Nieuwe snelwegprojecten in Thailand moeten files en logistiek aanpakken

De Expressway Authority of Thailand beheert momenteel acht snelwegen met een totale lengte van ruim 224 kilometer. Deze wegen zijn een cruciale levensader voor de hoofdstad en de regio’s daarbuiten. In augustus 2025 maakten dagelijks gemiddeld 1,71 miljoen voertuigen gebruik van deze routes, goed voor een tolomzet van meer dan 65 miljoen baht per dag. De enorme druk van het verkeer toont volgens gouverneur Surachet Laophulsuk de noodzaak van verdere uitbreiding.
Twee projecten al in aanbouw
Twee van de elf geplande trajecten bevinden zich al in de aanbouwfase. Het belangrijkste project is de Rama III-Dao Khanong-Western Outer Ring Road Expressway. Deze snelweg van 18,7 kilometer, met een investeringswaarde van ruim 31 miljard baht, is voor meer dan 91 procent voltooid en gaat naar verwachting eind 2025 open. Opmerkelijk detail: bij de opening zal dit traject voorlopig tolvrij zijn.
Daarnaast is de verlenging van de Chalong Rat Expressway in uitvoering. Deze route verbindt Chatuchot met het district Lam Luk Ka in Pathum Thani en heeft een lengte van 16,2 kilometer. Met een budget van 24 miljard baht bevindt het project zich nog in de beginfase. De oplevering staat gepland voor 2028.
Projecten in voorbereiding
Naast de lopende aanleg van snelwegen zijn meerdere nieuwe initiatieven onderweg. Een opvallend voorbeeld is de Phuket Expressway Fase 1, die Kathu met Patong moet verbinden. Dit project van 16,7 miljard baht kreeg in augustus groen licht van het kabinet en bevindt zich nu in de fase van aanbesteding en aannemersselectie.
Ook in Bangkok liggen grote plannen klaar. Zo is er de tweedegraads snelweg van Ngam Wong Wan naar Rama IX Road, met een kostenplaatje van 34,8 miljard baht. Dit voorstel wordt momenteel door het comité voor publiek-private samenwerking beoordeeld vanwege contractuele wijzigingen. Verder wordt gewerkt aan de voorbereidingen voor de Chalong Rat-Eastern Outer Ring Road (N2). Dit traject van 6,7 kilometer, met een investering van bijna 14 miljard baht, wacht nog op goedkeuring door het kabinet.
Nieuwe verbindingen voor logistiek
Behalve grootschalige snelwegen staan er ook kleinere, maar strategisch belangrijke verbindingen op de planning. Zo is er een voorstel voor een korte route van 2,25 kilometer die de haven van Bangkok moet verbinden met de Bang Na-At Narong Expressway (S1). Dit project moet zorgen voor een snellere doorstroming van vrachtwagens en goederen. De gesprekken over de financieringsstructuur zijn echter nog gaande.
Rol van publiek-private samenwerking
Volgens gouverneur Surachet is de rol van publiek-private partnerschappen essentieel om de ambitieuze plannen te realiseren. Met de hoge investeringskosten en de lange terugverdientijd is samenwerking met private partijen noodzakelijk voor zowel financiering als beheer. Daarmee wil Exat de druk op de staatsbegroting verlichten en tegelijk efficiënter werken.
Vooruitblik
De reeks geplande projecten laat zien dat Thailand inzet op structurele verbetering van zijn infrastructuur. Waar de hoofdstad al decennia kampt met files en luchtvervuiling, moet het nieuwe netwerk zorgen voor betere doorstroming en een sterkere koppeling van regionale economieën. Van Phuket tot Pathum Thani, de komende jaren zullen de werkzaamheden onmiskenbaar het straatbeeld bepalen.
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Achtergrond19 september 2025De staatsgreep van 2006 blijft een litteken in de Thaise politiek
Opinie19 september 2025Opinie: Thaksin in Bangkok: einde van een tijdperk, begin van een nieuwe fase
Verkeer en vervoer19 september 2025Nieuwe snelwegprojecten in Thailand moeten files en logistiek aanpakken
Geld en financiën17 september 2025Sparen en beleggen in Thailand: hoe zit het met eigendom en bescherming?