()

Maandag is de registratie begonnen voor het nieuwe vaste stadstarief van 20 baht op het openbaar vervoer in Bangkok. Dat gebeurt terwijl de benodigde wetgeving nog niet volledig door het parlement is goedgekeurd.

Passagiers kunnen zich aanmelden via de door de staat ontwikkelde Tang Rat-app, gekoppeld aan de Rabbit Card of aan een EMV-kaart met microchip. Alleen Thaise staatsburgers komen in aanmerking, te verifiëren met het 13-cijferige identiteitsnummer dat wordt uitgegeven door het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Ingangsdatum en reisvoorwaarden

Het programma gaat naar verwachting van start op 1 oktober. Reizigers kunnen tot maximaal 180 minuten met dezelfde trein reizen en binnen een half uur overstappen op een andere lijn. Het vaste tarief geldt voor alle 13 bestaande elektrische treinlijnen in Groot-Bangkok, samen goed voor 194 stations. Dagelijks maken ongeveer 1,7 miljoen mensen gebruik van dit netwerk.

Verwachtingen en zorgen

De regering van de Pheu Thai-partij, die het ministerie van Transport in handen heeft, hoopt dat het beleid het aantal reizigers met 20 procent zal doen toenemen. Toch zijn er kritische geluiden. Voormalig vicegouverneur van Bangkok, Samart Ratchapolsitte, wijst op het risico van oplopende staatsschulden. Het programma moet immers met overheidsgeld worden gesubsidieerd.

Wetsvoorstellen in behandeling

Voor de uitvoering zijn drie wetsvoorstellen nodig. Regeringswoordvoerder Jirayu Houngsub liet weten dat de wet op het spoorvervoer inmiddels door het Huis van Afgevaardigden is aangenomen en nu naar de Senaat gaat.

Daarnaast staan twee andere wetsvoorstellen op de agenda: de Common Ticketing System Management Bill en de herziene Mass Rapid Transit Authority of Thailand Bill. De verwachting is dat deze week beide voorstellen worden aangenomen. Alle drie moeten nog door de Senaat worden goedgekeurd voordat het beleid in werking kan treden.

Het wetsvoorstel voor algemene ticketing richt zich vooral op het vrijmaken van fondsen om de regeling financieel te ondersteunen. Het voorstel voor het openbaar vervoer legt de rol van de Mass Transit Authority of Thailand vast en bepaalt hoe deze instantie financieel kan bijdragen aan de uitvoering van het plan,

Bron: Bangkok Post

Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.

8 reacties op “Registratie gestart voor vast stadstarief van 20 baht”

  1. Didier Batsleer zegt op

    de farang is weer het slachtoffer en moet de volle pot betalen. Overal in Thailand hetzelfde en spijtig omdat ik veel van de skytrain gebruik maak

    3
    • Erik Kuijpers zegt op

      Didier Batsleer, trekken ze je een poot uit? Potverdorie-nog-er-eens-aan-toe zou Frits Verkade zeggen. Vergelijk jouw inkomen eens met de gemiddelde Thaise staatsburger en klaag dan nog eens wat… Gastarbeiders uit buurlanden, minimumloners en vaak voor minder, die mogen van mij gerust klagen, maar jij als rijke farang…

      5
      • André zegt op

        Sorry maar jouw reactie houdt eigenlijk geen steek.

        De Farang die hier een vaste woonplaats heeft en al rijkelijk bijdraagt met zijn, wat jij aanhaalt, rijkelijk inkomen, zou evengoed moeten kunnen genieten van dit verminderd tarief.

        Er zijn hier in het verleden al tal van discussies de revue gepasseerd aangaande het dubbel tarief dat men steevast hanteert. Voor wat betreft een ordinaire toerist die hier enkele weken op vakantie komt, daar kan ik mee leven. Maar als vaste inwoner ga ik helemaal niet akkoord met je visie.

        2
        • Wim zegt op

          Sorry, André, maar jouw argumentatie houdt geen steek. Beleidsterreinen als zorg, onderwijs, en het ov kosten overheden geld als water. Welk tarief je ook hanteert, de kosten overstijgen de baten. Logisch dat eerst de werkende mens die afhankelijk is van het ov een dergelijk initiatief wordt aangeboden. Iemand die 400 baht per dag verdient en heen en weer naar zijn werk 40 baht kwijt is aan ov, verliest per dag 10% van zijn dagloon. Een gepensioneerde met een voor Thai begrippen rijkelijk inkomen mag geacht worden zijn eigen vervoersplan te kunnen bekostigen. Dat doet ie door middel van aanschaf van een fikse SUV, dat doet ie via aankoop van een vliegticket CNX-BKK vv om er eens een weekend in een chique hotel van een fors ontbijtbuffet gebruik te maken, dat doet ie door middel van het naar zijn familie vliegen in NL om tevens ergens in EU vakantie te vieren. Moet zo’n iemand in TH dan ook nog eens in aanmerking komen voor een ov-kortingsprogramma. En ga nou niet beweren dat er farang in TH wonen die het veel minder hebben, en derhalve die kortingen wel kan gebruiken. Natuurlijk, die zullen er zijn. Maar minimaal dient een gepensioneerde B40K per maand te hebben, indien gehuwd. Werd hem gevraagd in TH te komen wonen? Is het dan aan de Thai ervoor te zorgen dat ‘de farang’ zijn huishouden op orde krijgt? Of heeft TH jou gezegd dat je privileges ontvangt als ‘vaste’ inwoner? Hoezo ‘vaste’ inwoner? Dat ben je omdat je ‘rijkelijk’ in staat wordt geacht elk jaar een verlenging af te tikken. Kosten: bijna 5 x het dagloon van gewone werkman/-vrouw in BKK. Kijk, en voor die mensen is het OV-kortingsinitiatief bedoeld. Niet voor de ‘rijkelijke’ farang.

          1
          • TheoB zegt op

            Dus de Thai die een vergelijkbaar of hoger inkomen heeft als ons betaald ook het volle pond?

            Er is dus overduidelijk sprake van discriminatie.

            @ Jan
            Buitenlanders die ingeschreven zijn bij ’n NLse gemeente kunnen wel degelijk gebruik maken van voordeelregelingen.

            0
    • Johny Prasat zegt op

      Waarom zou de farang weer slachtoffer zijn? Wij farang zijn gelukzakken in vergelijking met de Thai, ik ben absoluut niet jaloers, integendeel we hebben meestal een heel groot financieel voordeel.

      4
      • Emiel zegt op

        Och komaan zeg! In Bangkok lopen tienduizenden Thai rond die minstens evenveel, vaak zelfs méér, verdienen dan de zogezegd rijke Farang die hier gewoon zijn pensioen uitzit.

        En toch krijgt die welstellende Thai het voordeeltarief, terwijl de Farang met vaste woonplaats weer eens behandeld wordt als tweederangs.

        Maar goed, wie dat weigert te erkennen, steekt liever het hoofd in het zand.

        1
  2. Jan zegt op

    Buitenlanders kunnen in Nederland ook geen gebruikmaken van voordeelabonnmenten bij de NS en busdiensten.

    0

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website