Thaise kruidenkracht: Hongthai-inhalatoren veroveren de markt

De naam Hongthai is in Thailand inmiddels onlosmakelijk verbonden met kruideninhalatoren. Hoewel het product alomtegenwoordig is, rust de fabrikant niet op zijn lauweren. Met een slimme marketingstrategie, een breed distributienetwerk en voortdurende productontwikkeling wil Thai Herbal Hong Thai het merk stevig verankeren in binnen- én buitenland.
Van varkenszwoerd tot kruidenolie
De weg naar succes voor oprichter en CEO Terapong Rabuetham begon allesbehalve vanzelfsprekend. Na zijn militaire dienst verkocht hij knapperige varkenszwoerd en chilipasta aan gemakswinkels. Pas in 1999 kwam hij via een beroepsopleiding in aanraking met de productie van patchoeli-olie, waarmee hij zijn eerste inhalatoren maakte.
De verkoop liep aanvankelijk stroef, waardoor hij de productie tijdelijk stopzette. Pas in 2002, tijdens een herstelperiode na een ongeluk, pakte hij zijn idee opnieuw op. Door de inhalatoren gratis weg te geven bij begrafenissen en ze aan te bieden bij supermarkten en tankstations, wist hij het merk langzaam onder de aandacht te brengen.
Een grassroots-marketingstrategie
Het keerpunt kwam toen hij besloot zich te richten op lokale markten en kleine winkels in Bangkok en de omliggende provincies. Terapong luisterde goed naar feedback van klanten en verbeterde geur en verkoelend effect. Mond-tot-mondreclame deed de rest. Vooral onder studenten, die lange nachten doorstudeerden, werden de inhalatoren razend populair.
Terapong bleef trouw aan zijn strategie: niet afhankelijk worden van één verkoopkanaal. Hongthai levert daarom aan buurtwinkels, apotheken, supermarkten en groothandelaren. Zelfs kleine familiebedrijfjes in afgelegen gebieden krijgen speciale aandacht van het verkoopteam. “Onze grassroots-aanpak is een investering in de toekomst,” aldus Terapong.
Uitbreiding en innovatie
Inmiddels heeft Hongthai een breed portfolio van inhalatoren, balsems, sprays en kruidenoliën. Zo’n 80 procent van de omzet komt uit de binnenlandse markt, goed voor een doelstelling van 500 miljoen baht in 2025. De fabriek in de wijk Bang Khae (Bangkok) produceert dagelijks 100.000 eenheden, maar een nieuwe fabriek in Nakhon Pathom moet die capaciteit verdrievoudigen.
Met die uitbreiding kijkt Hongthai nadrukkelijk naar de regio Zuidoost-Azië. “We willen ons merk positioneren als synoniem voor kwaliteit,” zegt Terapong. “Dat kan alleen door voortdurende productontwikkeling en innovatie.”
Kruiden tegen stress in moeilijke tijden
De economische situatie in Thailand is uitdagend, met een hoge huishoudschuld van 88,4 procent van het bbp. Toch ziet Terapong juist kansen. Volgens hem leidt financiële druk tot meer stress, waardoor mensen eerder grijpen naar eenvoudige hulpmiddelen zoals inhalatoren.
Waar eerdere concurrentie vooral draaide om lage prijzen, ligt de nadruk in de sector nu op productontwikkeling. Dat ziet Terapong als een gezonde ontwikkeling: “Een echt goed product zal altijd klanten hebben.”
Populairste Hongthai-producten en hun gebruik
- Hongthai-inhalator – Compact buisje gevuld met Thaise kruidenoliën, gebruikt om op te frissen, bij duizeligheid of om de luchtwegen te openen.
- Kruidenbalsem – Wrijfmiddel voor spieren en gewrichten, populair bij sporters en ouderen.
- Kruidenoliën – Worden ingezet voor massage en aromatherapie, vaak met verkoelende of ontspannende werking.
- Sprays – Praktische variant van de balsem en olie, makkelijk in gebruik voor onderweg.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Taal15 september 2025Thais leren met ChatGPT: zo pak je het slim aan
Economie15 september 2025Premier Anutin wil stijgende baht aanpakken, nieuwe Thaise regering wacht op koninklijke goedkeuring
Vliegtickets15 september 2025KLM breidt aantal vluchten naar Bangkok uit in winterprogramma
Achtergrond15 september 2025Thaise kruidenkracht: Hongthai-inhalatoren veroveren de markt