
Goed nieuws voor forenzen in Bangkok: vanaf 30 september 2025 reist men op alle acht elektrische treinlijnen in de hoofdstad en omliggende gebieden voor een vast tarief van slechts 20 baht per rit. Een flinke stap richting betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer in een stad die dagelijks gebukt gaat onder verkeersdrukte en smog.
Maar er zit een belangrijke voorwaarde aan vast: alleen wie zich voor augustus registreert via de mobiele app Tang Rat, profiteert van het verlaagde tarief. Wie zich niet op tijd aanmeldt, betaalt het gebruikelijke, vaak hogere standaardtarief. De registratie is uitsluitend bedoeld voor Thaise staatsburgers en vereist een koppelbare EMV-kaart of een geregistreerde Rabbit Card.
Wat houdt het plan in?
Het plan voor het 20-bahttarief is een langverwachte overheidsmaatregel die het openbaar vervoer in Bangkok aantrekkelijker en betaalbaarder moet maken. De acht betrokken lijnen vormen samen de ruggengraat van het spoornetwerk in en rondom de stad. Ze verbinden woonwijken met centrale zaken- en winkelgebieden en spelen een cruciale rol in het dagelijkse woon-werkverkeer.
Minister van Transport Suriya Jungrungreangkit bevestigde op 26 juni dat de implementatie van het systeem volledig op schema ligt. Alle technische en logistieke voorbereidingen zijn afgerond, zodat het nieuwe systeem vanaf eind september zonder haperingen ingevoerd kan worden. Het vaste tarief geldt dan voor alle ritten, ongeacht afstand of overstap.
Waarom deze maatregel?
De bedoeling achter het 20-bahttarief is tweeledig. Ten eerste moet het de financiële druk op dagelijks forenzen verlichten, zeker in een tijd waarin veel stedelingen kampen met hoge kosten van levensonderhoud. Ten tweede wil de overheid het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren om het structurele verkeersinfarct en de luchtvervuiling in Bangkok te helpen verminderen.
Volgens minister Suriya is het vastgestelde maximumtarief “een direct voordeel voor de bevolking” en werken alle betrokken instanties hard om de deadline van 30 september te halen. “We willen een betrouwbaar en betaalbaar netwerk bieden dat mensen daadwerkelijk gebruiken,” zei hij.
Registratie via app noodzakelijk
De Tang Rat-app wordt in augustus beschikbaar gesteld voor iOS en Android. Alleen wie zich via deze app registreert, komt in aanmerking voor het verlaagde tarief. De app controleert of de gebruiker Thaise nationaliteit heeft en koppelt vervolgens een bestaande EMV-kaart of Rabbit Card aan het systeem. Daarmee wordt toegang tot alle lijnen voor 20 baht per rit geactiveerd.
Zonder registratie kun je gewoon blijven reizen, maar je betaalt dan het reguliere tarief dat afhankelijk is van afstand en aantal overstappen. Met het nieuwe systeem hoopt men ook meer inzicht te krijgen in reisgedrag, waardoor toekomstige beleidskeuzes beter afgestemd kunnen worden op de behoeften van forenzen.
Wat betekent dit voor toeristen en buitenlanders?
Vooralsnog is het systeem alleen bedoeld voor Thaise staatsburgers. Buitenlanders, expats en toeristen blijven aangewezen op het standaardtarief of bestaande toeristenpassen. Of er in de toekomst een vergelijkbare regeling komt voor andere reizigersgroepen is op dit moment nog niet bekendgemaakt.
Een stap richting beter openbaar vervoer
Bangkok wordt al jarenlang geteisterd door een van de ergste verkeersopstoppingen ter wereld. Ondanks een groeiend ov-netwerk kiezen veel mensen nog steeds voor de auto of motor vanwege de kosten en het gebrek aan integratie tussen de verschillende vervoerssystemen.
Met het nieuwe vaste tarief hoopt de overheid een omslag teweeg te brengen. Betaalbaar ov moet volgens minister Suriya geen uitzondering zijn, maar een vanzelfsprekendheid. En met dit initiatief lijkt Thailand een eerste stap te zetten in die richting.
Bron: Thaiger
———————————————
Dit artikel is [jp_post_view]
———————————————
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Evenementen en festivals13 september 2025Vuurwerkfestival in Pattaya krijgt miljoeneninjectie en belooft spektakel
Economie13 september 2025China versterkt positie in Thailand met miljardeninvesteringen in Eastern Economic Corridor
Expats en pensionado13 september 2025Wat premier Anutin Charnvirakul zegt over visa- en immigratiehervormingen in Thailand
Clubs en DJ's13 september 2025VOID Bangkok: de nummer een club van Thailand waar festival en nachtleven samenkomen
Het is dus niet voor mij, maar de lange rijen bij ticket automaten zullen dan wel verdwijnen.
Het onvermijdelijke, logische gevolg zal toch moeten zijn, dat het ‘reguliere’ – laat ik kort door de bocht zeggen – buitenlandertarief t.z.t. met enkele bahts omhoog zal gaan. Iemand moet immers de rekening betalen!
Die enkele keren per week dat ik de bts neem kan ik enkele bahts meer best missen.
Ik vermoed dat ik wel rekening ga houden met het feit dat het nog drukker gaat worden op de vroege ochtend en avond als al die Thai naar hun werk en weer naar huis gaan.
Eigenlijk zit ik meer te wachten op de maatregel dat ik mijn Rabbit card op alle lijnen kan gebruiken.