
In dank kreeg ik bericht dat de ambassadeur van Nederland, de heer Remco van Wijngaarden, aan de facebookpagina Typisch Thailand heeft laten weten dat er voortgang is geboekt rond het nieuwe verdrag. Het lijkt er nu toch aan te komen!
De ingangsdatum is onbekend; dat kan al 1 januari a.s. zijn als beide landen wat opschieten met de afronding. In Thailand, bijvoorbeeld, moet een aparte wet worden gemaakt om het verdrag te ‘erkennen’ anders kunnen Thaise rechters er geen rekening mee houden. In Nederland moet het langs de Raad van State en langs het parlement. Schiet dat niet op dan zal het verdrag een jaar later ingaan.
‘Alle inkomen uit NL’ zal exclusief in NL belast worden, maar hou er rekening mee dat Thailand anders over het begrip ‘inkomen’ denkt dan ons land. Lees eens deze link: https://library.siam-legal.com/thai-law/revenue-code-assessable-income-and-income-tax-sections-40-64/ en je ziet wat in Thailand belast is, en wat vrijgesteld is.
Daar voeg ik aan toe dat het nieuwe verdrag, net als het huidige, bepalingen kan hebben over samenloop van (door het verdrag) vrijgesteld en belast inkomen en er, daar komt dat lastige woord weer, ‘progressievoorbehoud’ is overeengekomen. Dat is nu nog niet duidelijk.
Gelukkig werkt Thailand aan een regeling die inhoudt dat buitenlands inkomen vrijgesteld is indien het wordt ingebracht in Thailand in het jaar van ‘verdienen’ en het jaar er na. Daarover hebben we het in dit blog al eens gehad.
En krijgen de Thaise ambtenaren dat ook mee?
Nou, laat ik je verrassen: denk daar maar niet te hard aan… We hebben afgelopen maart die heisa meegemaakt waar mensen werden weggestuurd, veel te dikke aanslagen kregen of helemaal geen aanslag kregen, waar de loonbelasting als tax-credit werd toegelaten, en waar een ambtenaar tegen iemand zei ‘Ga die reductie maar in Nederland halen’…
Nee, ik verwacht er weinig van. Thailand blinkt echt niet uit in het opleiden van de belastingambtenaren, al zit er wel degelijk kennis van verdragen in de regionale (de boven-provinciale) kantoren.
Ik heb eerder al eens toegezegd het nieuwe verdrag artikel voor artikel hier te zullen toelichten. Dat ga ik doen zodra ik de tekst ergens kan vinden. Voorts krijg je van mij de links naar de teksten in NL, Eng en TH zodat je de Thaise tekst kunt printen en een ambtenaar onder zijn of haar neus kunt duwen…
Over deze blogger

- Bouwjaar 1946. Kreeg de bijnaam 'Lopende belastingalmanak' en heeft 36 jaar in dat vak gewerkt. Op zijn 55e naar Thailand verhuisd. Invaliditeit dwong hem van zijn gezin in Nongkhai naar huisje met thuiszorg en scootmobiel in Súdwest-Fryslân.
Lees hier de laatste artikelen
Cultuur28 september 2025Lahu: Legendes en verhalen deel 4 (nr. 5)
Cultuur24 september 2025Lahu: Legendes en verhalen deel 4 (nr. 4)
Expats en pensionado19 september 2025Belastingen: Meer nieuws over de vrijstelling voor vermogenswinsten op crypto’s
Cultuur14 september 2025Lahu: Legendes en verhalen deel 4 (nr. 3)
Kijk, daar begint de verwarring weer:
1) “Alle inkomen uit NL zal exclusief in NL belast worden!” Gevolgd door:
2) “hou er rekening mee dat Thailand anders over het begrip ‘inkomen’ denkt dan ons land.” Oeijoeijoei, toch. Kijk uit, en pas op voor TH, want al betaal je alle belasting voortaan aan NL, TH ligt op de loer. Lees 3) de Thai Tax Law er maar op na vanaf artikel 40 enz. Maar niet al te zeer getreurd,
4) TH werkt ook nog eens aan “een regeling die inhoudt dat buitenlands inkomen vrijgesteld is indien het wordt ingebracht in Thailand in het jaar van ‘verdienen’ en het jaar er na.”
Wat moeten we hier toch allemaal mee?
Beste Erik, als alle inkomens in NL worden belast, waarom zou ik dan nog aangifte moeten doen in TH? Wat heb ik er mee te maken of die Thaise belastingambtenaren wel of niet bijgepraat, her-opgeleid, of wel of niet worden geïnstrueerd hoe om te gaan met een nieuw verdrag TH-NL? Terwijl tegelijkertijd de tekst er een voorbehoud op maakt, van hier tot gunder, immers je zegt zelf er niet veel van te verwachten van die ‘professionalisering’! “ denk daar maar niet te hard aan…”, zeg je zelf.
Artikel 40, par 1 en 2, heeft het over inkomen uit arbeid. AOW heeft daar niets mee te maken. Pensioen is wel inkomen uit arbeid. Maar als NL al belasting heft, stuurt de TH-ambtenaar ons weer wandelen.
Art 40, 3 en volgende paragrafen, en alle andere artikelen t.m 64, zijn slechts voor een enkeling van toepassing, van wie ik niet geloof dat die meer dan 179 dagen in TH verblijft. Die kijkt wel uit, en heeft geld zat om op en neer te vliegen, en nog een ‘residentie’ aan te houden ergens in Portugal. Prima, dat jij er zin in hebt ons dat verdragen uit te vogelen, maar hou het een beetje ‘down to earth’, want ‘progressievoorbehoud’ geldt de NL-fiscus en niet de Thai Tax. En daar waar de NL-fiscus bij mensen in Box 2 zit te graaien? Maak je om hen niet druk!
Let wel: NL-gepensioneerden hebben geen Thai inkomen! Maar ben je een inwoner van Nederland, maar je ontvangt inkomen uit Thailand, dan is er het belastingverdrag om te voorkomen dat zowel NL als TH over dat inkomen belasting heffen. Het verdrag bepaalt welk land het heffingsrecht heeft. Voor veel inkomenssoorten uit TH die je als NL’er, ligt dat heffingsrecht (gedeeltelijk) bij TH. NL zal dan, om dubbele belasting te voorkomen, het inkomen vrijstellen. Dit gebeurt vaak volgens de zogenaamde ‘vrijstellingsmethode’. En hier komt het progressievoorbehoud om de hoek kijken: zelfs als NL je inkomen uit TH vrijstelt van NL-belasting, telt dit TH inkomen toch mee voor de berekening van het belastingtarief op je overige NL inkomsten. Wat zegt dat dus in de praktijk? Bijvoorbeeld: je hebt een Nederlands inkomen van €40K, en een Thais pensioen van €15K.
Zonder progressievoorbehoud: NL zou alleen belasting heffen over je €40.000 en het belastingtarief bepalen op basis van dat bedrag. Met progressievoorbehoud: NL stelt het Thaise inkomen van €15.000 vrij van belasting, maar voor de berekening van het percentage dat je over je €40.000 betaalt, telt Nederland je totale inkomen van €55.000 (€40.000 + €15.000) mee.
Dit hogere totale inkomen van €55.000 duwt je in een hogere belastingschijf. Je betaalt dus niet over de €15.000 Thaise inkomsten, maar het percentage belasting dat je over je Nederlandse inkomsten van €40.000 betaalt, is hoger dan het percentage dat je zou betalen als je alleen €40.000 inkomen had gehad.
Aldus: wat hebben wij, NL-gepensioneerden in TH met dat progressiegedoe van doen? Niets!
Maar goed, jij vindt het fijn om lezers van Thailandblog te informeren over NL-TH tax perikelen: prima, als het je plezier doet en je hebt er een hobby aan- maar hou het zakelijk, en laat dat schrikaanjagende weg. Uiteindelijk zullen we aan NL belasting betalen, laat TH ons fiscaal links liggen, hebben we met dat TH 2- jaren stelsel niets van doen, en al helemaal niet met dat fictieve gedoe rondom TH-negatieve tax methodiek.
Ysengrim, wacht nu eerst de inhoud maar eens af. Daarna zal ik uit de doeken doen wat er precies in staat.
Maar wat jij ‘verwarring’ noemt zie ik niet zo. Je hergroepeert nu mijn tekst en noemt het dan verwarring? Het is mij volkomen helder wat ik schreef maar ik geef toe dat goed lezen een kunst kan zijn.
Ik acht jouw laatste alinea badinerend. Jouw opmerking over ‘schrik aanjagen’ neem ik je kwalijk. Verwacht niet dat ik op dat soort teksten inga!
Erik, o.k., excuus voor het badinerende, doe zelf niet zo dooddoenerig met dat ik niet goed lees, ik zet jouw uitspraken niet voor niks uit op een rijtje, ten gunste van de lezer; maar mijn laatste zin: daar gaat het om. Uiteindelijk hebben we met de NL fiscus te dealen.
Zo af en toe staat er weer eens een held op om een blogdeskundige te bashen. Ik lees liever de door de jaren altijd degelijk gebleken stukken van Erik, dan het zoveelste betoog van alweer een kenner. Naar ik aanneem blijft de aangifteplicht bestaan. Thailand zal toch willen checken of er niks te heffen valt. Dat veel belastingkantoren dat niet weten, dat klopt. En dat veel farang geen aangifte doen klopt ook. Maar het moet wel. Misschien verwarrend, maar dat valt Erik niet te verwijten.
Betekent dit dat als je niet in Nederland woont,
je straks over box3 moet gaan betalen.
Wat nu is vrijgesteld voor buitenlands ingezetene.
Ik denk aan spaar tegoeden en aandelen.
TAK, de bepalingen rond box 3 komen niet uit het verdrag maar uit de Wet op de inkomstenbelasting. Dus daar verandert niets.
Weer z’on cryptisch antwoord.
Nederland uitgeschreven en wonende in Thailand
betalen niets over hun spaartegoeden,
aandelen etc in Nederland.
Gaat dat veranderen onder het nieuwe verdrag.
Wordt box3 beschouwt als inkomstenbron en
derhalve belast in Nederland.
Indien dat gebeurt zullen velen hun vermogen in Nederland weghalen en elders onderbrengen.
TAK, wat is er cryptisch aan ‘Dus daar verandert niets’?
Onroerendgoed in NL wordt belast in box 3 in N (als je uitgeschreven bent).
Cash wordt toegewezen aan Thailand. Dit blijft onbelast zolang het in NL blijft.
Dit blijft toch zo, Eric?
Sjoerd, na emigratie worden onroerende zaken in NL, bepaalde rechten daarop, en bepaald bedrijfsvermogen belast in box 3.
Al het andere vermogen is niet meer in box 3 belast maar mag in het nieuwe woonland worden belast en daarbij is niet van belang of dat nieuwe woonland het uiteindelijk wel of niet belast.
Zie art 7.7 lid 2 Wet op de inkomstenbelasting 2001. Dit is geregeld in de nationale wetgeving, niet in het verdrag.
Wat onroerende zaken betreft, het huidige verdrag met Thailand stelt winst uit verkoop en exploitatie van onroerende zaken in NL vrij van Thaise heffing (artikel 6) maar die winst mag wel worden meegenomen voor het progressievoorbehoud bedoeld in artikel 23 lid 5 van dat verdrag.
Ingewikkeld? Ja. Ben benieuwd of en hoe dit is opgenomen in het nieuwe verdrag.
Erik, deze info geeft weer wat ons te wachten staat bij invullen van de volgende Thaise belasting ronde.
Gezien mijn ervaring van de laatste aangifte en de meningen en inzichten van diverse belastingkantoren, verwacht ik niet veel goeds.
Zolang er bij de kantoren de instelling blijft van ” pluk de farang” , zal er volgens mij niet veel veranderen.
Ondanks het overleggen van de verdragen, een duidelijke spreadsheet (nog bedankt daarvoor) wordt er een eigen interpretatie aangegeven.
Ik ben benieuwd naar het uitvoeren van de nieuwe regeling en kijk uit naar je links en adviezen in deze.
Dick, je zult in maart a.s. geen last hebben van het nieuwe verdrag want over 2025 geldt nog het huidige. Dat is een zorg voor later. En wil de ambtenaar niet luisteren dan lach je hem/haar eens vriendelijk toe en neemt de benenwagen…. Ga dan naar een regionaal kantoor en probeer het opnieuw…
Ja, voor velen is dat vinden van een goed en correct werkend Thai belastingkantoor een vermakelijk iets geworden. ( hoewel het natuurlijk in-triest is)
Veel benenwagenwerk als je de ‘netjes & correct aandrang’ aangifte wilde doen doorzetten.
De rommeligheid Thaise belastingdienst ten voeten uit.
Ik las dat zo’n 75% van de Thai nooit belastingaangifte doen.
(Te laag inkomen of werken in een grijs circuit?)
Belastingdienst zal een weinig beslagen overheidsinstantie zijn, en dan ineens die buitenlanders erbij… Oei-Oei, Thaise hoofdpijn.
Enfin , 1 januari 2026 zal het niet worden.
Komend October de NL verkiezingen, dan een halfjaartje regeringsvorming ( ik blijf optimistisch)
Raad van State moet zich er dan nog over gaan buigen.
Gaat het met advies terug naar de Kamers, etc., etc.,
In Thailand de Prime Minister op de rechtbanken-wip.
Wordt zij schuldig bevonden, valt de Thaise regering.
Mede een denken dat het 1 januari 2026 niet gaat worden met het verdrag.
Zelfs 2027 kan te optimistisch denken zijn. Rustig afwachten.
Pluk de farang? Ik meen toch te hebben gelezen dat vele van ons zijn heen gestuurd zonder tin en zonder aangifte, vele van ons aangifte deden zonder aanslag, velen van ons de aow niet hoefden op te geven, vele van ons geen aanslag kregen omdat zij konden bewijzen dat huh spaargeld uit 2023 stamde, vele van ons een ambtenaar tegenkwamen die het niet snapte, dan wel een ambtenaar die er eigen regels op ging houden, waarna de aftocht werd geblazen. TH maakt het zichzelf zo moeilijk, dat het zichzelf plukt!
Ben zeer benieuwd of en hoe raad van state en tweede kamer dan ook kijkt naar de ongelijke behandeling mbt heffingskortingen, vrijstellingen en aftrekmogelijkheden w.o. ouderenaftrek. Ik zou zeggen gelijke plichten dan ook gelijke rechten met landgenoten in nederland en binnen de EU.
Dat NL geen heffingskortingen meer gunt aan hen die in TH zijn gaan wonen heeft te maken met EU-recht, zoals al overeengekomen na de vorming ervan in 1993. EU-recht, o.a. op elkaars methodiek belastingheffing, geldt dus al een 30-tal jaren. De EU garandeert elkaars heffingen en kortingen, en bepaalt dat eenieder buiten de reikwijdte van de EU/EER hiervan uitgesloten is. Het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ-EU) te Luxemburg houdt toezicht op de handhaving. De Raad van State heeft niets in te brengen. De Tweede Kamer is enkel met zich bezig. Zie ook hun laatste debat van afgelopen week.
TH ligt te ver weg van de EU, en niet alleen in geografische zin, om dezelfde rechtsprincipes gehanteerd te krijgen. Vandaar dat ten aanzien van landgenoten in den vreemde buiten de EU/EER afzonderlijke bilaterale verdragen wordt gesloten tussen bv. NL en overige niet EU-landen.
NL is van plan om alle belastingheffing terug te halen, hetgeen blijkt uit diverse parlementaire documenten en officiële communicatie van de Nederlandse overheid. Het huidige belastingverdrag uit 1975 voldoet niet meer aan de internationale belastingstandaarden, met name de richtlijnen van de OESO. Het nieuwe verdrag moet zorgen voor meer transparantie en het voorkomen van belastingontwijking en dubbele belastingheffing. In diverse Kamerbrieven en nieuwsberichten van het Ministerie van Financiën wordt de voortgang van de onderhandelingen met Thailand beschreven, inclusief de bereikte akkoorden. Dit duidt erop dat NL de actieve partij is in dit proces. Zo meldde het Ministerie van Financiën in een nieuwsbericht dat een akkoord is bereikt en dat er met TH een moment voor ondertekening wordt gepland. De noodzaak voor een nieuw verdrag werd nog acuter nadat TH verleden jaar zijn nationale belastingregels wijzigde. NL reageerde hierop door de onderhandelingen te versnellen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingverdragen
Ter aanvulling: de heffingskorting buiten Europa is toch echt pas in 2015 afgeschaft middels aanpassing opgebracht door Dhr. Wilders. Was bedoeld voor buitenlanders, maar Nederlanders in het buitenland zijn (bewust of niet) over het hoofd gezien.
RNo klopt. De PVV bracht het in in het kabinet Rutte-Verhage maar dat haalde de eindstreep niet. De VVD nam het mee naar Rutte2.
Klopt. Eu-recht werd verder doorgevoerd en rechtvaardigde de maatregelen van 2015. Dat betrof niet Wilders. Absoluut niet!!! Dat is een misverstand. Het Kabinet Rutte ll nam het initiatief tot wijziging van de toepassing van heffingskortingen aan niet-NL-ingezetenen, en maakte die wijziging deel van het Belastingplan 2015. De wet is door de Tweede Kamer aangenomen met steun van een meerderheid van de partijen, waaronder VVD en PvdA. Wilders/PVV had zich toen al terugtrokken. In november 2012 stopte Wilders zijn gedoogsteun aan het minderheidskabinet VVD-CDA. Wat volgde van Rutte ll met VVD-PvdA. Naar later zal blijken de grootste miskleun in de NL-politiek. Rutte ll bleef aan tot november 2017. De PvdA werd afgestraft van 38 naar 9 zetels. De miskleunen van beide partijen zijn tot op vandaag voelbaar!
Vanaf 2015 is de overgangsregeling in werking getreden die het recht op de algemene heffingskorting voor niet-ingezetenen (waaronder Nederlanders in Thailand) geleidelijk afbouwde. Deze afbouw was gekoppeld aan het premiedeel van de heffingskorting en had met name gevolgen voor de minstverdienende partner.
De “Wet aanpassing fiscale regeling grensarbeiders en buitenlandse belastingplichtigen” bepaalde dat je recht op heffingskorting voor een belangrijk deel afhing van het land waarin je woonde.
Vanaf 1 januari 2015 konden alleen belastingplichtigen die in een EU/EER-land, Zwitserland of een BES-eiland woonden, onder bepaalde voorwaarden (de “kwalificerende buitenlandse belastingplichtige”) nog de volledige heffingskortingen claimen. Per 1 januari 2023 is de regeling volledig definitieF geen enkele vorm van recht op heffingskortingen voor niet-ingezetenen buiten de EU/EER, Zwitserland en de BES-eilanden.
Er is nooit sprake geweest, vanwege art 1 van de Grondwet, dat er een ongelijke behandeling zou plaatsvinden tussen (oorspronkelijke) buitenlanders en Nederlanders in het buitenland.
Vergissing dus van mij om Dhr. Wilders te vermelden als initiatiefnemer. Blijkbaar is mijn geheugen toch minder dan gedacht. Moest in 2015 wel zelf SVB benaderen om loonheffingskorting op mijn AOWte stoppen.
Dat gaat Thailand een hoop inkomsten schelen, belastingjaar 2024 ongeveer THB. 140,000.– afgedragen over mijn NL inkomen.
Geen probleem mee omdat ik hier tenslotte woonachtig ben.
NL fiscus lachende derde, een naïef Thailand slapend armer.
Marcos, dat is geen juiste aanname dat TH inkomsten derft: het grootste aandeel aan belastingafdracht door particulieren loopt via de BTW heffing van 7%. PIT heeft slechts een klein aandeel in de totale tax-heffing.
https://www.bangkokpost.com/business/general/2974151/state-revenue-tops-target-in-first-4-months
Als je wilt weten hoe de verdeling tax er uit ziet in TH, zie dan informatie daaromtrent via de Wereldbank.
https://www.worldbank.org/en/search?q=Thailand
Is dit een specifiek nieuwe op Nederlandse inkomsten gebaseerde overeenkomst?
Of betreft het een algemene aanpassing van de reeds bestaande regeling zoals die voor België en eventueel andere landen met een DTA (double tax agreement)>
Graag verheldering on te vermijden dat algemene koekjes als specifiek Hollandse koekjes in de markt worden gezet!
Nazil, ja. Het is een overeenkomst tussen deze twee landen en heeft geen invloed op andere verdragen die Thailand heeft gesloten.
Heerlijk die mengelmoes van informatie over de belastingen.
Lekker kijken vanaf de zijlijn hoe de zelf geïnterpreteerde waarheid tot leven komt.
Lekker afwachten en rustig blijven is ons motto.
Boetes en gevangenisstraffen voor de messenger zullen we maar zeggen.
Hard lopen en hoog van de toren blazen is niet voor ons weggelegd.
Maar er zijn nou eenmaal mensen die het een voldaan gevoel geeft om zich als beste leerling voor te doen bij de belastingzaken.
Gegevens bekend bij immigratie en bank.
Het adres is geregistreerd dus we wachten gewoon af en gaan niet rennen