Jaarlijks zijn duizenden Nederlandse reizigers de dupe van faillissementen van luchtvaartmaatschappijen. Reisbrancheorganisatie ANVR, de Consumentenbond, de ANWB en garantiefonds SGR pleiten er daarom voor dat consumenten -net als bij het faillissement van een reisonderneming- wettelijk worden beschermd tegen faillissementen van luchtvaartmaatschappijen. Hiervoor dienen zij een voorstel in bij de politiek.
In de afgelopen bijna 3 jaar zijn er alleen al in Europa zo’n 16 vliegmaatschappijen failliet gegaan, zoals Air Berlin, Wow Air, Aigle Azur en Thomas Cook airlines. Buiten Europa vielen er nog meer om, onder andere Jet Airways. Consumenten zijn dan niet alleen het geld van hun gekochte tickets kwijt, maar gestrande passagiers moeten vaak ook dure enkele reizen kopen om weer terug te kunnen naar huis. Daar komen in veel gevallen nog eens de kosten bij van de annulering van bijvoorbeeld hotelkamers en autohuur, die vlak voor vertrek hoog zijn. Een garantiefonds vergoedt de vliegtickets en/of repatrieert zo nodig de reiziger.
Sandra Molenaar, algemeen directeur Consumentenbond: “Het is natuurlijk vreemd dat de klant op een vakantiereis van bijvoorbeeld € 700 bij een faillissement van een reisonderneming een wettelijke garantie heeft, maar bij een los ticket van € 700 met lege handen staat.” ANVR-directeur/voorzitter Frank Oostdam voegt daaraan toe: ”Samen met de reissector en SGR bieden wij consumenten al zoveel mogelijk bescherming. Maar dan kan het niet zo zijn dat vliegmaatschappijen zich hier volledig aan onttrekken. Daarom roepen wij de politiek op hier actie op te ondernemen en consumenten niet in de kou te laten staan bij faillissement van een vliegmaatschappij.
ANVR, ANWB, SGR en de Consumentenbond hebben een voorstel ontwikkeld, gebaseerd op een al enkele jaren bestaande wet in Denemarken. Deense reizigers betalen een klein bedrag bovenop hun vliegtickets ten gunste van het garantiefonds. Volgens de organisaties zou de Nederlandse overheid € 0,25 per ticket moeten laten heffen. Deze heffing is eenvoudig in te voeren en concurrentieneutraal aangezien het geldt voor álle in Nederland opstappende passagiers. Gedupeerde reizigers kunnen dan vanuit dit fonds worden gerepatrieerd en terugbetaald bij faillissement. Het beheer van het fonds komt in handen van het garantiefonds SGR, dat al vergelijkbare activiteiten verzorgt voor SGR, SGRZ en Calamiteitenfonds.
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Cultuur16 oktober 2025‘Waarom niemand hier ooit afscheid neemt’
Gezondheid16 oktober 2025Philips introduceert slimme patiëntbewaking voor Thaise ziekenhuizen
Reistips16 oktober 2025Luang Prabang zet Laos op de wereldkaart met authentiek en duurzaam toerisme
Expats en pensionado16 oktober 2025Verzekeren tijdens de verhuizing naar Thailand
ik boek pakweg 25 keer per jaar een vliegreis. Kan me herinneren dat ik bij vele boekingen de keuze had extra te verzekeren als vlucht niet doorging. Meestal boek ik bij de bekend vliegmaatschappijen zowel “klassiek” als budget. Heb eigenlijk altijd automatisch deze verzekering afgewezen dus niet genomen. ben verrast dat faillisement kennelijk toch zoveel voorkomt. Overigens zal een dergelijke verzekering toch wel voor alle maatschappijen in europa dienen te zijn. Dus zal nog hele klus worden om dat gedaan te krijgen
Waarom zouden diegenen, die bij gerenommeerde vliegmaatschappijen boeken, mede op moeten draaien voor diegenen, die aan zo goedkoop mogelijke maatschappijen hun ticketgeld toevertrouwen ?
Ik denk dat die discussie ook is gevoerd door consumenten bij de reisgarantie;
door banken bij het depositogarantiestelsel;
door mensen met inkomen over de AOW en de Bijstandswet; en mogelijk meer.
De poldersolidariteit zit ingebakken in onze genen zoals we nog steeds zien als iemand met een collectebus langs komt voor doden na de aardbeving in Verweggistan. Ik vind die solidariteit een goeie zaak en dat kwartje, ach, dat kan er nog wel af als je een verre reis kunt dokken, toch?
ik vlieg altijd daar waar ik 30 kg bagage mag mee nemen .
meetstal Thai via Brussel.
zo krijg ik mijn spullen ook in ons huis ik heb een doorlopende reis verzekering waar ik voor deze reis calamiteiten kom te staan en daarnaast betaal ik altijd met visa.
de aankoop is dan 30 dagen extra verzekerd.
dus als het goed is moet ik altijd thuis komen .
Dit zou Europees geregeld moeten worden (Brussel) dan kan men een vuist maken en zullen alle vliegmaatschappijen zich verplicht voelen zelf tot betalingen te dwingen.
Ieder Europees land is daar bij gebaad.
Een ticket verhoging zou dan niet nodig moeten zijn.
Onze minister van buitenlandse zaken is de aangewezen persoon dit in Brussel op de agenda te zetten.
In afwachting.
B.M