AOW niet gestort naar mijn Thaise bank?
Beste lezers,
Heb een vreemde situatie met de AOW. Al 7 jaar elke maand stipt rond 16e van de maand ontvang ik deze. Echter deze maand april niet. SVB zegt het geld overgemaakt te hebben op 14-04-2022. En mijn Thaise bank (GSB) zegt het niet te hebben ontvangen. SVB zegt we hebben het gestort op hetzelfde nummer als altijd, en de Thaise bank zegt steeds we hebben niets ontvangen.
Beide banken wijzen naar elkaar, wat te doen?
Groet,
Henk
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
Immigratie infobrief15 september 2025Thailand Immigration Infobrief Nr 047/25: Immigration Udon Thani – Jaarverlenging
Lezersvraag15 september 2025Thailand lezersvraag: vragen over het gebruik van de Mytello app
Lezersvraag15 september 2025Thailand lezersvraag: Zijn er Belgen die problemen hebben ondervonden met Itsme?
Leven in Thailand14 september 2025Dagboek van een Thailandganger (deel 14) – Eens maar nooit weer!
Henk, kun je niet inloggen bij Mijn SVB en het banknummer controleren? En anders heeft de SVB mogelijk een transactienummer voor je waarop de Thaise bank kan zoeken.
Ik ben geneigd de SVB eerder te geloven dan de Thaise bank, temeer nu de transactie midden onder Songkran kwam.
De SVB maakt het over en zij zijn verantwoordelijk voor hun eigen overboekingen, lijkt mij. Stel ze dan maar in een mail aansprakelijk want als het niet is aangekomen is het hun zaak via hun bank navraag te laten doen waar het geld gebleven is. Uiteindelijk is het geld van de SVB, het is niet op jou rekening gestort en je hebt dus niets ontvangen. Laat je bankdetails aan SVB zien en wijs hen op hun zorgplicht om het geld over te maken. Desnoods doen ze het nog maar een keer. En vooral niet de ontvangende bank vragen want dat is een taak van degene die de overboeking deed, de SVB.
Had u rekening gehouden met goede vrijdag en paasdagen rond die tijd. Een verwachte bijschrijving overgemaakt op donderdag voor goede vrijdag kwam pas binnen bij mij na de paasdagen..
Heb in het verleden een groot probleem gehad met de SVB. Heb toen de Ombudsman ingeschaked ld, met succes ! Toen hebben zij wel contact met mij gezocht.
Groeten Rolf
Met Songkran zijn de Thai banken dicht en het weekend ook dan op maandag worden de banken wakker, dus het moet nu wel gestort zijn .
Het is niet de eerste keer, vorig jaar ook, reden al die feestdagen in Thailand en Nederland, dus niet het probleem van de SVB of Nederlandse en Thaise banken, maar feestdagen.
Ja eigenlijk is dat een fabeltje, computers kennen geen vakantie maar het is wel lekker voor de banken als ze het geld langer vast kunnen houden. Je kunt dit bijvoorbeeld zien als je Wise gebruikt en dan staat het in seconden op je rekening.
Ger-Korat dat is geen juiste vergelijking. Geld van Wise komt van een Thaise rekening af, en geld van de SVB komt uit het buitenland. Ik denk dat er ergens een ‘clearing’ tussen zit die met de feestdagen niet of langzamer werkt.
Wise doet toch precies hetzelfde, je maakt over naar een rekening in Europa en dan sturen zij een electronische opdracht om een boeking van hun Thaise bank uit te voeren, alles volledig geautomatiseerd. Bij een clearing werkt het net zo en zorgt men bij de clearinginstituut voor voldoende tegenwaarde. Komt helemaal geen mens aan te pas en met miljoenen transacties per dag is dat ook onmogelijk, computers doen het werk.
Beste Henk,
Bij iedere betaling is de zender verantwoordelijk voor de ontvangen.
Jij kunt bewijzen dat de betaling niet is aangekomen. De zender moet bewijzen dat er betaald is.
Het beste gewenst.
P.Bot
Henk, hou je ons svp op de hoogte van de afloop?