()

Goed nieuws voor forenzen in Bangkok: vanaf 30 september 2025 reist men op alle acht elektrische treinlijnen in de hoofdstad en omliggende gebieden voor een vast tarief van slechts 20 baht per rit. Een flinke stap richting betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer in een stad die dagelijks gebukt gaat onder verkeersdrukte en smog.

Maar er zit een belangrijke voorwaarde aan vast: alleen wie zich voor augustus registreert via de mobiele app Tang Rat, profiteert van het verlaagde tarief. Wie zich niet op tijd aanmeldt, betaalt het gebruikelijke, vaak hogere standaardtarief. De registratie is uitsluitend bedoeld voor Thaise staatsburgers en vereist een koppelbare EMV-kaart of een geregistreerde Rabbit Card.

Wat houdt het plan in?

Het plan voor het 20-bahttarief is een langverwachte overheidsmaatregel die het openbaar vervoer in Bangkok aantrekkelijker en betaalbaarder moet maken. De acht betrokken lijnen vormen samen de ruggengraat van het spoornetwerk in en rondom de stad. Ze verbinden woonwijken met centrale zaken- en winkelgebieden en spelen een cruciale rol in het dagelijkse woon-werkverkeer.

Minister van Transport Suriya Jungrungreangkit bevestigde op 26 juni dat de implementatie van het systeem volledig op schema ligt. Alle technische en logistieke voorbereidingen zijn afgerond, zodat het nieuwe systeem vanaf eind september zonder haperingen ingevoerd kan worden. Het vaste tarief geldt dan voor alle ritten, ongeacht afstand of overstap.

Waarom deze maatregel?

De bedoeling achter het 20-bahttarief is tweeledig. Ten eerste moet het de financiële druk op dagelijks forenzen verlichten, zeker in een tijd waarin veel stedelingen kampen met hoge kosten van levensonderhoud. Ten tweede wil de overheid het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren om het structurele verkeersinfarct en de luchtvervuiling in Bangkok te helpen verminderen.

Volgens minister Suriya is het vastgestelde maximumtarief “een direct voordeel voor de bevolking” en werken alle betrokken instanties hard om de deadline van 30 september te halen. “We willen een betrouwbaar en betaalbaar netwerk bieden dat mensen daadwerkelijk gebruiken,” zei hij.

Registratie via app noodzakelijk

De Tang Rat-app wordt in augustus beschikbaar gesteld voor iOS en Android. Alleen wie zich via deze app registreert, komt in aanmerking voor het verlaagde tarief. De app controleert of de gebruiker Thaise nationaliteit heeft en koppelt vervolgens een bestaande EMV-kaart of Rabbit Card aan het systeem. Daarmee wordt toegang tot alle lijnen voor 20 baht per rit geactiveerd.

Zonder registratie kun je gewoon blijven reizen, maar je betaalt dan het reguliere tarief dat afhankelijk is van afstand en aantal overstappen. Met het nieuwe systeem hoopt men ook meer inzicht te krijgen in reisgedrag, waardoor toekomstige beleidskeuzes beter afgestemd kunnen worden op de behoeften van forenzen.

Wat betekent dit voor toeristen en buitenlanders?

Vooralsnog is het systeem alleen bedoeld voor Thaise staatsburgers. Buitenlanders, expats en toeristen blijven aangewezen op het standaardtarief of bestaande toeristenpassen. Of er in de toekomst een vergelijkbare regeling komt voor andere reizigersgroepen is op dit moment nog niet bekendgemaakt.

Een stap richting beter openbaar vervoer

Bangkok wordt al jarenlang geteisterd door een van de ergste verkeersopstoppingen ter wereld. Ondanks een groeiend ov-netwerk kiezen veel mensen nog steeds voor de auto of motor vanwege de kosten en het gebrek aan integratie tussen de verschillende vervoerssystemen.

Met het nieuwe vaste tarief hoopt de overheid een omslag teweeg te brengen. Betaalbaar ov moet volgens minister Suriya geen uitzondering zijn, maar een vanzelfsprekendheid. En met dit initiatief lijkt Thailand een eerste stap te zetten in die richting.

Bron: Thaiger

———————————————

Dit artikel is [jp_post_view]

———————————————

Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.

3 reacties op “Vast tarief van 20 baht voor treinreizen in Bangkok per 30 september”

  1. Henk zegt op

    Het is dus niet voor mij, maar de lange rijen bij ticket automaten zullen dan wel verdwijnen.

    0
  2. Sander zegt op

    Het onvermijdelijke, logische gevolg zal toch moeten zijn, dat het ‘reguliere’ – laat ik kort door de bocht zeggen – buitenlandertarief t.z.t. met enkele bahts omhoog zal gaan. Iemand moet immers de rekening betalen!

    1
    • Eli zegt op

      Die enkele keren per week dat ik de bts neem kan ik enkele bahts meer best missen.
      Ik vermoed dat ik wel rekening ga houden met het feit dat het nog drukker gaat worden op de vroege ochtend en avond als al die Thai naar hun werk en weer naar huis gaan.
      Eigenlijk zit ik meer te wachten op de maatregel dat ik mijn Rabbit card op alle lijnen kan gebruiken.

      2

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website