Prayut wil van gevaarlijke dubbeldeks bussen af
Premier Prayut heeft een verbod uitgevaardigd op de registratie van nieuwe dubbeldeks tourbussen en strengere controles aangekondigd op voertuigen voor personenvervoer.
Prayut wil dat het ministerie van Transport geen vergunningen meer afgeeft voor dubbeldeks bussen, omdat ze bij veel ongelukken betrokken zijn. Dat komt omdat de bussen vaak instabiel zijn en kunnen kantelen. Vooral bij de afdaling in bergachtig terrein gaat het vaak mis.
De huidige 20.000 dubbel- en enkeldekkers die hoger zijn dan 3,6 meter en al in Thailand rijden moeten een speciale test ondergaan bij een helling van 30 graden. Bussen die omvallen mogen de weg op niet meer op.
Verder wil Prayut dat alle voertuigen in het openbaar vervoer worden uitgerust met GPS tracking. Zo kan roekeloos rijgedrag worden herkend. Tuk-tuks en stadsminibusjes krijgen geen GPS tracking. Chauffeurs die gevaarlijk rijden verliezen de vergunning. Ook busmaatschappijen die ondeugdelijk materieel inzetten, worden harder aangepakt.
Het Land Transport Department (LTD) heeft bekend gemaakt dat alle bussen die vanaf 25 januari worden geregistreerd, GPS dienen te hebben. Bussen die al GPS hebben, moeten hun systeem voor het eind van het jaar aansluiten op dat van het LTD.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Achtergrond19 september 2025De staatsgreep van 2006 blijft een litteken in de Thaise politiek
Opinie19 september 2025Opinie: Thaksin in Bangkok: einde van een tijdperk, begin van een nieuwe fase
Verkeer en vervoer19 september 2025Nieuwe snelwegprojecten in Thailand moeten files en logistiek aanpakken
Geld en financiën17 september 2025Sparen en beleggen in Thailand: hoe zit het met eigendom en bescherming?
Dat is het paard achter de wagen spannen. De meeste ongelukken met die dubbeldeks bussen gebeurt door het onvoorzichtig rijden van de chauffeurs van die bussen.
Als ik op de Highway 110km p/u rij, dan denderen die bussen mij voorbij. Nu krijgen die bussen de schuld, maar in vele landen rijden die bussen en er zijn daar maar weinig ongelukken mee gebeurt. Maar ja, de Thaise busschauffeurs……….
Snelheids begrenzers in de minibussen met een maximum van bijvoorbeeld 100 km én wie meer dan de toegestane hoeveelheid passagiers meeneemt ( opgepropt zitten ) bij herhaling innemen rijbewijs. Bij gebruik van alcohol, na blaastest rijbewijs inleveren.
Alléén harde maatregelen werken, anders is het tegen dovemansoren( hé wat zeg je ) gezegd.
Je kund natuurlijk te laat eindelijk eens wakker worden. Maar dan toch ben je nog steeds te laat (Meneer Prayut). En met oogpunt op het Thais openbaar vervoer, veel en veel te laat. Knokkken op de highway door mini-bus chauffeur, bussen in Bangkok die geheel zonder licht rijden etc. etc. We hebben het allemaal op de Thaise TV gezien, en dat bijna dagelijks. Het zijn niet de dubbelsdek bussen schuld. Het is de Thai die een voertuig bestuurdt op de openbare weg. Vaak bedronken, zonder rijbewijs en geldige verzekering. Het wordt hoogste tijd, dat iemand het woord, verantwoordelijkheid voor je naaste, eens op Thais kan vertalen en hun dat vooral begrijpelijk kan maken. Want daar hapert het enorm aan.
Prayuth vanavond weer op tv geweest en hij heeft namens het kabinet veel goede ideeën gelanceerd dus daar ligt het niet aan. Hij probeert de thai te motiveren om de wetten na te leven en dat is een hell of a job. Het is een flink gedeelte van het Thaise volk dat maar wat aanklooit. Tevens hebben de voorgaande regeringen verdomd weinig te berde gebracht kwa maatregelen, wetgeving etc. Waren te druk met elkaar te bekempen en zullen straks weer aan de macht gaan komen. Ik hou mijn hart al vast. Alles wat maar kan bijdragen tot een veiliger Thailand moet je toejuichen en niet neersabelen. Een groot probleem zit hem in de toezicht op de naleving van alles wat aan wet en regelgeving wordt ingevoerd. De grote zwakte van deze maatschappij zit hem zeker in de financiële hoek waardoor er veel corruptie is die veel zaken frustreert en dus niet laat slagen.
Het lijkt welhaast een onmogelijke opgave om het juiste te kunnen doen. Prayuth riep zijn bevolking hedenavond op om te komen met goede ideeën en niet alleen maar steeds negatief uitlaten over van alles en nog wat.Ik hoop dat de Thaise bevolking heeft geluisterd en niet heeft weggezept , want alleen bij een massale betrokkenheid voor elkander en de issues die spelen, zal uiteindelijk kunnen leiden tot verbetering.
Prachtig nieuws helaas een addertje onder het gras en dat is corruptie, maar de insteek is goed dat is al een begin.