
Voor veel buitenlanders die in Thailand wonen, is het een opvallend contrast: ondanks het beruchte drukke verkeer in steden als Bangkok hoor je hier nauwelijks getoeter. Files zijn er in overvloed, maar de typische verkeersherrie die je elders verwacht blijft uit. Dit heeft zowel culturele als juridische oorzaken die samen zorgen voor het bijzondere geluidsspectrum op Thaise wegen.
Allereerst speelt de cultuur een grote rol. In Thailand wordt toeteren vaak gezien als een agressief gebaar, bijna als een vloek in het verkeer. Het kan snel woede opwekken en escaleren tot echte verkeersagressie. Daardoor kiezen Thaise chauffeurs er meestal voor om geduldig te blijven, ook als het verkeer stagneert. Toeteren wordt simpelweg vermeden om confrontaties te voorkomen. Die mentaliteit draagt bij aan een verrassend kalme sfeer op drukke wegen.
Daarnaast is er de wetgeving. De Thaise regels omtrent claxons zijn duidelijk en streng. De wet schrijft voor dat een claxon minimaal 60 meter ver hoorbaar moet zijn. Wie een aangepaste of defecte claxon gebruikt die niet aan die norm voldoet, riskeert een boete van 2.000 baht. Bovendien is het verboden om ritmisch, overmatig of onnodig te toeteren. Dit kan leiden tot een boete van 500 baht.
Toch is toeteren niet helemaal taboe in Thailand. Er zijn duidelijke richtlijnen wanneer het gebruik acceptabel is. Zo wordt een claxon gebruikt om bestuurders of voetgangers te waarschuwen bij dode hoeken of bochten met beperkt zicht. Ook kan een kort, zacht piepje dienen om aan te geven dat je iets hebt gezien, bijvoorbeeld als iemand een groen verkeerslicht niet opmerkt. Iets luidere, langere tonen zijn passend bij plotselinge rijstrookwisselingen of een situatie die mogelijk tot een ongeval kan leiden.
Waar je juist geen claxon hoort, is in rustige zones zoals school- en ziekenhuisomgevingen. Daar geldt vaak een verbod op lawaai, om de omgeving zo rustig mogelijk te houden.
Dit samenspel van culturele normen en wettelijke regels verklaart waarom de typische verkeersgeluiden in Thailand zo anders zijn dan in veel andere landen. In plaats van een voortdurende kakofonie van claxons overheerst hier een opmerkelijke rust, zelfs in het hart van een chaotische stad.
Bron: Bangkok Post
https://www.bangkokpost.com/thailand/general/3042455/thai-drivers-rarely-honk-heres-why
———————————————
Dit artikel is [jp_post_view]
———————————————
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Maatschappij5 oktober 2025Opinie: Psychische nood in Thailand vraagt om dringende en structurele aanpak
Weer en klimaat5 oktober 2025Tyfoon Matmo zorgt voor zware regenval in Thailand ondanks koers richting China
Geld en financiën5 oktober 2025Nieuwe ATM-licenties moeten financiële toegang in Thailand vergroten
Bangkok5 oktober 2025Bangkok blijft verbazen als de meest onderschatte wereldstad
Dit samenspel van culturele normen en wettelijke regels verklaart waarom de typische verkeersgeluiden in Thailand zo anders zijn dan in veel andere landen… inderdaad..Toeteren wordt simpelweg vermeden om confrontaties te voorkomen. Die mentaliteit draagt bij aan een verrassend kalme sfeer op drukke wegen. Men vergeet hier wel te vermelden dat sommige brommers en of zware moto’s “chapment libre” verkiezen en een overdonderen lawaai produceren van jewelste. Nou ja… kwestie van opvatting natuurlijk.
Voor het tweede achtereen volgende jaar overwinteren wij ongeveer 3 maanden in Thailand en ik rijd ongeveer 8000 km in deze periodes.Ik leen de auto van mijn (stiefdochter) in Bangkok en het valt mij op dat ook in het drukke Bangkok er nauwelijks wordt getuttert, ik schrik zelfs als dat wel gebeurd. Het is go with the flow zeker in Bangkok. Zeer opvallend, zag eerst nogal op tegen het rijden in Bangkok maar valt mij reuze mee.
Ik heb meerdere keren meegemaakt dat de chauffeur claxonneert bij het passeren van een boeda beeld. Zowel buschauffeur als taxi als particulier. Hoe past dit binnen het verhaal?