Bangkok metro: Lege voertuigen op de Purple Line
De metrostellen op de Purple line in Bangkok zijn opvallend leeg. De op 6 augustus in gebruik genomen paarse lijn moet dagelijks 60.000 tot 70.000 reizigers vervoeren, dat aantal wordt bij lange na niet gehaald. De metrovoertuigen die rijden tussen Ban Bua Thong (Nonthaburi) en Tao Poon (Bang Sue, Bangkok), zijn grotendeels leeg.
Reizigers vinden het tarief te hoog en, nog erger, de lijn sluit niet aan op de Blue Line (Bang Sue – Hua Lamphong). Reizigers die willen overstappen op de Blue Line hebben de keus tussen een shuttlebus of ander vervoer.
Premier Prayut wil dat de exploitant MRTA, de vervoersbewijzen goedkoper maakt. Verder moeten zij nadenken over hoe zij het huidige aantal van 20.000 reizigers kunnen verhogen. Daarnaast wil Prayut dat de lijnen zo snel mogelijk op elkaar aansluiten.
Volgende maand vindt over eventuele prijsverlaging overleg plaats tussen de MRTA en betrokken partijen. Gedacht wordt aan een gezamenlijk kaartje voor de Purple Line en de Airport Rail Link.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Maatschappij5 oktober 2025Opinie: Psychische nood in Thailand vraagt om dringende en structurele aanpak
Weer en klimaat5 oktober 2025Tyfoon Matmo zorgt voor zware regenval in Thailand ondanks koers richting China
Geld en financiën5 oktober 2025Nieuwe ATM-licenties moeten financiële toegang in Thailand vergroten
Bangkok5 oktober 2025Bangkok blijft verbazen als de meest onderschatte wereldstad
Het zal de komende jaren vanzelf wel drukker worden op die lijn.
Het doet me denken aan de eerste jaren van de metro, toen had je ook regelmatig een coupe voor je alleen. Nu is het doorgaans dringen en hutje mutje staan.
Tja,
De oorzaak is algemeen bekend, er zijn twee grote BTS bouwers in Bangkok, de ene “ItalienThai en de andere Frans/Thai. De eerstgenoemde is een uitstekend georganiseerd bedrijf en heeft de Purperlijn aanlegt en deze is geheel gereed, De Frans/Thaise combinatie is verantwoordelijk voor Bang Sue (het nieuwe hoofdstation van Bangkok) en loopt minimaal 2 jaar achter. De Purperlijn eindigt abrupt op misschien een kilometer van het nieuwe station.
Bij de “Redline” van Bang Sue naar Rangsit via Laks-Si en Don Muang is weer het zelfde liedje. Terwijl de Italie/Tai combinatie voor loopt op het schema, loopt de Frans/Thaise combinatie alweer achter op schema.
De Italie/Thai combinatie is verantwoordelijk voor het stuk dat vanaf het eerste station (Wat Samian Nari) naar Rangsit loopt, vanaf het eerste station tot aan Don Muang is de hele beton constructie gereed en vanaf Don Muang tot Rangsit zijn alle palen en dwarsliggers gereed. Men is volop bezig de 6 stations af te werken.
En de Frans/Thaise combinatie hebben nog nauwelijks palen met dwarsliggers gereed. Maar zonder een aansluiting met het hoofdstation Bang Sue, heb je het zelfde als een zwembad zonder water.
En dat is precies de oorzaak van de onderbezetting van de Purpellijn.
Voor mij is het dan ook onbegrijpelijk dat die Frans/Thaise combinatie ook een deel van de verlening van de Mo Chit lijn mag aanleggen, want ook hier zie ja alweer de achterstand tussen deze twee bouwcombinatie’s
Maar goed eens zal de lijn opgeleverd worden.
Groetjes Nico
P.S. voor mij kan het niet snel genoeg gaan.