de uitbreiding van het spoorwegnet te ondersteunen. Gezien de geschatte waarde van 50 miljoen baht per wagon, kan de totale investering voor dit project oplopen tot 100 miljard baht, wat een aanzienlijke kans biedt voor Thailand om zich als binnenlandse producent te positioneren.
Het “Beyond Horizon”-project heeft in totaal een financiering van 32 miljoen baht ontvangen, waarvan 25 miljoen baht is bijgedragen door de Program Management Unit for Competitiveness en de rest door de Sinogen-Pin Petch Joint Venture.
De luxueuze passagierswagon is geïnspireerd op de grandeur van businessclass in vliegtuigen en eersteklas cabines van hogesnelheidstreinen. Met 25 comfortabele stoelen, waaronder acht van zeer hoge kwaliteit en de rest van luxe klasse, wordt elke passagier voorzien van een persoonlijke touchscreen voor entertainment en het bestellen van eten. Bovendien is het toilet uitgerust met een vacuümsysteem vergelijkbaar met dat van commerciële vliegtuigen en zijn de treindeuren ontworpen om gemakkelijk toegankelijk te zijn voor mensen met een beperking.
Wat betreft betaalbaarheid, de verwachting is dat de ticketprijs voor “Beyond Horizon” vergelijkbaar zal zijn met die van de slaapwagon-tickets van SRT, waardoor luxe treinreizen toegankelijk worden voor een breder publiek.
Bron: NNT- National News Bureau of Thailand
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Nieuws uit Thailand14 september 2025Onschuldige onlineverkopers in Thailand dupe van nieuwe witwasmethode
Geld en financiën14 september 2025Mogelijk meer bankrekeningen bevroren in Thailand door aanpak online fraude
Vliegtickets14 september 2025‘Nieuwe vliegtaks maakt reizen van Nederland naar Thailand fors duurder’
Achtergrond14 september 2025Waarom Thais kokoswater wereldwijd zo geliefd is
Een interessant verhaal. Vroeger reisde ik veel en ook best wel graag met de trein, zowel hier in Thailand als in de tijd dat ik nog werkte met de ICE van Aken naar Frankfurt-luchthaven.
Vandaag de dag sinds de pandemie vermijd ik massa transport. Ik doe nu nog zoveel mogelijk met de auto. Of de kans op een ziekte groter of kleiner is dan op een ongeluk is natuurlijk nog wel de vraag. Soms is logica niet het sterkste motief.
Trouwens (jullie kunnen deze laatste zinnetjes weglaten): in de titel staat ontwikkeld maar het moet ontwikkelt zijn met een t.