Busongeluk Lampang: 1 dode en 29 gewonden
Bij een busongeluk in Lampang is een persoon om het leven gekomen en 29 anderen gewond geraakt. Onder de gewonden zijn zeven studenten. De ravage was groot omdat naast een tourbus er ook een schoolbusje bij de aanrijding betrokken was en er drie huizen beschadigt raakten.
De bus was op weg van Udon Thani naar Chiang Mai en botste op een schoolbusje die stopte voor een rood licht bij een kruising. Onder de gewonden is ook de buschauffeur, 21 buspassagiers en 7 studenten. Ze werden met spoed naar een nabijgelegen ziekenhuis gebracht.
Volgens de politie weigerde de remmen van de bus toen deze het kruispunt naderde. De chauffeur riep dat alle passagiers achterin de bus moesten gaan zitten en zich stevig vasthouden. Uiteindelijk kon de chauffeur een botsing niet meer voorkomen. De politie onderzoekt het ongeluk.
Bron: Bangkok Post – http://goo.gl/wmRbEc
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Achtergrond19 september 2025De staatsgreep van 2006 blijft een litteken in de Thaise politiek
Opinie19 september 2025Opinie: Thaksin in Bangkok: einde van een tijdperk, begin van een nieuwe fase
Verkeer en vervoer19 september 2025Nieuwe snelwegprojecten in Thailand moeten files en logistiek aanpakken
Geld en financiën17 september 2025Sparen en beleggen in Thailand: hoe zit het met eigendom en bescherming?
Helaas loopt het dodental op naar nu al 3 doden.
Er komt hopelijk een keer een tijd dat bussen maar ook songteaws en vrachtwagens gecontroleert worden.
Want je maakt mij niet wijs dat alleen in Thailand de remmen altijd weigeren door GOED ONDERHOUD
Moderator: Reacties zonder leestekens, zoals beginhoofdletters en punten achter een zin, worden niet geplaatst.
Zou een jaarlijkse APK / en onderhoud dit voorkomen ? Denk het wel.
Bij mij zijn 3 van die keurings stations in pranburi maar ik zie er nooit een auto die gekeurd word daar alleen soms een motorbike voor dat plaatje en frame nummer wat gekeurd word , ik dacht altijd dat dat apk
stations waren , maar niet dus.
Het zijn er inderdaad nu 3 doden te betreuren .
En het ongeluk waarbij de bus van alles ramde is te zien op Youtube , dankzij een beveiligings camera .
Jan Beute .
Er is hier wel degelijk een soort APK, volgens mijn vrouw (heeft op het internet gekeken) voor een motorbike na vijf jaar en auto na zeven jaar. Alleen het testen van de remmen op een rollerbank zegt niets over de toestand van de remmen. Ze kunnen het dan nog prima doen, maar in heuvelachtig terrein doorbranden. Veel van dit soort ongelukken zijn dan ook in het noorden van het land. Lampang is ook heuvelachtig dus veel remmen.
Wat je hier noemt is bij lange na geen APK .
Ik ken ze maar al te goed , het zijn een soort van keuring stations .
Je herkent ze aan een uithang bord blauw van kleur met binnen in een soort van geel tandwiel .
Na 5 jaar oud zijn van je brommer je auto , pickup moet je daar na toe .
Voor de brommer is het alleen even een uitlaatgas test en kontroleren van je chassis nummer .
Voor een voertuig op 4 wielen komt daar dan nog eens een remmentest bij .
Veelal , wordt er voor de show nog even een koplamp stel apparaat voor je koplampen gezet .
Dit daar ze nu een camera hebben die aangesloten is op het afmeldings progamma van de Thaise RDW .
Daarna is het meer papier en stempel werk .
Deze zogenaamde keuring stelt geen ene …….. voor .
Hoe weet je dat dan jan ??
Ik ben jaren keurmeester APK 1 , van af het begin in Nederland geweest ( dat is alles meer dan 3500 kg GVW ) .
Ik heb geholpen 10 jaar geleden , in het noorden van Thailand een klein bedrijf aan zijn importeurs schap van remmenbanken in Thailand geholpen , van een Nederlandse fabrikant van remmen test banken ,
Ik heb toen de gehele goedkeurings procedure meegemaakt met de Thaise RDW van begin tot het einde .
Het idee voor deze keuring kwam zelfs van Thaksin Shinawatra .
Ook was er toen sprake van een remmentest voor bikes , maar is helaas door politieke twisten nooit van de grond gekomen .
Het begin is aanwezig voor een verkeers veiliger Thailand , alleen door politieke spelletjes wordt het weer snel in de kiem gesmoord .
Hopende dat Thailand OOIT EENS EEN ECHTE APK krijgt net zoals in Holland en in Duitsland uitgevoerd door de TUV .
Het zal zeker vele en vele levens schelen .
Want wat ik zo al om mij heen zie , ik als oud gediplomeerd met vele jaren ervaring , auto mechanicus cq technicus maakt mij zeker zorgen , en dan heb ik het nog niet eens over het rijgedrag van de Thai , maar over de STAAT van hoe soms het rijdend materieel verkeerd .
En dat is incl . touring cars .
Dan denk ik wel eens bij mijn eigen .
Bij het afscheid nemen van je vrienden , kennisen of familie op schiphol voor een vakantie oid in deze streken .
Doe het dan goed , want je weet maar nooit of je ze nog ooit weer levend terugziet .
Jan Beute .
Daar komt bij dat de meeste chauffeurs geen idee hebben van hoe een motor werkt en daarom niet snappen waarom terugschakelen verstandig is.
Daarnaast hebben chauffeurs van bussen en minivans altijd haast en gebruiken zij de rem tegelijk met het gaspedaal. Ook al onderhoud je de voertuigen goed, tegen dit ‘misbruik’ is geen kruid gewassen.