Column – ‘De reden waarom ik Thailand ga verlaten’

Ja, beste lezers, deze kop is een soort clickbait want ik heb bewust het woordje ‘misschien’ weggelaten. Ik overweeg om Thailand te verlaten, maar heb dat besluit nog niet genomen.
Mijn Pattaya is veranderd in een stad waar de lucht je omarmt als een verstikkende oude jas die nooit gewassen is. Hier woon ik, in mijn vrijstaande huis met tuin, een plek die ooit als een oase voelde, maar nu steeds meer op een afgesloten Koude Oorlog bunker lijkt. Elke ochtend als ik naar buiten stap, adem ik niet de geur van bloemen of een frisse zeebries in, maar een giftige cocktail van PM 2.5 fijnstof en verbrande resten waarvan ik liever niet weet wat het is.
Hier, in het ooit zo zonnige paradijs, word je longinhoud langzaam vervangen door statistieken die de overheid obsessief bijhoudt.
De overheid. Die almachtige bron van stilzwijgende wanhoop. Ze hebben het probleem keurig geparkeerd in rapporten en apps. “Kijk hoe goed we meten!”, lijken ze te willen zeggen. Maar waarom de lucht zuiveren als je de cijfers kunt polijsten? Boeren steken hun velden in brand, fabrieken spuwen giftige dampen uit, oude vrachtwagens en bussen laten een zwarte wolk van vergif achter zich, de wind draagt alles naar de straten waar kinderen spelen en oude mensen langzaam aan hun einde komen. En wat doet de overheid? In Bangkok een paar watertrucks rondsturen om de stoep nat te sproeien. Alsof je een bosbrand probeert te blussen met een plantenspuit. Je ademt hier langzaam je eigen graf in met een overheid die toekijkt, terwijl de bevolking langzaam wordt vergiftigd. Niets doen is hier verheven tot een kunstvorm.
“Het is het seizoen,” zeggen ze. Ja, en als een orkaan een stad verwoest, noemen we het gewoon “wind met ambitie”. De smog wordt jaarlijks dikker, de ademhalingen zwaarder, maar het blijft “seizoensgebonden”. Ondertussen kijken de elite vanaf hun airconditioned penthouses neer op de mistige chaos. Zolang het geld blijft rollen, kan de lucht nog wel een graadje grijzer.
Je zou denken dat Pattaya, het kroonjuweel van de Thaise toeristenindustrie, wel wat extra aandacht zou krijgen. Maar nee. Pattaya is een goudmijn die uitgewrongen wordt, totdat er niets meer over is. Waarom zou de overheid investeren in maatregelen om de lucht schoner te maken als de toeristen toch blijven komen? Die denken toch alleen aan goedkope drank, seks en massages, niet aan hoeveel schade hun longen oplopen tijdens een avond op Walking Street.
Mijn huis is nu een fort. De ramen blijven dicht, luchtreinigers draaien dag en nacht op volle toeren, ik check de luchtkwaliteit-app vaker dan mijn bankrekening. Wel beide even tranentrekkend trouwens. Het ironische is dat ik juist naar Thailand kwam om vrij te ademen. Om te ontsnappen aan de drukte van Europa. Maar hier, in Pattaya, is elke ademhaling een Russische roulette met mijn gezondheid. En ik ben niet de enige. Mensen sjokken door de straten met stoffen mondmaskers die meer een illusie van veiligheid bieden dan echte bescherming. Een stad vol wandelende slachtoffers die nog niet beseffen dat ze langzaam sterven.
Wat mij misschien nog wel het meest raakt, is hoe vanzelfsprekend het allemaal lijkt. De Thais halen hun schouders op en gaan door met hun leven. Niemand protesteert, niemand eist verandering. Het is alsof het lot al is geaccepteerd: langzaam vergiftigd worden door de lucht die je elke dag nodig hebt. En ik? Ik ben de westerling die dacht hier een beter leven te vinden, maar nu vooral mijn eigen naïviteit vervloek.
Ik ben er nog niet weg. Nog niet. Misschien blijf ik uit koppigheid. Misschien uit hoop dat het ooit beter wordt. Of misschien blijf ik omdat ik mezelf voorhoud dat liefde voor een plek genoeg is om de verstikking te negeren. Maar hoe lang houd ik dat vol? Hoelang kan ik blijven in een stad waar de luchtkwaliteit mijn doodsoorzaak wordt? Elke ochtend vraag ik me dat af terwijl ik naar buiten kijk en de horizon zie verdwijnen in een waas van ongezonde lucht.
Misschien blijf ik. Misschien niet. Maar de smog heeft al iets van me afgenomen dat geen luchtreiniger ooit kan herstellen: het gevoel dat ik hier werkelijk vrij kan ademen. Elke ademhaling herinnert me eraan dat dit huis, deze stad, misschien niet langer mijn thuis kan zijn. Ik blijf nog even, maar elke ademhaling voelt als een aflopend contract. En misschien is dat precies wat het is.
N.B. Ik begrijp dat de kop en onderstaande verhaal een teleurstelling is voor de Expat-haters. Dus helaas kunnen jullie de vlag nog niet uithangen en ga ik nog een tijdje stug door met mijn fijnzinnige, genuanceerde en objectieve beschrijvingen van de Thaise maatschappij.
Over deze blogger

- De Expat (66) woont al 17 jaar in Pattaya en geniet van elke dag in het land van melk en honing! Vroeger werkzaam in de wegen en waterbouw, maar het grillige weer in Nederland ontvlucht. Woont hier met zijn Thaise vriendin en twee honden net buiten Pattaya, op 3 minuten loopafstand van het strand. Hobby's: genieten, uitgaan, sporten en met vrienden filosoferen over voetbal, Formule 1 en politiek.
Lees hier de laatste artikelen
Column30 september 2025Column – Thailand verliest Chinese toeristen door corruptie en chaos
Column24 september 2025Column – Fast & Fools in Khon Kaen
Column15 september 2025Column – In Thailand verdwijnt je geld sneller dan een Singha op een hete dag
Column9 september 2025Column – Premier in een schijndemocratie
Even vergelijken, de europese grenswaarde voor pm 2.5 bedraagt 25 anno 2024, voor Thailand is dit actueel 35…. (wat het aantal officiele overschrijdingen in Thailand bewust beperkt).
En om het helemaal te kaderen, het WHO raadt een drempel van 9 aan.
Om eigen gezichtsverlies (waar heb ik dat nog gelezen) te vermijden, verklaren de Thai, dat de bron van de voornaamste oorzaak van luchtvervuiling (afbranden) niet in Thailand ligt, maar wel in de buurlanden en dus zeker niet eigen schuld, dikke bult.
Wat ik hier in mijn eigen buurt Chiangrai zie, zal dan wel enkel gezichtsbedrog zijn….
We moeten niet zo veel klagen. Ten tijde van het bewind van Prayuth en co. werd een niveau van 50 PM2.5 aangehouden. Na studie en discussie en verworven wijsheid kwam niveau 35 in zwang, waarbij Singapore als voorbeeld diende. Kijk, wat willen we nog meer?
https://www.nationthailand.com/in-focus/30363590 (februari 2019)
https://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1841569/bungling-govt-is-losing-the-pm2-5-war (januari 2020)
Kijk eens op AIQ Air Quality Map dan zie je dat meetapparatuur bij en op snelwegen staat en bij markten en shoppingcentra.
Net als in Nederland om stikstof te meten de meetapparatuur naast kippenstal van 150.000 kippen stond en naast varkensstal van 2000 varkens wat uiteraard een totaal verkeerd beeld geeft.
Pattaya is vanaf Sukhumvit 3 drukke straten in het verlengde naar het strand met zeer drukke beachroad.
Pattaya is niet Thailand en de regering heeft wel stappen ondernomen in de rest van Thailand.
In Bangkok rijden al meer dan 3200 elektrische bussen op 109 routes .
In december bij bushalte op sukhumvit gezeten soi Tonson ,je ziet nog oude bussen maar veel blauwe elektrische bussen die geruisloos komen aangesuisd brede in en uitstap en de bus suist weer snel weg
Daarbij heb je de metro die veel vooruitstrevender en effectiever is dan het OV in nederland zonder.
zwartrijders.
Meer dan 100.000 taxis rijd meer dan 90% op lpg wat de schoonste fossiele brandstof is.
En uiteraard de Skytrain ???? waarom heeft Nederland met al zijn kennis en technologie niet in Amsterdam en Rotterdam een skytrain zodat het fileprobleem word opgelost.
Hier in nongkhai is de PM waarde over 5 jaar gemeten tussen mei en december 32 tot 75 dat is vergelijkbaar met Friesland en Drenthe.
December tot maart verhoogt door veel wegwerkzaamheden en bouwactiviteiten van grondstof aarde etc
Van verbranding van rijstvelden niet veel last op de weg naar Ponpisai heb je wel rijstvelden verbranding maar dat is 10 km en meer uit nongkhai en ikzelf woon aan de Mekong en nooit last van rook etc.
in Nongkhai word ook meestal tabak verbouwd op velden van 500 meter breed aan de mekongrivier tot de stad Thabo 25 km van nongkhai,ook word veel kool verbouwd en broccolli alsook pepers etc
Nongkhai heeft 5 dag en avond versmarkten
In nongkhai word afval in de stad niet verbrand omdat men iedere dag met moderne vuilniswagens het afval op komt halen.
Zodoende reis af naar nongkhai om te genieten van het schone gezellige Nongkhai en Omgeving.
tevens heeft Nongkhai 30+ massageshops en5 shoppingmalls en prachtig wandelpark langs de meren onder de bomen.
Nongkhai zeer moderne stad en savonds heerlijk rustig ,alhoewel je op de 5 km lange boulevard tot 1200 uit eten kunt gaan met veel live muziekbands.
Inderdaad Peter,
Gelukkig is er bij jou in de buurt nog schonere lucht in vergelijk met de rest van Thailand.
Uit Tilburg kom ik, waar ooit Willem II de gevleugelde woorden uitsprak: “hier adem ik vrij en voel me gelukkig”. Dat was bij de Koningshoeven waar nu La Trappe gebrouwen wordt.
Nu woon ik in Ubon Ratchathani met ‘n “airq” van 130 tegen 55 in Tilburg.
En tóch heb ik dat “hier adem ik vrij en voel me gelukkig” ook hier, ondanks de oranje luchtkwaliteit t.o. die gele van Tilburg.
En fiets ik door Isaan voel ik ook nog frisse/zuivere lucht in m’n longen stromen.
Het zal wel waar wezen. Nongkhai is nog niet lang geleden helemaal schoon gespoeld.
https://www.bangkokpost.com/thailand/general/2865412/mekong-bursts-into-nong-khai-and-bueng-kan
Veel toeristen zijn jong en gezond en merken niet veel van de smog. De oudere en kwetsbaren die hier overwinteren daarentegen merken het wel en zullen op de korte of misschien iets langere termijn overwegen om Thailand te verlaten zo rond medio januari. Zij die hier huizen bezitten zullen deze beslissing niet zo snel nemen. Vermogende residents gaan februari-april tijdelijk uit de ernstigste smog regio’s weg of zelfs tijdelijk uit Thailand. Mijn echtgenote heeft heel veel last van de smog. Wij staan nu ook voor het dilemma, de overwintering in Thailand, in te korten of er helemaal van af te zien. Het land biedt zoveel moois, zon, heerlijk eten, betaalbaarheid vergeleken met bijvoorbeeld De Cariben, maar eens wordt het kantelpunt bereikt. Ik zie niet snel een verbetering ontstaan in de luchtkwaliteit, daarvoor is niet alleen een cultuurverandering nodig maar ook een enorme investering. Wij bekijken de situatie van jaar tot jaar. Zonder bezit in Thailand zijn we gelukkig flexibel in onze keuze waar te overwinteren. Thailand de rug toe keren zal pijn doen.
Als jullie niet meer naar TH komen zullen anderen dat wel graag in jullie plaats doen. Ik stel vast dat er ondanks de heel ongezonde lucht toch maar steeds meer en meer mensen naar Thailand willen gaan en of er willen blijven wanneer ze daar de kans toe krijgen.
Het leven is er goedkoop de zon schijnt altijd en het leven is er comfortabel. De vieze lucht neemt men er dan maar bij. Men kan nu blijkbaar niet alles willen in het leven waar men altijd keuzes moet maken
Zolang die trend aanhoudt zal men niet snel geneigd zijn om het probleem echt aan te pakken.
In TH komt geld op de eerste plaats en de rest is bijzaak.
Een Column naar mijn hart!
Terwijl 15 jaar geleden als er luchtverontreinigingberichten waren we zeiden: “Oh, dat is in BKK en het hoge noorden, Als je aan zee woont heb je schone lucht”.
Nou, dat denken is al even verleden tijd, blijkt wel.
Ook op Phuket, toch ‘heerlijk’ door zee omgeven, is de luchtverontreiniging en millieuvervuiling, door Phuket dagelijks zelf veroorzaakt(!) , een iets in overdrive toenemende mate.
Daar kan de ‘schone’ zeelucht er omheen niets meer in neutralizeren.
Phuket, de Pearl van de Andaman is geen Pearl meer, want alles wat het ‘Pearl’ moest houden wordt al vele jaren door Overheid en toeristenindustrie genegeerd voor de sake van geld verdienend environmental ‘leegzuigen’/ vernietigen van het millieu.
De 2de incinerator, die er al 10 jaar geleden had moeten staan is tot vandaag nog steeds in ‘praat/kwek- fase’ aan lange tafels met 40+ functionarissen.
En dat terwijl het vandaag al bekend is dat als dat ding er over een paar jaar staat het capaciteitsvolume van de dan 2 incinerators niet genoeg is!
Sterker, als dat 2e incinerator volume vandaag beschikbaar zou zijn is dat reeds onvoldoende om alles te verwerken.
Op Phuket overal langszaam file rijdend en stilstaand verkeer, waarvan ik me afvraag hoeveel van al die voertuigen toch die jaarlijkse uitlaattest kunnen passeren, gezien de vuiligheid die uitgespuwd wordt. Een raadsel.
Je kunt in Phuket met auto alleen nog op de weg zijn met ventilatie in ‘recirculatie’.
Mijn vorige reactie was uiteraard ironisch bedoeld. Dat snapt iedereen. Denk ik. Het is in heel Thailand kommer en kwel. Eergisteren met mijn vrouw een wandeling gemaakt door Chiangmai. Eenzelfde beeld. Grijs en grauw. Doi Suthep bedekt. En het stinkt. Ik weet niet wat ze verbranden maar het zijn restanten van mais- of rijstvelden. Het was overigens overal in de stad zeer matig. Geen drukte, weinig farang, enkele gezinnen, een paar backpackers, wat groepen en plukjes Chinezen. Bij de Wat Phra Singh tempel iets meer reuring. Maar dat zal wel zijn omdat alle toeristen er naar toe hoppen, en omdat een paar weken geleden de tempel zeer hoog bezoek ontving, ten gevolge waarvan de boel netjes was opgeknapt: nieuw asfalt, ommuringen nieuw geschilderd, wandelpaden aangeveegd.
De gemene deler van alle ervaringen en ook de objectieve data laten de laatste jaren een toenemende luchtverontreiniging zien in heel Thailand. Alle zgn maatregelen ten spijt. Incidenteel zijn er in de “smog”-tijd door klimatologische omstandigheden wat goede dagen. De trend is echter een algemene verslechtering van de luchtkwaliteit. Uitwijken naar de kustregio’s na nieuwjaar is geen panacée meer. In HuaHin is het wachten op wind uit het zuiden, liefst ZOost, misschien zal dat helpen.
Intens triest.
Maar er zal een cultuuromslag plaats moeten vinden.
Er rijden veel vehicles rond die allang op de schroothoop horen.
Het lijkt zeker bij diesel rijders wel een status symbool om bij het optrekken of inhalen een zwart rookgordijn te produceren.
Het afbranden van akkers mag eigenlijk niet, maar gebeurd nog steeds met mega lucht verontreiniging tot gevolg.
Helaas word er veel huisvuil waarin veel plastic zit gewoon verbrand, zelf gezien in ons dorp, wel betalen voor het ophalen van vuilnis, maar geen vuilnis ophaal wagen te bekennen, dus werd alles gewoon verbrand.
De Thaise bevolking en zeker de overheid zal een cultuuromslag moeten maken.
Gr. Arno
Vergeet het maar. De gelatenheid van de Thai kennende zal er niks veranderen. Het interesseert eigenlijk niemand. Meer als de raad om binnen te blijven of een masker te gebruiken hoor je niet. Maar dat maakt nu eenmaal de Charme uit van Thailand. Love it or leave it.
Dat is niet waar, fred. Er zijn sinds 2020 al veel protesten geweest tegen de luchtverontreiniging. In november 2024 deze in Chiang Rai:
https://www.straitstimes.com/asia/se-asia/chiang-rai-locals-protest-as-pm25-soars-to-11-times-thailand-s-safe-level
En vervolgens na het protest en een selfie gemaakt te hebben thuis komen en in de 4×4 stappen om het kind naar school te brengen waar een vierbaans weg geblokkeerd is vanwege de honderden auto met moeders en vaders die daarna weer vrolijk naar hun werk gaan apart uiteraard, dus twee keer 4×4 auto om in de avond dat ritueel weer te doen en na het eten twee keer in de week hun huisvuil te verbranden mag ook eens in de maand als er een kleine stort is honderd meter verder, want ja, die 20 baht in de maand is wel overbodig geld natuurlijk.
Maar goed, het geweten is weer schoon met het protest.
De vele luchtvervuiling door zakelijke en criminelen belangen hebben wij het dan maar niet over.
Tot eer en meerdere glorie van het persoonlijk welzijn is het oftewel mooi praten en weinig doen voor de meeste, is het, beste Tino en een kranten berichtje vanaf de bank al jaren in Nederland wonende doet daar weinig toe.
Als dat de enige reden is waarom je Thailand zou verlaten, dan beschouw ik jou tegen beter weten in als een eeuwige optimist 😉
De slechte lucht in Thailand wordt inderdaad nu eindelijk eens het gesprek van de dag.
Voorheen werd daar nooit over gediscussieerd, maar nu met duidelijk informatie dagelijks in een app op je telefoon weten weten we exact, wat de lucht kwaliteit is en ja duidelijk en rondom slecht! Ik woon in Pattaya vlakbij de zee en Koh Larn is niet meer te zien. Ik weet nu dus ook waar ik die tranende ogen, dichte neus en hoestbuien van heb. Een arts in het Pattaya International hospital bevestigde mij dat dit inderdaad door de slechte lucht hier kwam. Niets aan te doen, een anti histamine pilletje en neusspray werken maar tijdelijk.
‘s nachts slaap ik met een air purifier aan en overdag blijven de ramen dicht. Binnen is de lucht schoon, maar je wilt toch ook wel eens gezellig uit. Pattaya en met name Soi BuKouw is echt super slecht, verkeers waanzin ten top, tientallen songtouws die af en aan rijden om een boterham te verdienen en nog meer motorbikes in ‘s avonds een giga verkeerschaos met uitlaatgassen overal.
Thailand is voor mij een derde wereldland, dat ook dit soort problemen nooit kan oplossen.
Maar ik blijf er wonen, want Europa als alternatief hoeft voor mij ook niet.
Tja…
Thailand heft al overal wetten voor , zoals landbouwgebied afbranden verboden is maar geen controle.
Zoals de autocontrole die uitlaten checkt (corrupt) en geen controle op de wegen.
Men blijft maar rondrijden met die roetbrakende oude pick-ups en vrachtwagens er is immers geen controle.
Ook op huisvuilverbranding of bouwvakkers die hun plastiek verbranden geen controle en als men de politie erover belt komen die heel misschien eens kijken , dus kijken alleen, ze doen er niets aan, want steeds zegt men het zijn arme Thai, die hebben geen geld om boetes te betalen, we zien dat trouwens ook in het verkeer, die mensen worden zelden beboet, ze rijden zonder helm en verlichting of door het rode licht , alles wordt getolereerd omdat het arme Thai zijn.
Tja… zoals Arno hierboven het al aanhaalde “De Thaise bevolking en zeker de overheid zal een cultuuromslag moeten maken”
Als men het niet kan of wil afdwingen door controles wel dan moet er meer gepusht worden om via techniek de lucht proper te krijgen , zoals het aanmoedigen van solar installaties voor de particulieren en elektrische voertuigen, ik denk dan vooral aan tweewielers (en er rijden in Thailand miljoenen scooters rond) want voor de EV auto zijn er al maatregelen, toch nog onvoldoende opdat een arme Thai een nieuw of tweedehands proper voertuig zou kunnen kopen , goedkope leningen zijn dan ook cruciaal.
Oude voertuigen moeten van de wegen, en subsidies om akkers te bewerken met machines inplaats van te verbranden! De overstap naar elektrisch kan niet snel genoeg gaan, en zal Thailand inzake propere lucht geen windeieren leggen, wat ook toeristisch heel belangrijk is !
Wat denken we van zoals destijds in BKK het verplichten o op LPG te rijden, ze dat nu doen met een voor taxis verplicht EV rijden ?
Het zijn niet altijd de oude wagens, welke pluimen.
Mocht ooit eens lezen dat door retuning van de diesel motoren, wordt er meer power verkregen, maar tevens grotere zwarte rookpluimen en dat is wel geinig voor de rijders.
Je ziet ze dan ook regelmatig flink gas geven, goed dat lucht op binnen ventilatie staat. Rustig te stellen altijd.
Ten tijde dat mijn vrouw werkzaam was in Phuket, vertelde ze me dat de incinerator defekt was.
Ik zag het ding omdat er een soort park was in de buurt, dat we bezochten.
is een poosje gelee, nu weer werkzaam?
Wat heeft de bestuurder gedaan van Koh Samui? Incinerator werkte niet en 100 den tonnen vuil hoopten zich op het eiland. Gerechtelijk bevel tot opruimen. Nog steeds aan het verbranden, wellicht?
Wind naar Pattaya? 555
Overheid is soms ook niet goed wijs, daar mijn vrouw aanwezig moest zijn bij een drugs verbranding.
Als een promo tegen drugs. Werd gewoon open en bloot een paar ton in beslag genomen drugs, van diverse soorten, in brand gestoken. Te aanschouwen door een rits ambtenaren.
Tja waar de rook heen ging, geen idee. Drugs zijn chemicaliën welke bij hogere temperaturen worden verbrand, dus niet in Thailand
Kom je op vuilverbranding en landbouw afval wat ook al rampzalig is en inderdaad niet alleen in Thailand, maar ook omliggende landen.
Niet op dit moment waar ik nu zit, waar rook uit Indonesië soms langs komt, vlgs mijn vrouw.
Dagen dat een lekkere bries wind en bewolking, de temp echt lekker houdt.
Was ook zo in Krabi in de week dat ik er was, begin december.
Bries is er ook op dagen welke zonnig en helder zijn, heerlijk al is de wind dan wat warmer.’
Ik hoop dat “mijn vriend , de wind” blijft, te meer daar we naar de warmste maanden gaan.
In Nederland bouwt men nu een installatie, welke ALLE plastics te gelijk gaat verwerken in een machine.
Nieuw plastic dan van allerlei soorten door elkaar?, dat vind ik wel knap.
Elke plastic heeft zijn eigen specifieke eigenschappen.
Er zijn er nu wel, welke door pyrolyse, plastics afbreken.
En er zou er een zijn in Nederland, welke plastic omzet in tolueen, benzeen en xyleen.
Stoffen wederom te gebruiken voor medicijnen.
Maar goed, het gaat niet om milieu, maar om pegels. Anders komen die dingen er niet.
Zo ook wederom een brandstof maken van CO2, het moet rendabel zijn.
Kopt ook de roetfilters van nagel nieuwe Pick-Ups worden verwijderd om PK te winnen. Geen controle op.
Woon 40 km buiten Korat
En hier in de omgeving is het verboden om je rijst te verbranden
Dat werkt nu heel goed zie geen afgebrande velden meer
Huisvuil vroeger zelf verbranden mag niet meer
Elk huis betaalt per kwartaal 60 bath komt elke week de vuilniswagen langs
Elk jaar komen er gratis dierenartsen langs kan je de hond of kat laten
Helpen zo proberen zwerfhonden te stoppen
En dan de cijfers van de luchtkwaliteit
Zijn die betrouwbaar zet een luchtmeter naast een stoplicht in Korat
Een weg waar veel vrachtverkeer langs komt je schik van de uitslag
Maar wat als we die meter op een doodlopende straat plaatsen met geen verkeer
Mvg aad
In heb geen meter nodig om te weten hoe het zit…. ik zie naar heuvels rond mij in Kanchanaburi en weet direct hoe laat het is. Dat is geen ochtenmist hoor…
@ De Expat.
Vroeger genoot je van de vrijheid, openheid en weinig inmenging van overheidswege. Leve de vrijheid in Thailand met weinig versmachtende regels!
Nu wordt je ouder, wens je een rustiger en gezonder bestaan. Nu mis je veiliger en gezonder verkeer, frisse gezonde lucht en wens je nu net meer regelgeving. Je thuis is een fort geworden, misschien ook je gedachten.
Jij bent veranderd, Thailand en de wereld evolueren. Je zou gezondere oorden in Thailand of Europa moeten opzoeken om te leven. Maar Thailand kan je nog niet loslaten.
Dit is mijn bescheiden inschatting.
Het is inderdaad een lang bewustwordingsproces Stefan. Maar de zaadjes kiemen al. Succes!
Wat Aad ook al aanduid is dat er streken zijn waar je totaal geen last hebt van luchtverontreiniging. Zelf woon ik in de stedelijke regio Korat, licht heuvelachtig en op sommige plekken kijk je tientallen tot wel 50
km ver of nog meer weg, richting de bergen van Khao Yai in het zuiden en de bergen in het westen richting Saraburi. Hier nog niet meegemaakt, al vele jaren, dat het zicht slecht was of dat de lucht rook naar verbranding in tegenstelling tot diverse andere gebieden waar ik ook woon en gewoond heb zoals Khon Kaen, Roi Et, Kalasin, Bangkok, Phetchaburi, Petchabun. Niet overal is het slecht en ik woon dichtbij de 2 grootste wegen (toegang) in de Isaan waar deze samenkomen en ook hier totaal geen last van uitstoot of slechte lucht, of teveel uitlaatgassen in de grote stad. Niet overal is het slecht wonen en als ik de verhalen lees heb ik het idee van een ver van mijn bed show. Inderdaad in deze regio wordt streng beleid gehandhaafd en een vuurtje bij je huis kost 2000 baht te betalen aan de dorpsoudste (sociale druk om dan maar niet je (tuin)afval te verbranden) of politie. De veel aanwezige militairen en bases helpen ook wel bij sociale controle want waar orde is of mensen worden opgevoed of zich bewust zijn , daar is het soms goed toeven. Akkers worden niet afgebrand zoals in omliggende streken zoals Khon Kaen of Buriram. Reeds een paar maal meegemaakt dat de brandweer aan het werk was om een brandje te blussen, ze zijn erg actief wat dit betreft en dus goed bezig net als voor andere zaken in de openbare ruimte. Misschien helpen de bergen en heuvels in de provincie ook wel want zorgen voor luchtstromingen en gunstige winden, niet voor niets zijn er al heel wat grote windmolens in de westelijke regio van de provincie geplaatst in heuvelachtige gebieden, begint daar al een beetje op de Flevopolder te lijken wat windmolens betreft.
Beste Ger waar haal je die onzin vandaan dat er hier geen ‘slechte’ lucht is zoals jij het noemt.
Natuurlijk hoeft je zicht niet belemmerd te zijn door smog om een te hoog PM-gehalte te hebben.
Korat scoort dit jaar bar ongunstig, in 16 jaar niet meegemaakt, hoewel altijd al tussen de 50 en de 100 punten oftewel geel, jaarrond, kleunt men nu door tot de 150 met grote regelmaat.
De vaste meetpunten zijn vaak hier rondom Korat schijnbaar op minder goede punten geplaatst, een meter bij het busstation is provocerend klopt, maar er zijn er ook die gewoon in woonwijken staan. Op het afleverpunt van een grote school is ook dom.
Die dingen moet je kopen en dus kan er negatieven, maar ook positieve manipulatie ontstaan.
Kijk zelf dagelijks op de site, tijdens schrijven tussen de 152 en de 186 van meetpunten door de IQair site. Met mijn mobiele meter buiten 145, inpandig in de ruimtes waar de AP [Heb er drie] niet gedraaid heeft tijdens nachtelijke uren 65 ongeveer met alles afgesloten zit een meter op die AP-toestellen.
De golf, auto’s en brommers, moet nog komen van werknemers en moeders die hun kind naar school brengen, de stad zit al jaren op slot in dat gebied langs die 2×4 banen die dwars door de stad loopt. Korat is de rotonde in diverse windrichtingen voor Thailand met transport. En ja gaat vertellen dat het hier wel valt, ja het is inderdaad de ver-van-mijn-bedshow voor vele die Thailand nog steeds zien als een roze knollentuin.
Kan het vergelijken met andere streken, steden en provincies en ja dan weet ik waarover ik praat. Relatief dan is het hier beter toeven dan in andere gebieden in Thailand en slecht zicht, last van ademhaling en andere klachten zoals je op foto’s en commentaren ziet dat ken ik hier niet. Daarom geen onzin maar praktijkervaring en als healthhfreak en buitensporter weet ik waar ik over praat en heeft niet met de roze-brillen brigade te maken.
Tja, daar schieten we natuurlijk niets mee op: Ger uit Korat zegt dat het daar wel meevalt. William tikt hem op de vingers. Op dit moment volgens de IQAir Visua lApp: 113 (!)
Het busstation en de school zitten nu boven de 200 met de rest van de officiële meetpunten 165 het laagste getal 10.50 uur verder, maar zonder woorden als ik ook nog Geert zijn suggestie lees. Tuintje van ondergetekende 111 puntjes. Och kleine nou ja, kleine verschillen windrichting afhankelijk zullen wij maar zeggen. Kleurcode rood en paars zeer ongezond.
Beste Ger-Korat, ik woon niet zo ver bij jou vandaan maar heb toch een heel andere beleving.
Kan het misschien zo zijn dat jij een financieel belang hebt bij het affakkelen van de suikerriet en rijstvelden?
William Korat heeft het helaas bij het rechte eind.
Lees mijn reactie over de vergelijking met andere plekken in Thailand is, de meter kan wel hoog uitslaan en dat doet het elders ook maar alle praktische gevolgen van de verontreiniging zie ik hier absoluut niet terwijl ik de andere grote steden Thailand goed ken alsmede diverse provincies. En dan mag je denken aan slecht zicht, mist door verbrandingen, zwarte neerslag van verbrandingsresten, astmatische of bronchitis klachten en ga zo maar door waarvan ik dit nog niet van anderen heb gehoord en zelf ook niet zie terwijl ik echt wel dit ken in andere streken want daar woon ik of heb ik gewoond. Dit is het punt in de reacties dat men geen vergelijkingsmateriaal heeft en ik wel vandaar mijn mening plus dat ik nogal gesteld ben op mijn gezondheid, ook als buitensporter, en ga echt geen onzin hier verklaren.
Hahahaha Expat,
Ik haat jou niet, sterker nog ik vind het geweldig dat je nog even blijft met je humor en sarcasme.
Ga door, ik geniet er steeds van.
Grt, Mike.
ik heb een huis in ThaMai, provinvie Chanthaburi. 10 km van zee, 15 km van de bergen. Geensmog, geen seks geen massage en geen SMOG.
Gelukkig wel internet ….
Ik vraag me af hoeveel van de mensen die reageren, zelf actief iets doen tegen luchtvervuiling. Geen auto of motor gebruiken? Overstappen op elektrisch vervoer? Geen BBQ aansteken, geen vuurkorven, openhaarden of kampvuren? En wat te denken van het kijken naar motor of autosport of zelfs varen met een boot?
Als ik dit zo lees, lijkt het alsof het probleem dagelijks enorm is. Zelf woon ik al meer dan 20 jaar in Thailand en heb hier nooit echt last gehad van luchtvervuiling. Daarvoor woonde ik in het hartje van Den Haag, ook zonder klachten. Mijn vader had astma en ons gezin verhuisde destijds naar Friesland vanwege zijn gezondheid, maar ikzelf heb er nooit iets van gemerkt.
Misschien ligt het eraan of je gevoelig bent voor zulke zaken. Hier in het dorp verbrand ik mijn afval, simpelweg omdat er geen andere optie is. Er is geen vuilnisdienst, en niemand wil ervoor betalen.
Maar goed, ik rook niet, heb geen auto, en op die manier compenseer ik mijn eigen CO2-uitstoot. Of, zoals ze tegenwoordig bij golfen, vliegen, en zelfs autosport zeggen: ik ben ‘neutraal’. Het blijft toch een beetje dubbel, nietwaar?