De Thaise spoorwegen (SRT) heeft het plan gevat om 100 nieuwe diesel-elektrische locomotieven te kopen voor 19,5 miljard baht. De raad van bestuur van de SRT neemt daarover in september een besluit, waarna het ministerie van Transport en het kabinet nog hun goedkeuring moeten geven.
Op dit moment heeft de SRT 140 locomotieven, waarvan de helft niet volledig inzetbaar is. De nieuwe locomotieven moeten de oude vervangen, aldus adjunct-directeur Thanongsak.
De aankoop heeft ook te maken met de gewenste groei van het het locomotieven, wanneer in Thailand de geplande dubbelspoorlijnen in gebruik worden genomen.
De SRT heeft het ministerie ook voorgesteld 186 air-conditoned dieseltrams aan te schaffen. Daaraan hangt een prijskaartje van 13 miljard baht. Ze worden op 300 tot 400 km aan routes ingezet.
Bron: Bangkok Post – Foto: Archief
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Vliegtickets11 september 2025Nieuwe vluchten naar Chiang Mai en Hanoi versterken Etihad’s Aziatische netwerk
Economie11 september 2025Consumentenvertrouwen in Thailand op dieptepunt in bijna drie jaar
Nieuws uit Thailand11 september 2025Voorzichtig optimisme over heropening van de grens tussen Thailand en Cambodja
Politiek11 september 2025Paetongtarn Shinawatra blijft partijleider van Pheu Thai ondanks politieke turbulentie
dubbelspoorlijnen op dezelfde spoorbreedte zoals nu het geval is (smalspoor)?? Dit beperkt de maximale toegelaten snelheid, en wat met de aanleg van de HST lijn (-en)??
Als het spoorwegennet blijft uitbreiden op de huidige spoorbreedte brengt dit niet veel verbetering in reistijden.
Ik denk dat het geld ondertussen wel op zal zijn, bij de Thaise overheid.
En de SRT zit al diep in de schulden.
En die HST lijn wordt voor zover ik het in kan schatten geen hoge snelheidstrein, maar een gewone dieseltrein.
Dit ondanks de mooie plaatjes.
Gewoon alleen maar iets sneller dan het huidige antieke materieel.
De SRT is puissant rijk. Het heeft grote stukken grond in bezit naast bestaande grote wegen en vlakbij oudere en nieywe BTS staions. Die waren wellicht 30 jaar gelden niet zoveel waard maar nu miljarden bahts.
Dat ze grond bezitten is me bekend, al weet ik niet hoeveel.
In hoeverre die echter verkocht kan/ mag worden weet ik niet.
Mogelijk zou die commercieel wel beter uitgebaat kunnen worden.
Er staan veel illegaal gebouwde woningen van vooral arme mensen op die grond.
Daar zouden ze ook huur voor kunnen vragen.
De vraag is dan, of de overheid daarvan wel een voorstander is.
Maar wat contant geld betreft hebben ze flinke schulden.(100 miljard Baht volgens een website)
Dat verbaast me trouwens niet zo erg, als ik naar de prijs van de treinkaartjes kijk.
De nachttrein is voor de Thai zelfs vaak gratis.
Daarvan kun je zo’n organisatie niet laten draaien.
De kwaliteit van het rijdend materieel komt overigens wel overeen met de prijs van het kaartje.
Onlangs in een wagon met kapotte airco gezeten.
Ik kon toen op het station van aankomst met mijn kaartje gelijk mijn toeslag voor de kapotte airco terugvragen.
Zo’n service krijg je niet in Nederland waarschijnlijk.
Dat zal meer overeenkomen met klachten indienen en maanden op je geld wachten.
“SRT is one of Thailand’s largest land holders, owning an estimated 39,840 hectares, but SRT has debts of nearly 100 billion baht, and its annual operating losses are estimated at a minimum of 10 billion baht.[4] (Wikipedia).
De vraag of de SRT dat land mag verkopen ligt natuurlijk op het bordje van de regering. Gek genoeg (maar niet voor Thailand wellicht) heeft de SRT wel eens geopperd dat land zelf te gaan ontwikkelen (condo, winkelcentra). Lijkt me gene ggoed idee overigens.
Net als met Thai Airways wordt de boekhouding rood gehouden ipv op een verstandige manier deze bedrijven meer rendabel of tenminste kostendekkend te krijgen.
Zoveel lokomotieven???
Zelfs de helft zou volstaan.
Smalspoor of breedspoor doet er niet toe. Daarvoor moeten ze bij aanpassing alleen de draaistellen (het geheel met wielen) verwisselen.
Grote ambities… Ik heb het gevoel dat er veel verspilling zal zijn…