Stijgende vliegtarieven kunnen Thais toerisme afremmen

De luchtvaartsector maakt zich zorgen over een reeks nieuwe heffingen en kostenstijgingen in Thailand. De combinatie van hogere luchthavengelden, nieuwe toeristenbelastingen en stijgende operationele kosten kan leiden tot duurdere vliegtickets, juist nu het toerisme nog herstellende is van de pandemie. De International Air Transport Association (IATA) waarschuwt dat de marges van luchtvaartmaatschappijen in de regio al extreem smal zijn en dat hogere tarieven het herstel kunnen afremmen. De overheid mikt op een rijker publiek, maar volgens IATA moet betaalbaarheid behouden blijven om de sector gezond te houden.
Nieuwe heffingen verhogen de kosten
De IATA wijst erop dat Thailand in de komende jaren verschillende nieuwe luchtvaartheffingen wil invoeren. Zo is er een toeristenbelasting van 300 baht in voorbereiding en wil Airports of Thailand (AOT) de passagierskosten verhogen van 730 baht per persoon. Ook de Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT) overweegt om de internationale reiskosten te verhogen met 15 baht per passagier.
Daarnaast denkt Aeronautical Radio of Thailand aan hogere navigatiekosten voor luchtvaartmaatschappijen en wil de immigratiedienst meer gaan rekenen voor overuren bij late aankomsten. Volgens IATA zullen deze extra kosten waarschijnlijk worden doorberekend aan reizigers, wat hun totale uitgaven aan een Thailandreis verder opdrijft.
Kwetsbare marges en dalende bezoekersaantallen
Het toerisme in Thailand toont tekenen van vertraging. In 2025 bezochten tot nu toe ruim 25 miljoen buitenlandse toeristen het land, een daling van meer dan 7 procent ten opzichte van vorig jaar. Tegelijkertijd blijven de winstmarges in de luchtvaart laag: IATA verwacht dit jaar voor de regio Azië-Pacific een nettowinstmarge van slechts 1,9 procent, oftewel 2,6 dollar per passagier.
Volgens Sheldon Hee, regionaal vice-president van IATA voor Azië-Pacific, dreigen luchtvaartmaatschappijen door de hogere kosten minder ruimte te hebben om hun aanbod duurzaam uit te breiden. “Deze stijgingen komen op een moment dat het toerisme juist steun nodig heeft,” aldus Hee.
Overheid mikt op luxereizigers
De Thaise regering heeft meermaals aangegeven zich te willen richten op reizigers die meer uitgeven, in plaats van massatoerisme. Maar volgens IATA is een evenwicht tussen volume en inkomsten cruciaal. Thailand trekt immers niet alleen luxe reizigers, maar ook prijsbewuste toeristen die met budgetmaatschappijen vliegen. Een te sterke prijsstijging kan die groepen ontmoedigen, wat de totale inkomsten van de sector zou schaden.
IATA pleit daarom voor nauwer overleg tussen de overheid, luchthavens en luchtvaartmaatschappijen om te voorkomen dat nieuwe maatregelen het concurrentievermogen van Thailand ondermijnen.
Groei in luchtvaart, maar uitdagingen blijven
Ondanks de zorgen over de kosten groeit de luchtvaart wereldwijd verder. Eind 2024 stond de orderportefeuille van commerciële luchtvaartmaatschappijen op ruim 17.000 vliegtuigen, tegen 13.000 in 2019. Dat wijst op een blijvende vraag naar nieuw materieel tot ver in de jaren dertig.
De internationale vraag in Azië-Pacific steeg in augustus met 9,8 procent vergeleken met vorig jaar, bijna gelijk aan de capaciteitsgroei van 9,5 procent. De gemiddelde bezettingsgraad ligt op 85,1 procent, wat wijst op een stabiele, maar krappe markt.
Wat betreft het voorstel van CAAT om de leeftijdsgrens voor vliegtuigen te schrappen, benadrukt IATA dat veiligheid niet afhangt van de leeftijd van het toestel, zolang onderhoud en inspecties voldoen aan internationale normen.
Voorzichtig optimisme over nieuwe routes
Ondanks de financiële druk ziet de Tourism Authority of Thailand (TAT) kansen. In het vierde kwartaal verwacht het land 80 nieuwe internationale routes vanuit Azië, het Midden-Oosten, Europa en de Verenigde Staten. Daarnaast staan er 731 chartervluchten uit China gepland onder het “Thailand Summer Blast”-programma, waaronder vluchten uit Macau.
Vicepremier Thamanat Prompow kondigde bovendien aan met AOT te willen onderhandelen over verlaging van landings- en parkeertarieven, om de luchtvaart te stimuleren. De vraag is of dat voldoende zal zijn om de stijgende trend in de ticketprijzen te keren.
Thailand balanceert tussen groei en betaalbaarheid. De komende maanden zullen duidelijk maken of het land erin slaagt het toerisme op peil te houden zonder reizigers af te schrikken met hogere kosten. De IATA benadrukt dat samenwerking en gematigd beleid cruciaal zijn om de luchtvaart duurzaam te laten bijdragen aan Thailands economie.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Cultuur21 oktober 2025Thai en Nederlanders/Belgen lijken verrassend veel op elkaar!
Vliegtickets21 oktober 2025Stijgende vliegtarieven kunnen Thais toerisme afremmen
Economie21 oktober 2025Overheid breidt co-payregeling in Thailand uit naar openbaar vervoer
Vliegtickets21 oktober 2025Bangkok Airways en Air France-KLM starten samenwerking voor loyaliteitsprogramma’s
Men moet me toch eens uitleggen wat men bedoelt met luxe toeristen ? Zelf ondervond ik al in de praktijk dat rijke mensen niet zelden ook zeer krenterige mensen zijn…..die gaan in discussie gaan voor 1 euro. Het is niet zo opdat men rijk is men ook vrijgevig is.
Thai zijn natuurlijk al altijd beetje wereldvreemd geweest maar dat ze nu ook nog eens dromen om van Thailand het nieuwe Monaco of Zwitserland te maken lijkt me wel heel naief.
Het gezegde ‘de ene hand weet niet wat de andere hand doet’ komt zomaar in me op: vorige week was er in het nieuws hier in Chiang Rai dat men de luchthaventarieven wilde verlagen om met name Chinese charters aan te trekken. Zet dat tegenover een kostenverhoging voor de reizigers en vraag je dan af of men wel eens van concistentie in beleid heeft gehoord…..