De Bangkok Metropolitan Administration (BMA) heeft een initiatief gelanceerd waarbij gebruik wordt gemaakt van door AI ondersteunde CCTV-camera’s om de handhaving van verkeerswetten efficiënter te maken. Dit project richt zich specifiek op motorrijders die illegaal op de stoep rijden, een overtreding die voor veel overlast en onveiligheid zorgt in de stad.
Volgens de BMA wordt met dit nieuwe systeem AI-technologie geïntegreerd met de bestaande netwerken van CCTV-camera’s. Hierdoor kunnen overtredingen nu 24 uur per dag automatisch worden gemonitord en direct worden geïdentificeerd. Dit is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het oude systeem, dat afhankelijk was van handmatige handhaving door stadsambtenaren.
De upgrade naar AI-technologie is bedoeld om de nauwkeurigheid en objectiviteit van de handhaving te vergroten. Met behulp van deze technologie kunnen overtreders sneller worden opgespoord en wordt er onomstotelijk bewijs verzameld dat de uitgifte van boetes ondersteunt. De boete voor het rijden op de stoep is vastgesteld op 2.000 baht. Door de introductie van AI wordt het handmatig controleren van beelden door gemeentelijke ambtenaren overbodig, waardoor middelen efficiënter kunnen worden ingezet. Dit stelt de BMA in staat zich meer te richten op gedragsverandering en het verbeteren van de openbare veiligheid.
Het AI-gestuurde initiatief wordt momenteel getest in 15 gebieden in Bangkok, waaronder Phya Thai, Ratchathewi en Yan Nawa. Deze proefprojecten zijn opgezet om te beoordelen hoe effectief de technologie is in verschillende delen van de stad, met als doel een bredere uitrol in de toekomst mogelijk te maken. Het uiteindelijke doel is om het aantal verkeersovertredingen te verminderen en de straten van Bangkok veiliger te maken voor alle weggebruikers.
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Vliegtickets11 september 2025Nieuwe vluchten naar Chiang Mai en Hanoi versterken Etihad’s Aziatische netwerk
Economie11 september 2025Consumentenvertrouwen in Thailand op dieptepunt in bijna drie jaar
Nieuws uit Thailand11 september 2025Voorzichtig optimisme over heropening van de grens tussen Thailand en Cambodja
Politiek11 september 2025Paetongtarn Shinawatra blijft partijleider van Pheu Thai ondanks politieke turbulentie
Strengere handhaving is niet alleen meer overtrdingen registereren maar deze overterdingen opvolgen met:
– boetes
– aanmaningen voor betalingen
– onmogelijkheid om de boetes contact af te kopen
– inzet van deurwaarders.
Voorlopig houd ik het er op dat er echt niets gebeurd in de handhaving behalve meer fotos en filmpjes.
Als het het idee word , zoals bij ons met een camera voor door rood licht rijden of te snel rijden, dan zal de overtreder een bekeuring thuis krijgen.
Voorheen was het zo van Oh die bekeuring betaal ik niet, kraait geen haan na.
Maar die tijd is al lang over.
Wanneer het tijd is om je nieuwe jaar sticker te halen en volgens de administratie heb je nog wat THB af te tikken wegens openstaande bekeuringen krijg je geen nieuwe jaar sticker.
Je kan eerst naar de bank om openstaande bekeuringen te betalen en met betalingsbewijs van de bank terug naar de office.
Pas na overhandiging van het betalingsbewijs krijg je je nieuwe sticker.
Er zal dan hopelijk toch enige werking van uitgaan.
Gr. Arno
Heel goed, maar dan moeten ze toch ook eerst de aanwijzingen aanpassen. Op heel veel plaatsen mag je met je motorbike over stoepen rijden. Dat is zelfs zo aangegeven.