
Een explosief seksschandaal rond de Thaise boeddhistische gemeenschap heeft het land in beroering gebracht. De 33-jarige Wilawan Emsawat werd deze week gearresteerd op verdenking van afpersing, witwassen en het ontvangen van gestolen goederen. Ze zou seksuele relaties hebben gehad met meerdere monniken, hen heimelijk hebben gefilmd en de beelden hebben gebruikt om miljoenen af te persen.
De zaak kwam aan het rollen toen een bekende monnik uit Bangkok, Phra Thep Wachirapamok, plotseling verdween. Kort daarna bleek hij verwikkeld in een relatie met Emsawat, die beweerde een kind van hem te hebben. Ze eiste ruim 7 miljoen baht aan alimentatie. Bij huiszoeking trof de politie meer dan 80.000 foto’s en video’s aan, waarmee Emsawat naar verluidt in drie jaar tijd zo’n 385 miljoen baht (bijna 12 miljoen dollar) wist te innen van zeker negen monniken.
De vrouw gaf in de Thaise media toe relaties te hebben gehad met meerdere geestelijken, onder wie een religieus docent. Ze ontving dure cadeaus, waaronder een Mercedes-Benz en juwelen. Haar uitleg: ze was verliefd. Maar de spijt kwam te laat.
Niet het eerste schandaal
Seksuele schandalen onder monniken zijn in Thailand helaas geen nieuw fenomeen. In het verleden haalden zaken met seks, drugs en financieel misbruik vaker de voorpagina’s. In 2017 werd Wirapol Sukphol, een voormalige ‘Jetset-monnik’, veroordeeld voor misbruik van minderjarigen en grootschalige fraude. In 2022 raakte een tempel in het noorden van Thailand zelfs alle vier haar monniken kwijt na een drugsinval.
Het patroon is steeds hetzelfde: seks, macht en geld lopen ongemerkt door elkaar heen in een hiërarchisch systeem waarin lagere monniken zelden durven te spreken. Volgens religiewetenschappers is het boeddhistische instituut doordrenkt van tradities die misbruik eerder verbergen dan bestrijden. Klokkenluiders lopen het risico uit de tempel gezet te worden of monastieke bescherming te verliezen.
Veel geld, weinig controle
Hoewel monniken officieel een maandelijkse toelage ontvangen van 2.500 tot ruim 34.000 baht, zijn het vooral de donaties van gelovigen die zorgen voor financiële macht. Sommige invloedrijke abten bezitten land, auto’s, huizen en tonnen aan contanten. Begin juli deed een abt in Bangkok aangifte na de diefstal van ruim 10 miljoen baht aan contant geld en goud uit zijn eigen vertrekken.
Deze financiële vrijheid, vaak zonder toezicht, maakt de tempels kwetsbaar voor misbruik. Naar aanleiding van het huidige schandaal heeft het Nationale Bureau voor Boeddhisme daarom nieuwe maatregelen voorgesteld, waaronder verplichte openbaarmaking van tempelinkomsten en strafrechtelijke sancties bij reputatieschade door geestelijken.
Ingrijpen op hoog niveau
De Opperste Raad van de Sangha, het hoogste orgaan binnen het boeddhisme in Thailand, heeft inmiddels negen abten en hogere monniken ontslagen. Een van hen zou tempelgeld hebben doorgesluisd naar Emsawat onder het mom van een ‘zakelijke investering’. Tegelijkertijd heeft koning Vajiralongkorn besloten om tientallen eerder verleende kerkelijke titels weer in te trekken.
Ook vanuit de politiek komt er druk. De waarnemend premier Phumtham Wechayachai wil de wetgeving rondom tempelfinanciering aanscherpen. Boeddhistische instellingen worden verplicht hun inkomsten transparant te maken en tempelbestuurders kunnen bij misbruik strafrechtelijk vervolgd worden.
Wat blijft er over?
Thailand telt meer dan 300.000 monniken en tienduizenden tempels. Voor veel Thai zijn tempels plekken van rust, traditie en gemeenschapszin. Maar het vertrouwen brokkelt af. De huidige affaire is niet zomaar een incident, maar een symptoom van een dieper probleem: een gebrek aan toezicht, verantwoording en een cultuur waarin machtsmisbruik te lang is genegeerd.
Toch zijn er ook hoopvolle geluiden. Jongere monniken spreken zich vaker uit en er is groeiende steun voor hervormingen. Of deze schokgolf genoeg is om het systeem blijvend te veranderen, zal moeten blijken. Maar één ding is zeker: het boeddhistische instituut in Thailand staat op een kruispunt.
Bron: Gebaseerd op actuele berichtgeving uit onder meer Bangkok Post, Khao Sod en Thai PBS.
———————————————
Dit artikel is [jp_post_view]
———————————————
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Cultuur20 oktober 2025Thai en Nederlanders/Belgen lijken verrassend veel op elkaar!
Vliegtickets20 oktober 2025Stijgende vliegtarieven kunnen Thais toerisme afremmen
Economie20 oktober 2025Overheid breidt co-payregeling in Thailand uit naar openbaar vervoer
Nieuws uit Thailand20 oktober 2025Politie grijpt in bij nachtelijke straatrace in Pattaya
Ik schreef in 2012 al een verhaal “Is de Sangha (het monnikendom) ten dode opgeschreven?’. Sindsdien is er niets verbeterd, integendeel.
https://www.thailandblog.nl/boeddhisme/sangha/
Het vlees is nog immer zwak.
En het is ook niet nieuw dat goedgelovige gevende zielen met de beroemde gevulde gele plastic geschenken emmers aan komen en deze schenken aan de monniken.
Heb zelf gezien dat de stapel met dergelijke emmers tot aan het plafond reikten in het tempelgebouw.
En nieuw ten geschenke aangeboden emmers gingen direct via de achterdeur naar de naast de tempel gelegen geschenken winkel, alwaar deze emmers wederom verkocht werden.
Gr. Arno