Nieuwe investeringsprikkels voor hybride voertuigen aangekondigd door Thaise Board of Investment
De Board of Investment (BOI) van Thailand heeft nieuwe investeringsprikkels aangekondigd om de productie van hybride voertuigen in het land te stimuleren.
De stimulansen, die lopen van 2028 tot 2032, omvatten het verlagen van de accijnsbelasting voor autofabrikanten die de komende vier jaar minimaal 3 miljard baht investeren en lokale onderdelen in hun voertuigen verwerken. Om in aanmerking te komen voor de verlaagde tarieven, moeten deze voertuigen ook voorzien zijn van geavanceerde bestuurdershulpsystemen.
Deze maatregel van de BOI is onderdeel van Thailand’s strategie om soepel over te stappen naar elektrische voertuigen (EV’s) en het land te positioneren als een belangrijke speler in de productie van hybride voertuigen. Dit sluit aan bij Thailand’s langdurige rol als centraal knooppunt voor de automobielindustrie in de regio en dient als een belangrijke productie- en exportbasis voor toonaangevende autofabrikanten zoals Toyota en Honda.
De recente instroom van investeringen van Chinese fabrikanten van elektrische auto’s, waaronder BYD (Build Your Dreams) en Great Wall Motor, heeft de lokale auto-industrie nieuw leven ingeblazen en de Thaise regering ertoe aangezet om meer bedrijven aan te trekken. Momenteel profiteren zeven autofabrikanten van de stimulansen van de BOI, waarvan vier uit Japan en drie uit China. De BOI verwacht dat de nieuwe maatregelen investeringen zullen opleveren ter waarde van in totaal 50 miljard baht (ongeveer 1,39 miljard US$).
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Vliegtickets11 september 2025Nieuwe vluchten naar Chiang Mai en Hanoi versterken Etihad’s Aziatische netwerk
Economie11 september 2025Consumentenvertrouwen in Thailand op dieptepunt in bijna drie jaar
Nieuws uit Thailand11 september 2025Voorzichtig optimisme over heropening van de grens tussen Thailand en Cambodja
Politiek11 september 2025Paetongtarn Shinawatra blijft partijleider van Pheu Thai ondanks politieke turbulentie
Vraag me dan ook af waarom oa Subaru en Suzuki uit Thailand gaan vertrekken, en Mitsubishi en Nissan nieuwe hybrid autofabrieken gaan bouwen in Indonesië.
Als Thailand zo aantrekkelijk zou zijn om als auto fabrikant te gaan investeren.
Zelfs Suzuki bouwt twee nieuwe assemblage fabrieken in India met Maruti Suzuki.
De naderende overheersing van de Chineze auto bouwers zullen de markt hier in Thailand snel overnemen, en ik ben bang dat de huidige nog aanwezige grote Japanse auto fabrikanten ook zullen verdwijnen.
Jan Beute.