
Het gaat beter met het moederbedrijf Air France-KLM, maar KLM zelf blijft in de rode cijfers staan. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij zag haar omzet in de eerste helft van dit jaar met bijna 6 procent stijgen tot 6,3 miljard euro, maar eindigde toch met een klein verlies van 2 miljoen euro. Dat is wel een duidelijke verbetering vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, toen het verlies nog 31 miljoen euro bedroeg.
Volgens de directie zit het probleem niet in de bezetting: de vliegtuigen zijn goed gevuld en KLM kon zelfs 3 procent meer capaciteit inzetten. Toch lopen de interne en externe kosten zo hard op dat winst uitblijft. Vooral de loonkosten zijn gestegen door de aanhoudende inflatie. Werknemers kregen hogere salarissen, terwijl de luchtvaartmaatschappij in Frankrijk daar minder last van heeft. Ook de fors hogere havengelden op Schiphol drukken zwaar op de resultaten.
Daarbovenop spelen internationale spanningen KLM parten. Om veiligheidsredenen moet worden omgevlogen rond Oekraïne, en sommige bestemmingen in het Midden-Oosten zijn tijdelijk geschrapt. Het bedrijf probeert ondertussen de kosten fors te verlagen en mikt dit jaar op een besparing van 450 miljoen euro.
Het contrast met de cijfers van het moederbedrijf is groot. Air France-KLM sloot de eerste zes maanden van het jaar af met een winst van 401 miljoen euro. Dat is een forse stijging vergeleken met het verlies van 314 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. De lagere brandstofprijs en het uitblijven van grote tegenvallers, zoals vorig jaar rond de Olympische Spelen in Parijs, spelen hierin een belangrijke rol.
Voor KLM betekende de NAVO-top in Den Haag juist extra drukte op Schiphol, waardoor de operatie complexer werd. Toch hoopt de luchtvaartmaatschappij dat het lopende kostenbesparingsprogramma en de aantrekkende vraag naar vliegreizen in de tweede helft van het jaar zorgen voor een omslag.
Voor Thailand-reizigers is dit nieuws relevant. KLM is een populaire keuze voor directe vluchten van Amsterdam naar Bangkok, de financiële gezondheid van de maatschappij heeft invloed op het aanbod, de prijzen en de frequentie van deze verbinding. Hoewel KLM momenteel verlies lijdt, benadrukt het bedrijf dat de vluchten naar Azië, waaronder Thailand, goed bezet blijven.
Bron: Air France-KLM, juli 2025
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Taal15 september 2025Thais leren met ChatGPT: zo pak je het slim aan
Geld en financiën15 september 2025Bank of Thailand wil sneller bevroren rekeningen vrijgeven
Economie15 september 2025Premier Anutin wil stijgende baht aanpakken, nieuwe Thaise regering wacht op koninklijke goedkeuring
Shoppen15 september 2025Bangkok heeft een nieuw winkelcentrum met het grootste dakterraspark van Thailand
Het verbaast mij niet, dat de KLM het slechter doet dan Air France. Al jaren vind ik dat de prijs/kwaliteit verhouding bij de KLM zoek is. Met name op de long haul vluchten. Veel te duur in vergelijking met de concurrentie.
Ik baseer mijn ervaring op vele vluchten, die ik heb gemaakt op zakelijke en privé vluchten
Ik vind het bijvoorbeeld onverklaarbaar, dat je op een vlucht naar Bangkok een duurder tarief moet kiezen, als je een koffer mee wil nemen. Het is toch geen tripje naar London?
Als je het KLM product in Economy vergelijkt met dezelfde klasse bij Qatar Airways, EVA Air of Emirates, dan staat dit in geen verhouding. Het begint als met een kleinere seat pitch. Als Nederlandse maatschappij en wetende dat Nederlanders tot de langste volkeren ter wereld behoren, zouden ze zich moeten aanpassen. Ook vind ik een behoorlijk verschil zitten tussen de service gerichtheid van het cabine personeel van de KLM en eerder genoemde maatschappijen.
Daarnaast denk ik, dat de steeds verdere teruggang van Schiphol en de idiote Nederlandse vliegtax er ook debet aan zijn. En laten we ook opmerken, dat de huidige leiding van de KLM olv mw Rintel nu ook niet uitblinkt in kwaliteit en weerbaarheid tegen het moederbedrijf en de Nederlandse overheid.
Nee, over twee maanden vliegen wij weer naar Bangkok met Qatar Airways.
Frank B. slaat de spijker op de kop met zijn korte KLM analyse.
Die genoemde internationale spanningen/omvliegen (?), flutredenatie, alle airlines hebben daar mee te maken, ook AirFrance.
KLM heeft zich simpelweg uit de markt geprijsd.
Vliegend KLM personeel zou eens een vlucht moeten maken met Singapore airlines, Cathay Pacific, Emirates, Qatar, Eithad, EvaAir.
Dat zou voor hen een eye opener zijn.
Maar ja, ook in vrije tijd vliegen ze natuurlijk op leuke personeelsregels goedkoop met KLM.
Komen ze nooit aan boord genoemde airlines.
Salarissen? Hoeveel verdienen KLM werknemers meer dan die van AirFrance?
Leuke vraag; Wat is het verschil in werkuren tussen AirFrance- en KLM personeel?
Ik vind het een beetje flauw en misschien wel typisch Nederlands om zo af te geven op de Nederlandse KLM. Er worden vergelijkingen gemaakt met maatschappijen waar de medewerkers geen rechten hebben en geen vrije vakbonden mogen hebben en waarbij jonge meiden van de één op de andere dag weggestuurd. Logisch dat men goedkoper kan werken.
Sinds de vorming (beter: overname) van Air France/KLM was het steeds de KLM die als enige winst maken en nu is dit voor het eerst omgekeerd. Is dit reden om volop van leer te trekken?
Jaren geleden had ik een retour boeking BKK-A’dam- BKK met Eva Air.
Ineens gingen de cabine crews staken. ( met of zonder vakbonden, dat weet ik niet)
Werd ik door EvaAir overgeboekt op een KLM business class vlucht naar A’dam.
Dat was echt een verdrietige service eye opener.
Enfin, EvaAir en haar cabine personeel kwamen er uit, met of zonder vakbonden, en vluchten werden hervat.
Ik was echt blij dat de EvaAir staking voorbij was toen ik terug vloog naar Thailand.
Kon ik op mijn retour ticket weer fijn genieten van EvaAir vlucht van A’dam naar Bkk.
KLM en NL vakbonden zullen zich moeten realiseren dat blijven hangen in nationaal denkend gedoe dit op een internationaal operationeel platform geen concurentieverbetering geeft tov de buitenlandse carriers.
Integendeel.
Dus? Misschien maar eens beginnen met passagiers dezelfde service te gaan bieden als de buitenlandse airlines?
Het zijn de keuzes van passagiers die een airline wel of niet in de lucht houden.
KLM moet zich dat eens gaan realiseren ipv dat regimentale behandelen van passagiers.
KLM tickets zijn te duur, komt bovenop dat kruideniersdenken van; bijbetalen voor ruimbagage, bijbetalen voor extra beenruimte omdat KLM steeds minder ‘normale beenruimte’ aanbiedt, notabene voor eigen Nederlanders die tot de langste mensen op de planeet behoren.
Neuzelen over een half kilootje meer bagage, waar competieve airlines op dezelfde vluchtroutes een ruimere gewichtsmarge geven.