
Wie wel eens naar Thailand vliegt, weet dat het een lange zit kan zijn. Een goede stoel maakt dan echt verschil. Helaas zijn er in elk vliegtuig een paar plekken die je het liefst vermijdt. Zeker als je reis begint met een nachtvlucht van twaalf uur.
Achterin het toestel is het meestal het luidst. De motoren draaien daar op volle toeren en het cabinepersoneel is voortdurend in de weer. Ook de stoelen bij het raam zijn gevoeliger voor geluid van buiten, zeker als je dicht bij de vleugels zit. Hoewel een raamstoel vaak populair is vanwege het uitzicht of de extra leuning om tegenaan te leunen, kun je ook daar last hebben van extra lawaai.
De middelste rijen zijn vaak het minst comfortabel. Je zit ver van de ramen, hebt weinig bewegingsvrijheid, en geen enkele vorm van uitzicht. Als je in het midden van het vliegtuig zit, duurt het bovendien het langst voor je het toestel in of uit kunt. En op een drukke vlucht naar Bangkok of Phuket kan dat lang wachten zijn.
Wat veel mensen ook niet weten: de maaltijdservice begint altijd voorin. Tegen de tijd dat de kar helemaal achterin is aangekomen, is de kans groot dat jouw favoriete maaltijd al op is. Dan moet je het doen met wat er nog over is, en dat is zelden de beste keuze.
Een plek wil je echt vermijden: vlak bij de toiletten. Daar is het constant een komen en gaan van mensen, en het ruikt er zelden fris. Bovendien zijn sommige stoelen bij de toiletten niet eens verstelbaar. Probeer dan maar eens wat slaap te pakken tijdens je nachtvlucht naar Suvarnabhumi.
Wil je comfortabel reizen naar Thailand, dan loont het om vooraf je stoel te kiezen. Kies een plek waar je kunt ontspannen, liefst met wat beenruimte, weinig geluid en ver weg van de wc. Zo begin je je vakantie al aan boord.
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Gezondheid29 september 2025Zorgpremies in Thailand fors omhoog door vergrijzing en medische inflatie
Toerisme29 september 2025Vertrouwen in Thaise toerismesector daalt door teruglopende buitenlandse bezoekers
Boeddhisme28 september 2025Opinie: Tempels in Thailand in crisis door schandalen en gebrek aan steun
Economie28 september 2025Structurele hervormingen cruciaal voor economische toekomst van Thailand
Alle advies kan zo de prullebak in als je na je zorgvuldig gekozen plek terecht blijkt te zijn gekomen in de buurt van mensen die 1) reizen met kleine kinderen; 2) verkouden zijn; 3) praatziek zijn 4) last hebben van BO; 5) niet passen binnen de ruimte die hun gegeven is. Want je buren kun je maar zeer beperkt zelf uitkiezen…
Het eten wordt per pantry verdeeld dus dat de keuze er niet is zal doorsnee wel meevallen. Maar ik ben het eens met je reactie. Vooral huilende kinderen zijn een ergenis. De brave daargelaten. Ik begrijp die mensen niet dat gezeul met een kleintje. Kind van slag, last van de oren, uit hun ritme. Wie doe je nu een plezier? Ik kan alleen maar denken aan eigen belang, kind is nu gratis dus moeten ze nu nog op reis. Ik vraag me af hoe het zit wanneer er een overmatig zwaar persoon naast je komt zitten die “overhangt”
Daar heb ik ooit eens een limerick over geschreven.
Er zijn er met heel dikke reten
(Vermoedelijk te veel gegeten)
Je bent, ’t is echt waar,
echt flink de sigaar,
wanneer je daar naast bent gezeten.
Kan mensen alleen maar aanraden om niet in çattle class ( economy) te boeken/vliegen op lange vluchten.
Vlieg een Premium class, spaar daar wat meer geld voor als U dat kunt.
Het extra comfort is het waard, zeker als U al wat ouder bent,
Jammer dat in dit artikeltje niet verwezen wordt naar websites/apps als bv. seatguru waarop de stoelindeling van alle(?) toesteluitvoeringen gevonden kan worden.
Daarmee kun je al wat teleurstellende ervaringen voorkomen.
Ik zie zojuist dat seatguru, onderdeel van Tripadvisor, al ruim 5 jaar niet meer onderhouden wordt. Maar dan zijn er nog anderen, zoals AeroLOPA, SeatMaps, CabinZero, SeatMaestro, SeatLink.
Als je gewoon op de website van de luchtvaartmaatschappij boekt, kun je daar ook je stoelkeuze baseren op de plaategrond van de cabine van het betreffende vliegtuigtype. Seatguru of vergelijkbare websites heb je dan niet nodig.
Cornelis,
Mijn ervaring is dat Seatguru wat meer informatie gaf/geeft over de voor- en nadelen van bepaalde stoelen dan de luchtvaartmaatschappij. Vooral handig voor onervaren reizigers.
Met andere websites/apps heb ik nog geen ervaring.