
Een staking van het KLM-grondpersoneel hangt in de lucht. Duizenden reizigers kunnen daardoor binnenkort te maken krijgen met vertragingen of afgelaste vluchten. Maar wat zijn je rechten als passagier bij zo’n staking? Kun je je ticket kosteloos omboeken of annuleren?
In dit artikel lees je wat je mag verwachten van KLM en wat je zelf kunt doen als het misgaat.
Wat betekent een staking van het grondpersoneel?
Het grondpersoneel zorgt voor de check-in, bagageafhandeling, gate-operaties en het slepen van toestellen op het platform. Als zij staken, komt een groot deel van de operatie stil te liggen. Dat leidt al snel tot lange wachttijden, vertraagde vluchten of complete annuleringen. Niet alleen KLM zelf, maar ook partnermaatschappijen kunnen hierdoor in de problemen komen.
Heb je recht op compensatie bij een staking?
Dat hangt af van wie er precies staakt. Volgens Europese regelgeving (Verordening EG 261/2004) heb je recht op compensatie bij vertraging of annulering, tenzij er sprake is van een ‘buitengewone omstandigheid’.
Geen compensatie bij stakingen buiten KLM om
Bij stakingen van luchthavenpersoneel zoals beveiligers of bagageafhandelaars die niet in dienst zijn van KLM, geldt meestal geen recht op compensatie. Deze situaties worden gezien als overmacht.
Wel compensatie bij staking van KLM-personeel
Als het gaat om eigen personeel van KLM, zoals check-in of gate-medewerkers, heb je wel recht op compensatie. Zeker als de maatschappij de situatie had kunnen voorzien of voorkomen.
De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de afstand van je vlucht:
- €250 bij vluchten tot 1500 kilometer
- €400 bij vluchten tussen 1500 en 3500 kilometer
- €600 bij intercontinentale vluchten, zoals Amsterdam – Bangkok
Recht op verzorging, terugbetaling of omboeking
Ook als je geen recht hebt op een schadevergoeding, heb je wel altijd recht op basisverzorging:
- Eten en drinken bij vertraging vanaf twee uur
- Hotelovernachting als je pas de volgende dag kunt vliegen
- Vervoer tussen luchthaven en hotel
- Twee gratis telefoontjes of e-mails
Daarnaast moet KLM je altijd de keuze bieden tussen:
- Een kosteloze omboeking naar een andere vlucht
- Terugbetaling van je ticket, als je besluit niet te reizen
Kun je je ticket zelf annuleren of wijzigen?
Als de staking vooraf bekend is, biedt KLM vaak zelf de mogelijkheid om je vlucht om te boeken. Je kunt dan:
- Kosteloos een andere datum kiezen
- Je boeking omzetten in een reisvoucher
- In sommige gevallen je ticket gratis annuleren
Kijk op de KLM-website onder ‘Mijn Reis’, check je mailbox en installeer de KLM-app om op de hoogte te blijven. Als je via een andere maatschappij hebt geboekt (zoals Air France of Delta), kunnen andere regels gelden.
Wat als je via een reisorganisatie hebt geboekt?
Heb je een pakketreis geboekt (bijvoorbeeld vlucht en hotel via TUI of D-reizen)? Dan is de reisorganisatie verantwoordelijk voor het bieden van een oplossing. Je hebt recht op een vergelijkbaar alternatief of een volledige terugbetaling. Als je reis ernstig wordt verstoord, kun je ook een schadevergoeding eisen bovenop de reissom.
Hoe bereid je je voor op een staking?
- Check dagelijks je vluchtstatus in de week voor vertrek
- Download de KLM-app voor live-updates en pushmeldingen
- Boek geen krappe overstaptijden
- Overweeg een reisverzekering die ook dekking biedt bij stakingen
Tot slot
Een staking is vervelend, maar je staat als passagier niet met lege handen. Als KLM zelf verantwoordelijk is voor de vertraging of annulering, dan heb je volgens de Europese regels recht op compensatie, verzorging en een alternatief. Laat je niet afwimpelen: de verantwoordelijkheid ligt bij de luchtvaartmaatschappij. En weet je rechten, dan sta je altijd sterker.
———————————————
Dit artikel is [jp_post_view]
———————————————
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Politiek17 augustus 2025Peiling: Thai verliezen hoop in politieke partijen
Chiang Mai17 augustus 2025De beste wijken en hotels om te verblijven in Chiang Mai
Weer en klimaat17 augustus 2025Weersverwachting Thailand 17-23 augustus 2025
Bezienswaardigheden17 augustus 2025Bezoek de Ancient City, een openluchtmuseum vlak bij Bangkok
Een dergelijke staking heeft natuurlijk niet alleen gevolgen voor KLM-vluchten, maar ook voor die van andere maatschappijen. In het kort geding dat vorige week werd gevoerd door KLM èn de luchthaven Schiphol, leidend tot verbod van de aangekondigde staking van voorbije zaterdag, werd door Schiphol in de rechtbank gesteld dat er grote problemen kunnen ontstaan als door de staking vliegtuigen niet meer kunnen landen, mensen te lang in aangekomen vliegtuigen moeten wachten en aankomst- en vertrekhallen te vol raken.
Bij daardoor veroorzaakte vertragingen e.d. zullen die andere maatschappijen zich op overmacht kunnen beroepen.
Vertragingen en dergelijke ongemakken kunnen ook in Thailand voorkomen en Thailand heeft er een wet voor die compensatie oplegt aan de maatschappijen. Uiteraard is er ook daar een ‘overmacht’-clausule.
Siam Legal heeft een korte video gemaakt in de Engelse taal en die vind je hier:
https://www.youtube.com/watch?v=Xqj-3_PKsM4
Eenvoudige oplossing, geen KLM meer boeken. Op het traject AMS-BKK zijn ze trouwens vaak extreem duur in vergelijking met andere aanbieders, matige service, matige onboard eten en drinken , vaak arrogante crew. Begrijp trouwens niet dat de Nederlanders met deze Franse airline vliegen. Wilt u Frans, vlieg dan de moeder Air France, stukken beter.
Als u niets constuctiefs te melden hebt, reageer dan gewoon niet, wat een onzin, “geen KLM meer boeken “. Zoals Cornelis reeds aangeeft, een evt. staking zal ook impact hebben op andere maatschappijen,
en luchthaven operaties.
Het is niet voor niets dat Schiphol in een eerdere rechtzaak samen optrok met de KLM.
Dat was nu juist om de schade voor alle reizigers zoveel mogelijk te beperken.
Dat heeft toch totaal niets te maken met uw zelfverzonnen argumenten zoals ” extreem duur, matige service en arrogante crew etc. etc., Uw reactie ziet er meer uit als het uiten van persoonlijke frustratie, daar laten we het maar bij.
Realiseer je wèl dat KLM-grondpersoneel ook de check in en boarding van bijvoorbeeld EVA Air afhandelt. En waarschijnlijk op Schiphol ook die van stiefmoeder Air France.
En kennelijk heeft Mark geen beste ervaringen met KLM. Een ervaring van een aantal jaren geleden van mijn vrouw en mij was prima, uitgezonderd dan dat we toen in de economy class stoelen hadden gereserveerd direct achter de premium economy class. Dom, maar we wilden naast elkaar zitten. De rugleuningen van laatstgenoemde class konden zodanig ver naar achteren dat het voor ons onplezierig was en hinderlijk met eten en drinken. Een gewijzigde cabin lay out voorkomt dat tegenwoordig, geloof ik.
Tegenwoordig vliegen we met EVA Air, gewoon economy class: redelijke prijzen als je goed zoekt, er mag meestal 2 maal 23 kilo per persoon ruimbagage mee, voldoende beenruimte, goede service aan boord en een directe vlucht. Wij verkiezen niet om als vee op onbeschofte wijze door luchthavens als Caïro en Dubai te worden geloodst, dat waren twee bijzonder negatieve ervaringen.
Een ervaring van familie die kort geleden met KLM economy AMS-BKK vice versa vloog, was ook prima.
Een groot voordeel bij KLM: ruimbagage kun je direct in de hap-slikmachines deponeren; geen lange wachtrijen om dit in te checken. Hopelijk kan dat bij EVA Air ook in de nabije toekomst op Schiphol.
Ach ja, zo heeft iedereen zijn (m/v/t) ervaringen.
Inderdaad Jan
Eva aire is een prima organisatie, ik vlieg er al jaren mee..
2 x23 kilo bagage is natuurlijk veel te veel .
In mijn geval m’n hele kleding kast
Maar dit keer vlieg ik klm. In augustus. Zal een spannende tijd worden…
Ik reis zonder bagage , alleen een kleine rugzak…maar toch…
Hopelijk is de rust dan weergekeerd…
Afwachten maar
Dat lost niks op, natuurlijk. Wees blij dat er wat te kiezen valt qua reis naar Bangkok…..
Ik vlieg 2-3x per jaar met de KLM naar Thailand en ik deel (gelukkig) jouw negatieve beeld niet.
Elke airline die Schiphol aan doet zal getroffen worden.
Een goede airline zal U informeren over wel of niet vliegen voordat U van huis gaat. en U vervolgens reeds gaan inplannen voor alternatieven voor zover mogeljk.
Ja, het zou een goede zaak zijn als KLM cabin crew staff eens met EvaAir zouden vliegen.
Ze zullen van verbazing niet meer bijkomen, al lerende wat vriendelijkheid, service en kwaliteit van maaltijden is
Ook zullen de dames en heren in het blauw leren wat toilet reinheid ophouden gedurende de hele vlucht betekend..
Als je recht hebt op compensatie, dan vind je op internet allerlei organisaties die de aanvraag voor je kunnen verzorgen, uiteraard tegen betaling als ze de compensatie hebben geregeld.
Ik heb het 2x bij de hand gehad dat er recht was op compensatie. Het aanvragen (in mijn geval bij KLM), gaat heel simpel, dus je kunt het geld daarvoor in je zak houden.
Geachte heren, naar aanleiding van diverse opmerkingen en reacties. Is mijn reactie misschien niet helemaal correct of zijn jullie het hiermee eens of oneens. Maar ik vlieg bijna elke maand wel naar BK
In mijn vroegere periode altijd met KLM
, nú sinds een periode van bijna 7 jaar altijd met Eva. Zoals eerder genoemd KLM weet niet meer wat service is en voor heel veel geld
Het kosten verschil is aanzienlijk hoger dan EVA air waar ze wel weten wat service is waar het eten altijd perfect is. En de vriendelijke mensen aan boord dus zijn ze ook dit jaar weer als beste airline op nummer 1 geplaatst. En ja Sorry KLM ergens op plek 14 in diverse opzichten
Geluk en wens u een fijne vakantie gewenst