Airports of Thailand gaat Suvarnabhumi uitbreiden
Airports of Thailand (AoT), de beheerder van zes internationale luchthavens in Thailand, heeft de contracten getekend voor de uitbreiding van de luchthaven Suvarnabhumi. Het gaat om de aanleg van een hal, stalling voor vliegtuigen en een tunnel. Er is een investering van 14,9 miljard baht mee gemoeid.
AoT zal ook de de andere vijf luchthavens om Thailand verder ontwikkelen. Don Mueang moet de belangrijkste luchthaven voor binnenlandse vluchten worden en U-tapao voor internationale commerciële vluchten. Vice-premier Somkid dringt er bij AoT op aan om vaart te maken.
AoT president Nitinai laat weten dat het masterplan voor de zes luchthavensom een investering gaan van 195 miljard baht. Het plan moet in 10 jaar zijn uitgevoerd.
Geprobeerd wordt de aanleg van een derde start- en landingsbaan op Suvarnabhumi (20 mld baht) en de bouw van een tweede passagiersterminal (34 mld baht) te versnellen. Dat is noodzakelijk om de capaciteit van de luchthaven, die nu overbelast is, in 2021 naar 90 miljoen passagiers per jaar uit te breiden.
Het aanbod van AirAsia om gezamenlijk te investeren in Don Mueang is door AoT afgewezen. AirAsia wilde het gebied waar de loodsen 1 en 2 staan, gebruiken voor de bouw van een terminal, maar AoT heeft er een stalling voor vliegtuigen gepland.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Geld en financiën17 september 2025Sparen en beleggen in Thailand: hoe zit het met eigendom en bescherming?
Gezondheid17 september 2025Hartziekten treffen steeds vaker jongere Thai
Vliegtickets17 september 2025Trang opent nieuwe binnenlandse terminal na jarenlange vertraging
Nieuws uit Thailand17 september 2025Strenge boete in Thailand voor drinken in pubs na sluitingstijd
Helaas is eigen initietief in Thailand niet mogelijk. Goed idee van Air Asia maar nee hoor, een stalling is beter dan een terminal???
Air Asia is slechts gebruiker en niet de exploitant, beheerder of eigenaar van de luchthaven. Airports of Thailand (AoT) is een organisatie die geacht wordt de zaken breder te bekijken dan de individuele belangen van één van de gebruikers. Of de Air Asia wens in dat licht een ‘goed idee’ is kunnen jij en ik helemaal niet beoordelen……
Air Asia heeft direct te maken met passagiers, klanten dus. En probeert het voor hun business en passagiers zo optimaal mogelijk te maken.
Lijkt me juist logisch om betere facaliteiten voor passagiers aan te bieden want dat zijn uiteindelijk degenen die alles betalen.
Met het oog hierop dus een logische inbreng van Air Asia als één van de grotere gebruikers. Vanwege de toename van de groei van passagiers zijn terminals natuurlijk goed, vooruitzien in Thailand is een kunst die niet wordt toegepast.
Ik stel ook niet dat de Air Asia inbreng onlogisch is, maar dat er bredere afwegingen zijn gemaakt waarvan wij de juistheid/logica/terechtheid niet kunnen beoordelen.
Om de groeiende stroom toeristen in de nabije toekomst meer terwille te zijn (kortere reistijden naar je vakantiebestemming) zouden kleinere vliegvelden moeten worden gerevitaliseerd. En dan denk ik niet aan Phuket en Chiang Mai maar meer aan Roi-Et, Sukhotai, Hua-Hin en Chumporn bijvoorbeeld. De revitalisering van kleinere vilegvelden heeft bijvoorbeeld het toerisme naar Griekenland heel positief beinvloed.
zie de lijst. Er zijn meer vliegvelden in thailand dan je denkt. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airports_in_Thailand