Bijna een vijfde van alle hotelboekingen worden geannuleerd
Uit cijfers van hotelboekingssite Dohop blijkt dat uiteindelijk negentien procent van de online hotelboekingen weer geannuleerd worden.
De steden met het hoogste aantal annuleringen zijn Rome, Barcelona, Milaan en Benidorm. Vooral Russen annuleren veel, zeker 75 procent van de Russische reserveringen wordt geannuleerd. Hotelboekingen van gasten uit Groot-Brittannië (11,8%) en Noorwegen (12,6%) worden het minst vaak geannuleerd.
Uit cijfers blijkt ook dat de gemiddelde verblijfsduur in een hotel vier dagen is. Gast boeken meestal zes weken van tevoren. In die tijd kan de reiziger nog voldoende alternatieven vinden, waardoor ook annuleringen ontstaan. Ruim 12% van alle boekingen blijkt een last-minute voor de duur van een nacht. Mobiele apparaten zoals smartphones en tablets spelen een belangrijke rol bij het boeken van last-minute hotelovernachtingen. Ongeveer een derde van alle boekingen komt van een mobiel apparaat.
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Cultuur16 oktober 2025‘Waarom niemand hier ooit afscheid neemt’
Gezondheid16 oktober 2025Philips introduceert slimme patiëntbewaking voor Thaise ziekenhuizen
Reistips16 oktober 2025Luang Prabang zet Laos op de wereldkaart met authentiek en duurzaam toerisme
Expats en pensionado16 oktober 2025Verzekeren tijdens de verhuizing naar Thailand
Het zou me niet verbazen als dat percentage nog verder op zou gaan lopen, nu ik steeds vaker zie dat er op boekingsites nadrukkelijk wordt vermeld dat je gratis kunt annuleren.
Dat kan makkelijk, als 80% níet wordt geannuleerd.
Op die manier wordt het meer een ‘optie’. Zodra we daaraan gewend zijn en het percentage annuleringen te hoog wordt, komt er natuurlijk een prijskaartje aan te hangen.
De laagste prijs krijg je meestal niet bij een ‘Flexibel’ boeking of er moet een camaliteit zijn geweest waardoor een stand/land even niet geboekt wordt. Hotels en sites spelen al veelal volledig in op deze trend.
Deze situatie is voor de hotelier en vooral de kleinere bedrijven onhoudbaar en boekingsites als booking.com,agoda en alle andere laten zelf toe de dag zelf tot 18u te annuleren. Dit zou bij wet moeten verboden worden, waar zijn de luie europarlementariers die dit zouden kunnen oplossen? Maar dit is politiek niet interresant genoeg, Hierdoor gaan kleine hotels op de fles in vele gevallen. Wij houden het been stijf en laten geen last minute annulatie toe en worden hierdoor als uitschot behandeld door bvb agoda. Eens de kamer via hen verkocht geven ze geen centimer meer voor de klant de problemen moet het hotel maar oplossen. Je hebt zo weinig gegevens van de gasten dat je machteloos staat.Geen aankomstuur,email van de klant bvb